Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door weermaarssen
Hallo Allemaal

Zoeven heb ik de temperatuur bekenen in de rubriek Nederland actueel. Een temperatuur van 46,9°C 35° enz enz.. Met deze metingen komen wij amateurs niet geloofwaardig over. Ik hoop dat en eens een filter geinstallerd gaat worden die niet alleen zulke extremen uitsluit, maar ook de verspreider van deze extreme gegevens . Vaak hoor ik de klacht dat er tussen de amateurs ( flut amateurs zijn ). De meeste van ons zijn heel serieus met hun hobby bezig, enkele hebben honderden zo niet duizenden euro`s geinvesteerd om een zo goed mogelijk weerbeeld te kunnen presenteren. Laat Hetweeractueel een verzamelplaats zijn van zo juist mogelijke cijfers. Dit is belangrijk voor onze betrouwbaarheid, maar ook voor de weerburo`s waarmee wij samen werken zoals Meteoconsult en het KNMI

Groet Louis
Door jango
Aller eerst wil ik ook kwijt dat er sinds vorige zomer door heel veel stations goed is gewerkt om de meet resultaten te verbeteren.

Dit zie je dus ook terug in de aangeleverde data.

Wat betreft je opmerking over 35° en bijna 50° ben ik het roerend met je eens.

Bij een meting vandaag van 35° lijkt mij dit te liggen aan een verkeerde opstelling van de sensoren en lijkt het mij dat hier nog wel verbetering in is aan te brengen maar dan moet deze station beheerder hier wel zijn/haar medewerking en inspanning aan verlenen.

Het meten van 48.5° is een duidelijke aanwijzing van het onbeschermd in de zon hangen van een sensor en dat ook nog tegen een muur wat de warmte straling nog extra versterkt.

Ik heb naast mijn sensor ook een onbeschermde sensor hangen en deze heeft vandaag als max. 38.0° gemeten bij een echte max. van 29.8°.

Ben het dus met je eens dat er iets moet gebeuren aan deze aangeleverde data.

Er moeten regels komen waardoor deze stations na een verzoek om de aangeleverde date te verbeteren en als ze hieraan niet voldoen deze stations geheel uitsluiten van deelname aan HWA.

Dat deze stations er een eigen website op na houden vind ik leuk voor hen en degene die deze data willen bekijken maar ik vind dat HWA geen site is of mag blijven waarop zulke data getoond word.

Het is een doorn in mijn ogen en ik denk voor vele goedwillende HWA deelnemers.

groet Jan
Door etab
Nu interesseert het mij geen bal dat iemand duizend euro heeft geinvesteerd.
Ik heb een machine van ff 200 euro hangen.
Maar het heeft mij wel lang gekost mijn temp en metingen strak te krijgen. niet vanwege dat apparaat, maar vanwege de plek en situatie waar en hoe ik meet.
Heb voor 15 euro een kastje bij Gamma gekocht en omgebouwt naar meethuisje met lamellen. Nu zit ik goed.
Ik had eerst ook uitspattingen.

Maar dat iemand extreem meet zeg ik, als het een starter is kan dat gebeuren, en als hij er wat mee doet ook prima, Maar als iemand dit structureel blijft doorgeven, mag er wel wat mee gedaan worden.
Door Christian
jango schrijft:
Er moeten regels komen waardoor deze stations na een verzoek om de aangeleverde date te verbeteren en als ze hieraan niet voldoen deze stations geheel uitsluiten van deelname aan HWA.

Ik vind dat je tussen het verzoek en permanente uitsluiting ook nog een tijdelijke uitsluiting moet hebben van enkele weken tot anderhalve maand. De waarnemer levert nog wel gegevens aan, maar die worden niet op de website gepubliceerd. Als er binnen de termijn van de tijdelijke uitsluiting niets veranderd is, dan het station permanent uitsluiten.

Een ander idee: proefdraaien van een station voor, bijvoorbeeld, een week. Daaruit concluderen of de aangeleverde gegevens redelijk betrouwbaar zijn en zo ja, het station opnemen in de lijst met gegevens. Zo nee, de waarnemer berichten dat zijn of haar meetopstelling veranderd moet worden vóór opname inde lijst.
Door mavlo77
Dan zal ik wel een 'flutamateur' zijn dan.

We concentreren ons nu op een meting, zijnde de temperatuur. Maar als ik even in het lijstje van de windsnelheden kijk, dan constateer ik dat deze flutamateur als een van de weinigen netjes 2 Bft aangeeft, terwijl 80+ % van de mede-amateurs nog niet eens 1 Bft aangeven (afwijking 50%!), maar ook een groot deel 0 Bft. Dat terwijl het KNMI kaartje toch echt bijna overal hoger dan 2 Bft aangeeft. Daar hoor je dan weer niemand over.

Ik ben al een hele tijd bezig om de meting te verbeteren. Ik heb een Vantage Pro, zo ver mogelijk van de gevel, grenzend aan een akker met veel donker grond met wat plantjes in aangroei. Dat zal wel flink wat warmte opnemen. Het is gewoon redelijk heet zo aan de rand van een donkere akker met een rij huizen op de dijk als beschutting. Nu heb ik er sinds enkele maanden een solar-ventilator in gehangen om doorstroming te genereren.

