Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door jeroenzwart
De warme lucht rukte vandaag toch verder op dan aanvankelijk verwacht was. De weerssituatie week daardoor behoorlijk af ten opzichte van de verwachting. Zal morgen wel weer veel om te doen zijn. Affijn het leverde hier in Milsbeek wel een bijzondere situatie op.
Ik moest vanmiddag in Rekken (bij Eibergen) zijn. Toen ik daar om ca. 15.15 vertrok was er nog niets aan de hand: het sneeuwde licht en dat was feitelijk kleddernatte sneeuw met een temperatuur van ca. +0,5°C. Onderweg ging het harder sneeuwen, af en toe natte sneeuw, af en toe droge sneeuw. Tot aan Kleve was er nog niet veel aan de hand. Het sneeuwde ondertussen hard, maar de wegen waren sneeuwvrij en de temperatuur lag nog steeds iets boven nul. Bij Kleve sloeg het weer plotseling om. Ineens begon het heel hard te sneeuwen en tijdelijk ijsregende het heel hard. Een dergelijk dichte ijsregen heb ik nooit eerder meegemaakt(!). De temperatuur ging meteen iets onder nul en de wegen werden binnen enkele minuten wit. Plotseling kon ik bijna niets meer zien: wegmarkeringen waren niet meer te zien en het sneeuwde zo hard dat ik niet verder dan ca. 50 m zicht had. Het was vervolgens stapvoets verder rijden richting Milsbeek. Mijn verbazing was groot toen ik Rianca (mijn vrouw) thuis in Milsbeek belde, terwijl ik in Kleve reed. Terwijl het in Kleve -0,5°C was en de sneeuw met bakken uit de hemel viel, meldde Rianca dat het in Milsbeek +2,5°C was en het regende! Een afstand van maar ca. 15 km! Het contrast werd nog groter toen ik eenmaal bij de Nederlandse grens kwam: nog steeds -0,5°C en dichte sneeuwval en in Milsbeek nog steeds regen en ruim 2°C boven nul!! Een afstand van maar iets meer dan 5 km! Toen ik ca. 10 minuten later in Milsbeek aankwam (inderdaad harder dan 30 km/u kon ik niet rijden) sneeuwde het inmiddels daar ook en lag er al een laagje sneeuw. De temperatuur was inmiddels gezakt tot +0,4°C.
Toen ik de actuele weerkaarten van het KNMI raadpleegde en de radarbeelden werd het me duidelijk: het occlusiepunt van de storing was precies over Milsbeek heen getrokken. In de grafieken op HetWeerActueel is het allemaal mooi terug te zien. Een plotselinge temperatuurstijging en daarna een zeer scherpe temperatuurdaling tijdens de passage van het occlusiepunt. Een minimum in de luchtdruk is op dat moment ook terug te vinden, evenals dat de wind 'omklapt' van ZW naar NNO en tevens tijdelijk verminderd en daarna weer aantrekt. Ik moet zeggen toch wel een bijzondere ervaring! Vooral ook omdat ik me niet voor kon stellen dat het waar was wat Rianca me vertelde!

Groet, Jeroen
Door weerzal
mooi verhaal en als ik nu zo terugkijk is het mooi te zien in de grafieken ook van zaltbommel misschien niet zo mooi als bij jouw maar het komt in de buurt bedankt voor het heldere verhaal

Groet Rob.
Door Luc
Hier iets zuidelijker eenzelfde situatie meegemaakt:

Mijn vrouw was onderweg van Nijmegen via de A73 naar Kessel. Onderweg heeft ze veel sneeuw gehad en hooguit 60-80 km/u kunnen rijden.

Bij de afslag in Blerick, zo'n 10km ten Noorden van Kessel, belde ze dat het nog steeds sneeuwde en de wegen wit waren. Op dat moment regende het hier nog bij 1.8C. Toen ik dat vertelde, zei mijn vrouw dat ik naar buiten moest kijken i.p.v. op de buienradar (doe ik dat zo vaak dan?). Dat deed ik echter ook, maar ze geloofde niet dat het hier regende. Nog geen minuut later begon het ineens te sneeuwen en de sneeuw bleef direct liggen. De wind ging om van ZZW naar NNO en de temperatuur begon gelijk te dalen. Toen mijn vrouw 10 minuten later thuiskwam, was hier alles wit. Natuurlijk geloofde ze niet dat het nog regende toen ik haar aan de telefoon had :angry:

Het was een unieke ervaring. Ik kan me niet herinneren dat ik zo'n snelle overgang van regen naar sneeuw eerder heb meegemaakt.

