Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door WSWijk
Onderstaand bericht stond vanmorgen in het AD. Zou het echt zo zijn?

Groeten

Theo

ROTTERDAM - Na de extreem koude winter mogen we ons opmaken voor een extreem hete zomer. Het wordt zelfs de heetste zomer ooit, als we een klein weerkundig bedrijfje in Groot-Brittannië mogen geloven.

En daar hebben we misschien wel reden toe, want ook de extreme vrieskou van de voorbije maanden had het weerbureau goed voorspeld.

Voor de Britten was de voorbije winter nog net iets historischer dan voor ons. Het land lag er sinds december bijna de hele tijd onder een dikke sneeuwlaag. Het leek wel of de Noordpool tot net boven het zeekanaal was afgedaald. Volgens een klein Brits weerkundig bedrijf zou de komende zomer op zijn beurt records breken. Zo zal de temperatuur het nationaal record van 38,5 graden Celsius overstijgen.

Maar heeft zo'n klein bedrijf dan wel enige autoriteit als hun voorspelling niet ondersteund wordt door het Met Office, de weerkundige dienst van Groot-Brittannië? De voorbije winter hebben ze de belangrijkste weersvoorspellers alvast op hun plaats gezet. Die hadden vorig jaar trouwens al een goede zomer voorspeld, terwijl de Britten extreem veel regen over zich heen kregen.

De daaropvolgende winter zou dan weer mild'' worden, terwijl we intussen een historische vriesperiode achter de rug hebben.

Positive Weather Solutions, het bedrijf in Abergavenny (Wales) met slechts vijf werknemers, had de ijskoude winter wel zien komen. Ook de regenval van vorige zomer hadden ze aangekondigd. Twee toevalstreffers of moeten we echt gaan geloven dat ze het weer beter kunnen voorspellen dan het Met Office?

Voor het eerst zullen hun voorspellingen de meeste mensen als muziek in de oren klinken. De zomer van 2010 zou de heetste uit onze geschiedenis worden. Zelfs de hete zomer van 1976 zou dit jaar sneuvelen. Het zal gedurende juni, juli en augustus warmer zijn dan gewoonlijk en begin augustus mogen we ons aan een heuse hittegolf verwachten.

,,Een extreem hete zomer ligt al enkele jaren op tafel, maar het Met Office gokte op vorige zomer'', aldus Jonathan Powell, de oudste weerkundige in dienst van Positive Weather Solutions. ,,Maar nu is het echt tijd om de barbecue uit de motteballen te halen.'' (HLN/BVDL)

22/03/10 16u08

Bron: AD
Door weerstation
Fantastisch, laat maar komen. Ik houd wel van een beetje warmte. Ik had ook geen andere voorspelling verwacht van een weerbureau met de naam Positive Weather Solutions.

Maar.....

Hoe het AD nu aan zo'n Telegraaf bericht komt begrijp ik niet. Na op de website van het weerbureau de verwachting gelezen te hebben is er niets over van de heetste zomer ooit. Want "warmer than average month" zijn de laatste zomers toch wel vaker geweest.

Summer 2010
June 2010

June starts with some reasonably fine weather, and with several days worth of pleasant sunshine, it will feel warm. The pattern through June is unlikely to be all that stable, so expect some rain as we pass through mid-month, although again, there will be some pleasant sunshine from time to time, keeping temperatures on the warm to possibly very warm side. Whereas we can expect some further fine conditions before June is out, there will be some rain around, some of it heavy, so there will be no clear stretch of stable weather as we enter July. June will on be a warmer than average month.

July 2010

July too starts on an unsettled note, with some rain around, but Summer will emerge, and we can expect some decent drier spells and some warm to very warm temperatures. Through mid-month, there may well be a continuation of the warm, settled weather, good spells of sunshine with just light winds, but towards the end of July things will breakdown a little, with thunderstorms developing,. possibly leading to some flash flooding. It will begin to feel humid too by late month, so expect the thunderstorms to rumble on a while. July will reflect a warmer than average month.

August 2010

August starts unsettled too with some thunderstorm activity, but this will break, and some more fine weather will emerge, and with some lovely unbroken sunshine, we may well see some record temperatures. Towards mid month, there will still be some pleasant weather around with long spells of sunshine, but this will be broken up with periods of unsettled weather. It will remain warm through the middle part of August. The latter part of the month again sees some good weather, but this will be short lived, as more showery and cooler conditions move in. August will reflect a warmer than average month.

Jonathan Powell
Senior Weather Forecaster
Positive Weather Solutions
Tuesday March 23rd 2010
Door SpeedyGJ
Ja hoor, strenge winter > hete zomer..
Ik verwacht meer wisselvallige zomer, 30 graden zou best kunnen maar extreem zal ik het niet noemen, maar goed we zien wel wat deze zomer gaat brengen, als het daadwerkelijk zo is dan kunnen we een misschien wel een goed chase seizoen uitbrengen qua onweer en randverschijnselen en overige wat er allemaal bij kan komen ;)
Door petergroeneveld
De zomer is al goed opgang gekomen en het kan best wel uitkomen wat er wordt gezegd in de diverse artikelen. Voor vrijdag wordt in Limburg een extreme temperatuur van 37 graden verwacht en het kan zelfs tot 40 graden Celsius oplopen aldus dit artikel. Niet leuk als je moet werken dus airco aan en proberen binnen te blijven. :)
Door etab
Ik hoop het niet.
Deze hitte is voor onze mensen dramatisch. Wij werken in vliegtuigen en als de motor uit staat dan is het er zo 40 graden.

23 graden is mooi voor mij
Door weerstation
Leuk om zo'n verwachting nadien nog eens te bekijken.

De zomer van 2010 zou de heetste uit onze geschiedenis worden. Zelfs de hete zomer van 1976 zou dit jaar sneuvelen. Het zal gedurende juni, juli en augustus warmer zijn dan gewoonlijk en begin augustus mogen we ons aan een heuse hittegolf verwachten.

Het is toch heel anders gelopen dan weerbureau Positive Weather Solutions verwachte.
Door tinuz97
Ik moet echt gaan slapen denk ik,toen ik net dit topic zag was de eerste reactie:
Huh nu nog een hittegolf? LOL
Welterusten zeg ik maar :laugh: