Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Eckie76
De winter kan tot nu toe al niet meer stuk voor de winterliefhebbers, en dan met name de sneeuwfans.
Hoewel wij in Limburg er vergeleken bij het noorden nogal karig vanaf kwamen met maximaal 15 cm sneeuw, is dit toch weer hoopvol. Immers, het is verschrikkelijk lang geleden dat er een dik pak sneeuw gedurende 2 weken bleef liggen.

Nu is de dooi echter ingetreden, maar de weermodellen wijzen over het algemeen op een mogelijke terugkeer van de winter na het weekeinde.
Indien er een standvastig hoog boven Noorwegen ontstaat, dan kan er vanaf medio volgende week een nieuwe vorstperiode ontstaan, en omdat het dan minder bewolkt zal zijn, kan de aangetaste ijslaag zich heel rap herstellen. De sneeuw die de ijsaangroei flink temperde zal gesmolten zijn, waardoor we een hogere kwaliteit mogen verwachten.

Spannend is het in ieder geval wel, want voor hetzelfde geld kunnen we de winter voorlopig vaarwel zeggen.
Door weerzoetermeer
Pluimpje erbij pakken dan maar?

[img]http://www.weerplaza.nl/data/eps/pluim_volledig_06260.png[/img]

Hmmm....deze is van vanmorgen. Rond 22:05 uur komt de nieuwe. Even geduld dus...

Eind volgende week ziet er weer iets beter uit voor de kou liefhebbers hoewel we natuurlijk niet moeten vergeten dat de termijn nog wel erg lang is.

Gr.
Thierry
Door Overijse
[img size=500]http://www.wetterzentrale.de/pics/MT2_Bruessel_ens.png[/img]
Welke van de modellen wordt eigenlijk het meeste gebruikt ???
Door Luc
Eckie76 schrijft:
Volgens mij gebruikt het KNMI vooral HIRLAM als uitgangspunt.
Op www.wetterzentrale.de kan je ook zelf veel modellen bestuderen, mocht je die site nog niet kennen.
Klopt, maar alleen voor de korte termijn. Voor de lange termijn wordt door het KNMI voornamelijk het ECMWF model gebruikt.
Door Eckie76
Het nieuwe WRF model is ook interessant, tot 72 uur vooruit. Het enige waar ik tot op heden niet tevreden over ben is de neerslagverwachting. Sneeuw wordt te snel berekend volgens mij, terwijl de temperaturen te hoog zijn. Het model heeft moeite met aanwezige sneeuw en ziet die te lang volgens mij.
Door Luc
Eckie76 schrijft:
Het nieuwe WRF model is ook interessant, tot 72 uur vooruit. Het enige waar ik tot op heden niet tevreden over ben is de neerslagverwachting. Sneeuw wordt te snel berekend volgens mij, terwijl de temperaturen te hoog zijn. Het model heeft moeite met aanwezige sneeuw en ziet die te lang volgens mij.
Welk model heeft geen moeite met sneeuw? Zeker waar een zeeklimaat heerst, zoals in Nederland en België is sneeuw heel lastig te voorspellen. Een depressie met de kern 50km verder dan berekend (dit is ongeveer slechts 1 roosterpunt in de modellen) en de wind kan van zee komen, waardoor er relatief warmere zeelucht binnenstroomt. Berekende sneeuw valt dan als natte sneeuw/ijzel/regen.

Bovendien wordt sneeuw vaak veroorzaakt door een warmtefront. Als het warmtefront te ver oprukt, dan gaat de sneeuw over in regen en krijgen we dooi.
Door osjohn
Maar analyseeer Nederland maar eens, het onderling verschil tussen noord- zuid- oost- en westnederland de sneeuw tijden en hoeveelheden.

Daar is geen voorspelling van te maken.

John