Helaas is het nu al een tijdje droog. Er ligt hooguit een 1 a 2 cm.
Door jeroenzwart
Ik heb inderdaad er geen foto's van, maar hierbij de grafieken van mijn weerstation, dat scheelt weer met zoeken...
Bijlagen
occlusie_16_12_2010_totaal.jpg
occlusie_16_12_2010_totaal.jpg (131.12 KiB) 2846 keer bekeken
Door Eckie76
Luc schrijft:
Hier iets zuidelijker eenzelfde situatie meegemaakt:

Mijn vrouw was onderweg van Nijmegen via de A73 naar Kessel. Onderweg heeft ze veel sneeuw gehad en hooguit 60-80 km/u kunnen rijden.

Bij de afslag in Blerick, zo'n 10km ten Noorden van Kessel, belde ze dat het nog steeds sneeuwde en de wegen wit waren. Op dat moment regende het hier nog bij 1.8C. Toen ik dat vertelde, zei mijn vrouw dat ik naar buiten moest kijken i.p.v. op de buienradar (doe ik dat zo vaak dan?). Dat deed ik echter ook, maar ze geloofde niet dat het hier regende. Nog geen minuut later begon het ineens te sneeuwen en de sneeuw bleef direct liggen. De wind ging om van ZZW naar NNO en de temperatuur begon gelijk te dalen. Toen mijn vrouw 10 minuten later thuiskwam, was hier alles wit. Natuurlijk geloofde ze niet dat het nog regende toen ik haar aan de telefoon had :angry:

Het was een unieke ervaring. Ik kan me niet herinneren dat ik zo'n snelle overgang van regen naar sneeuw eerder heb meegemaakt.

Helaas is het nu al een tijdje droog. Er ligt hooguit een 1 a 2 cm.

Ik heb zoiets 1 keer meegemaakt toen ik nog heel klein was, in 1983, was toen 7.
Met mijn moeder en broers gingen we naar Roermond om te winkelen, dat deden we altijd op de donderdagavond (koopavond). Toen we naar Roermond reden regende het pijpenstelen, letterlijk een zondvloed. Ineens begon het te sneeuwen en ik wilde maar al te graag die winkels uit (toen al weerfreak).
Binnen een mum van tijd werd alles wit, de plassen water bevroren binnen een mum van tijd en de sneeuwlaag bedroeg enkele uren later 12 cm (heb ik van horen zeggen :)
Door Eckie76
jeroenzwart schrijft:
Ik heb inderdaad er geen foto's van, maar hierbij de grafieken van mijn weerstation, dat scheelt weer met zoeken...

Mooi vastgelegd, Jeroen, tof om dat zo te kunnen zien.
Door weerstation
Ik heb zoiets 1 keer meegemaakt toen ik nog heel klein was, in 1983, was toen 7.
Met mijn moeder en broers gingen we naar Roermond om te winkelen, dat deden we altijd op de donderdagavond (koopavond). Toen we naar Roermond reden regende het pijpenstelen, letterlijk een zondvloed. Ineens begon het te sneeuwen en ik wilde maar al te graag die winkels uit (toen al weerfreak).
Binnen een mum van tijd werd alles wit, de plassen water bevroren binnen een mum van tijd en de sneeuwlaag bedroeg enkele uren later 12 cm (heb ik van horen zeggen

Ik weet me de situatie die je beschrijft nog als de dag van gisteren te herinneren. Ik was bij iemand op visite die avond. Tegen 22.00 uur ging ik naar huis. Het was een helse autorit van toch maar 5 Km. Later die nacht klaarde het fel op en is de temperatuur naar -17°C gezakt. Hier volgde nog diverse nachten met strenge tot zeer strenge vorst op met zelfs een minimum van -21°C.

Ik meen me te herinneren dat deze weersomslag totaal niet voorzien was.