Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Gerrit
Ik vraag mijn af hoe het mogelijk is dat bij mijn weerstation het temperatuur verschil tijdens koude nachten zo groot kan zijn,ook met HWA stations is het verschil regelmatig vrij groot.
Vooral met de actueele meting van het KNMI zie ik regelmatig een graad of 3 verschil.

Ik heb 3 meters hangen die zouden dan alle 3 een forse afwijking moeten hebben,wat bijna niet mogelijk is.

Hier in Vierhouten is de meting in een weiland met weinig bebouwing er omheen.
Ik mag er toch vanuit gaan dat de meetpunten van het KNMI ook vrij staan.
Door Mike
Gerrit schrijft:
Ik heb 3 meters hangen die zouden dan alle 3 een forse afwijking moeten hebben,wat bijna niet mogelijk is.

En?, hebben ze dat dan ook alle 3?
Door osjohn
Veel verschil heb je omdat de plaatshoogte zo anders is.

b.v. Boven-Leeuwen +6 meter
Nijmegen +32 meter
Afstand 25KM

Daar kan dan zomaar 5 graden verschil in zitten.

John
Door Gerrit
osjohn schrijft:
Veel verschil heb je omdat de plaatshoogte zo anders is.

b.v. Boven-Leeuwen +6 meter
Nijmegen +32 meter
Afstand 25KM

Daar kan dan zomaar 5 graden verschil in zitten.

John

Ik zit eigelijk in een kom,hier is het ongeveer 20 meter,maar dan wel weer op het diepste punt van het dorp.

Veel veluwse dorpen liggen in een kom,nooit op een heuvel,zo konden ze makkelijker bij het water komen.

Gerrit
Door wsEpe
Dat het afgelopen nacht bij jou zo koud was, heeft denk ik te maken met een combinatie van factoren. Wat mij gisteravond/vannacht al opviel, was dat het windstil was en de temperatuur hard onderuit ging. Dat je in een kom zit met waarschijnlijk zandgrond heeft ook een negatief effect.
Ik heb je de laatste week gevolgd met de temperaturen en ik vond er erg weinig verschil in zitten met de stations in de buurt, ware het niet dat Vierhouten wel iets kouder was. Afgelopen nacht was een uitzondering en ik zou dat wijten aan de windstilte.
De hele week zitten "wij" (Heerde, Vaassen, Vierhouten en Epe) al bij de koudste stations.
Door Gerrit
Het is een Vantage pro,die staat opgesteld in een weiland zeker 25 bij de bebouwing vandaan,daar zitten 2 meters in 1 op 150 cm en 1 op 10 cm,
de derde meter is er een van mijn oude weerstation,die hangt hier bij het huis.

in de naaste omgeving staan wel wat huizen,en hier en daar wat bomen,en is het verder open land.