Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Hallo Allemaal,

Het RIVM heeft vanwege de aanhoudende hoge temperaturen het Nationaal Hitteplan in werking gesteld.

Dat gebeurt bij minimaal vier dagen op rij met temperaturen van 27 graden of meer.

Het hitteplan houdt in dat er extra aandacht wordt gevraagd voor de risico's van hitte, met name voor gevoelige groepen als ouderen.

Lees meer op onderstaande link

http://www.nieuws.nl/601665

Mvg, Martijn
Door meteozwolle
prima initiatief van rivm

wat ik mij afvraag:

voorziet het knmi niet in een 'weeralarm' of is weeralarm niet van toepassing bij deze temperaturen ?
Door Christian
meteozwolle schrijft:
prima initiatief van rivm

wat ik mij afvraag:

voorziet het knmi niet in een 'weeralarm' of is weeralarm niet van toepassing bij deze temperaturen ?

Nee, dit heeft het KNMI niet. Op deze pagina kun je de weeralarm-criteria lezen.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Inderdaad Kees,

Misschien is de Hitte voor het K.N.M.I. nog niet extreem genoeg.

Mooi discussie punt, Ik ben er wel een voorstander van dat het K.N.M.I. ook een lokale waarschuwing uitgeeft voor Hitte.

Misschien dat Dirk Wolters er op kan en wil reageren?

Voor wat betreft het Klimaat onderzoek zijn dit absolute topdagen ook natuurlijk.

Nu is het goed te zien lijkt me met de hoge dag, En zeker ook hoge Nachtelijke Temperaturen

Mvg,

Martijn
Door meteozwolle
hallo allemaal,

ben inderdaad benieuwd naar de reactie van KNMI.
met weeralarm ben je sterk geneigd om uitsluitend te denken aan donder/bliksem/regen/wind etc.. maar ook langdurige hitte kan nare gevolgen hebben voor het openbaar leven.

misschien komt het omdat alle andere 'alarmen' plotseling kunnen optreden en dat is met hitte niet het geval.
Door Mike
Als er dan maar niet van die zeurpieten achter af weer gaan zeggen, "nou die warmte viel reuze mee, was dat nou wel nodig dan zo een "ALARM" ;)

"Goh hebben we eindelijk eens een paar mooie zomerse dagen krijgen we een "WEERALARM" ;)
Door meteozwolle
Mike schrijft:
Als er dan maar niet van die zeurpieten achter af weer gaan zeggen, "nou die warmte viel reuze mee, was dat nou wel nodig dan zo een "ALARM" ;)

"Goh hebben we eindelijk eens een paar mooie zomerse dagen krijgen we een "WEERALARM" ;)

Mike,

eens. Dat is een risico,maar zo gaat dat met alle alarmen toch ?
Door jango
Wat een gezeur over wel of geen weeralarm.

Is het dan extreem heet deze dagen.

Nee , het is gewoon warm.

Je mag toch wel aannemen dat ieder mens met zulke situatie`s weet om te gaan en wat te doen.

Wat moeten al die mensen dan in Afrika die hebben heel de zomer dus een weeralarm.

Lees vandaag ook in de krant dat bij de hittegolf in 2003 1000 tot 1500 oudere mensen extra zijn overleden.

Zouden die mensen als er geen hittegolf was geweest nog jaren geleefd hebben ?

Ik denk het niet ,waarschijnlijk hadden ze dat jaar ook overleden
En zou het niet kunnen zijn dat van september 2003 tot januari 2004 1000 mensen minder zijn overleden ?
Hierover lees je niets maar het zou zeker kunnen zijn.

Natuurlijk is geconfronteerd worden met een overlijden nooit leuk maar we maken het allemaal wel eens mee.

Waar je niets over leest is het gevaar voor brand in bos, heide en eigenlijk dus overal.
Want na een paar druppels neerslag vandaag staat de meter al op 9 mm deze maand en dat met 26 mm uit mei maakt het hier in Veghel wel kurkdroog en dat geld voor een groot deel van zuid-oost Nederland.
Door meteozwolle
jango schrijft:
Wat een gezeur over wel of geen weeralarm.

Is het dan extreem heet deze dagen.

Nee , het is gewoon warm.

Je mag toch wel aannemen dat ieder mens met zulke situatie`s weet om te gaan en wat te doen.

Wat moeten al die mensen dan in Afrika die hebben heel de zomer dus een weeralarm.

Lees vandaag ook in de krant dat bij de hittegolf in 2003 1000 tot 1500 oudere mensen extra zijn overleden.

Zouden die mensen als er geen hittegolf was geweest nog jaren geleefd hebben ?

Ik denk het niet ,waarschijnlijk hadden ze dat jaar ook overleden
En zou het niet kunnen zijn dat van september 2003 tot januari 2004 1000 mensen minder zijn overleden ?
Hierover lees je niets maar het zou zeker kunnen zijn.

Natuurlijk is geconfronteerd worden met een overlijden nooit leuk maar we maken het allemaal wel eens mee.

Waar je niets over leest is het gevaar voor brand in bos, heide en eigenlijk dus overal.
Want na een paar druppels neerslag vandaag staat de meter al op 9 mm deze maand en dat met 26 mm uit mei maakt het hier in Veghel wel kurkdroog en dat geld voor een groot deel van zuid-oost Nederland.

Jango,

het 'gezeur' gaat niet over het wel of niet afkondigen van een weeralarm. Ik vroeg me gewoon af OF hitte een reden kan zijn voor een weeralarm.Natuurlijk moet je niet onnodig een weeralarm afkondigen en ook goed aangeven WAAR de grens ligt voor het al dan niet afkondigen van een alarm.

Nu is het zo dat het RIVM een waarschuwing (alarm) geeft maar voor de overige weer gerelateerde alarmen is de KNMI de boodschapper. Logischerwijs zou je dan kunnen afvragen of het KNMI ook niet in het geval van hitte een weeralarm zou moeten afkondigen