Maar ondanks die inspanningen toch een Tx van 30.7 gisteren. Volgende stap is om er een hele weerhut omheen te timmeren.

Dus hier wordt wel degelijk gewerkt aan een verbetering. Maar een variatie in de meetgegevens blijft. De een zit wat lastiger met zijn temperatuur, de andere met de wind, enz. Het is toch prettig dat ik regelmatig als een van de weinigen de echte windstoot bij een bui kan meten in deze regio. Regelmatig al een 100+ km/u op de meter gehad. Lijkt me ook waardevol toch?
Door Willie
Ik geef mijn metingen nu nog steeds niet door aan hwa omdat ik weet dat ze nog niet goed genoeg zijn, al blijkt dat ik bijna nooit ver van de omliggende stations afzit met de meting, b.v. 1 graad.
De temp die ik in een weerhut van klein formaat meet en op twee plaatsen is altijd verschillend van elkaar.
Reden de plaats is 1 maal op het zuiden en 1 maal op het noorden, dus instraling van zon is altijd aanwezig. Of op noord of op zuid.
Vraag is een grote weerhut 50cm x 50 cm hier voor de oplossing!Of heeft de zon dan nog teveel invloed?
Door etab
mavlo77 schrijft:
Dan zal ik wel een 'flutamateur' zijn dan.

We concentreren ons nu op een meting, zijnde de temperatuur. Maar als ik even in het lijstje van de windsnelheden kijk, dan constateer ik dat deze flutamateur als een van de weinigen netjes 2 Bft aangeeft, terwijl 80+ % van de mede-amateurs nog niet eens 1 Bft aangeven (afwijking 50%!), maar ook een groot deel 0 Bft.

Dat is dan jammer maar mijn windmeter hang een eind boven mijn dak uit vrij van wat dan ook. En als die niks meet, dan is er niks!
Wind kan plaatselijk behoorlijk verschillen. Ik zeil en kan op 100 meter wind zien die ik niet heb!
Door Luc
Uitschieters van 35C of meer zijn inderdaad niet geloofwaardig. Deze komen als het goed is, ook niet meer voor op de extremen pagina. Stations moeten zelf aangeven of de temperatuursensor is afgeschermd. Alleen als is het geval is, wordt een station meegenomen in de extremen. Stations die structureel foutieve data aanleveren worden ook uitgesloten voor de extremen pagina.

Bij de lijst met weerstations, staan echter alle weerstations die in de afgelopen 3 weken data hebben aangeleverd. Daar is op dit moment nog geen uitsluiting voor ingebouwd. Ik zal kijken of ik daar ook iets voor kan verzinnen.

Overigens lijkt een afwijking van 5 graden erg hoog. Afgelopen weekend hebben we echter bij het KNMI te horen gekregen, dat dit voor een stadsstation door het Urban Heat Island effect, voor de maximum temperatuur zeer goed mogelijk is.

We moeten er dus voor waken, dat we een temperatuurafwijking van enkele graden al betitelen als incorrect.

Gr,
Luc
Door weerzal
Zelf ben ik ook eerst aan het testen met mijn nieuwe weerstation voor ik die online zet.
Maar zou het geen goede zaak zijn om de weerstations met superextremen aan te bieden om te helpen om wel goede waardes te krijgen.
Er zijn in mijn ogen voldoende goede techneuten hier op het forum die de wijsheid in pacht hebben.

Ik geef eerlijk toe dat ik eerst ook zelf knutsel om het goed te krijgen en dan pas hulp inroep. Voor sommige is het misschien wel fijn als ze gelijk hulp aangeboden krijgen. ( drempelvrees )

Laten we mekaar niet gelijk op de slachtbank leggen maar er een grote betrouwbare site van proberen te maken.

Uitbannen kan altijd toch nog

Groet Rob.
Door SpeedyGJ
40+ graden is gewoon te veel.

En wat Luc al zegt, bij het KNMI hebben we hier een duidelijke uitleg over gekregen, temp van 5+ boven de rest zou inderdaad wel mogelijk kunnen zijn, maar dan moet sensor niet in de volle zon hangen want dan gaat het de verkeerde kant op.

Qua windmeting dat is nou 1maal niet anders, niet iedereen richt hier zijn aandacht op, dit kan verschillende oorzaken hebben.
1: Bomen, huizen, flats etc kan alles behoorlijk beiinvloeden.
2: Windmeter in de achtertuin omdat het niet mogelijk is om deze hoger te plaatsen, of ze durfen niet het dak op.

Dat sommige (waaronder Ik, Julianadorp, Fijnaard, etc) hun opstelling zo hebben dat er geen invloed is van obstakels heeft helaas niet iedereen, maar het gaat nu meer om de temperatuur, qua wind kun je geen regels voor opstellen dan zou het niet meer leuk worden.