- 16 dec 2010, 20:11
#28183
De warme lucht rukte vandaag toch verder op dan aanvankelijk verwacht was. De weerssituatie week daardoor behoorlijk af ten opzichte van de verwachting. Zal morgen wel weer veel om te doen zijn. Affijn het leverde hier in Milsbeek wel een bijzondere situatie op.
Ik moest vanmiddag in Rekken (bij Eibergen) zijn. Toen ik daar om ca. 15.15 vertrok was er nog niets aan de hand: het sneeuwde licht en dat was feitelijk kleddernatte sneeuw met een temperatuur van ca. +0,5°C. Onderweg ging het harder sneeuwen, af en toe natte sneeuw, af en toe droge sneeuw. Tot aan Kleve was er nog niet veel aan de hand. Het sneeuwde ondertussen hard, maar de wegen waren sneeuwvrij en de temperatuur lag nog steeds iets boven nul. Bij Kleve sloeg het weer plotseling om. Ineens begon het heel hard te sneeuwen en tijdelijk ijsregende het heel hard. Een dergelijk dichte ijsregen heb ik nooit eerder meegemaakt(!). De temperatuur ging meteen iets onder nul en de wegen werden binnen enkele minuten wit. Plotseling kon ik bijna niets meer zien: wegmarkeringen waren niet meer te zien en het sneeuwde zo hard dat ik niet verder dan ca. 50 m zicht had. Het was vervolgens stapvoets verder rijden richting Milsbeek. Mijn verbazing was groot toen ik Rianca (mijn vrouw) thuis in Milsbeek belde, terwijl ik in Kleve reed. Terwijl het in Kleve -0,5°C was en de sneeuw met bakken uit de hemel viel, meldde Rianca dat het in Milsbeek +2,5°C was en het regende! Een afstand van maar ca. 15 km! Het contrast werd nog groter toen ik eenmaal bij de Nederlandse grens kwam: nog steeds -0,5°C en dichte sneeuwval en in Milsbeek nog steeds regen en ruim 2°C boven nul!! Een afstand van maar iets meer dan 5 km! Toen ik ca. 10 minuten later in Milsbeek aankwam (inderdaad harder dan 30 km/u kon ik niet rijden) sneeuwde het inmiddels daar ook en lag er al een laagje sneeuw. De temperatuur was inmiddels gezakt tot +0,4°C.
Toen ik de actuele weerkaarten van het KNMI raadpleegde en de radarbeelden werd het me duidelijk: het occlusiepunt van de storing was precies over Milsbeek heen getrokken. In de grafieken op HetWeerActueel is het allemaal mooi terug te zien. Een plotselinge temperatuurstijging en daarna een zeer scherpe temperatuurdaling tijdens de passage van het occlusiepunt. Een minimum in de luchtdruk is op dat moment ook terug te vinden, evenals dat de wind 'omklapt' van ZW naar NNO en tevens tijdelijk verminderd en daarna weer aantrekt. Ik moet zeggen toch wel een bijzondere ervaring! Vooral ook omdat ik me niet voor kon stellen dat het waar was wat Rianca me vertelde!
Groet, Jeroen
Ik moest vanmiddag in Rekken (bij Eibergen) zijn. Toen ik daar om ca. 15.15 vertrok was er nog niets aan de hand: het sneeuwde licht en dat was feitelijk kleddernatte sneeuw met een temperatuur van ca. +0,5°C. Onderweg ging het harder sneeuwen, af en toe natte sneeuw, af en toe droge sneeuw. Tot aan Kleve was er nog niet veel aan de hand. Het sneeuwde ondertussen hard, maar de wegen waren sneeuwvrij en de temperatuur lag nog steeds iets boven nul. Bij Kleve sloeg het weer plotseling om. Ineens begon het heel hard te sneeuwen en tijdelijk ijsregende het heel hard. Een dergelijk dichte ijsregen heb ik nooit eerder meegemaakt(!). De temperatuur ging meteen iets onder nul en de wegen werden binnen enkele minuten wit. Plotseling kon ik bijna niets meer zien: wegmarkeringen waren niet meer te zien en het sneeuwde zo hard dat ik niet verder dan ca. 50 m zicht had. Het was vervolgens stapvoets verder rijden richting Milsbeek. Mijn verbazing was groot toen ik Rianca (mijn vrouw) thuis in Milsbeek belde, terwijl ik in Kleve reed. Terwijl het in Kleve -0,5°C was en de sneeuw met bakken uit de hemel viel, meldde Rianca dat het in Milsbeek +2,5°C was en het regende! Een afstand van maar ca. 15 km! Het contrast werd nog groter toen ik eenmaal bij de Nederlandse grens kwam: nog steeds -0,5°C en dichte sneeuwval en in Milsbeek nog steeds regen en ruim 2°C boven nul!! Een afstand van maar iets meer dan 5 km! Toen ik ca. 10 minuten later in Milsbeek aankwam (inderdaad harder dan 30 km/u kon ik niet rijden) sneeuwde het inmiddels daar ook en lag er al een laagje sneeuw. De temperatuur was inmiddels gezakt tot +0,4°C.
Toen ik de actuele weerkaarten van het KNMI raadpleegde en de radarbeelden werd het me duidelijk: het occlusiepunt van de storing was precies over Milsbeek heen getrokken. In de grafieken op HetWeerActueel is het allemaal mooi terug te zien. Een plotselinge temperatuurstijging en daarna een zeer scherpe temperatuurdaling tijdens de passage van het occlusiepunt. Een minimum in de luchtdruk is op dat moment ook terug te vinden, evenals dat de wind 'omklapt' van ZW naar NNO en tevens tijdelijk verminderd en daarna weer aantrekt. Ik moet zeggen toch wel een bijzondere ervaring! Vooral ook omdat ik me niet voor kon stellen dat het waar was wat Rianca me vertelde!
Groet, Jeroen