- 12 jul 2010, 14:46
Sodeju, wat een natuurgeweld.
Ik ben inmiddels terug van een mini-chase door Midden-Limburg.
Helaas heb ik door de regen nauwelijks noemenswaardige foto's kunnen maken, maar het was een indrukwekkende gebeurtenis om er middenin te zitten.
Rond 11:30 barstte het los. De lucht kleurde vanuit ZW inktzwart, met her en der groentinten die op hagel duidden.
Vanuit Roermond richting het zuiden rijdend ging alles ineens erg snel. Een enorm harde wind deed mijn arme Fiat Punto heen en weer schudden alsof ik in de achtbaan zat. Ik parkeerde op een open veld tussen Montfort en Posterholt, waar je normaliter ver zicht hebt richting zuiden. Helaas was ik te laat om de buienlijn vanaf afstand te onderscheppen en was het zicht bar slecht.
De hevige wind ging gepaard met slagregen ( in totaal 10-15 mm binnen korte tijd ). Nadat de buienlijn passeerde begon het nog kort te hagelen. aan het geluid te horen waren het geen malse hagelstenen. Geluk was dat ik snel een bosweg kon inrijden, hetgeen mijn wagen enigszins gespaard heeft. Voor zover ik weet is er in de omringende dorpen geen hagelschade opgetreden.
Wel overal omgewaaide bomen, veel afgerukte takken en loof over de straten.
In de Selfkant ( enkele kilometers zuidelijker ) zijn door een officieel meetstation windsnelheden tot 120 km/h vastgelegd, evenals in het Duitse Wegberg ( 12 km oostelijk ).