Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door weatherservice
Alvast mijn bijdrage:

De kaarten worden met de run beter en beter. Velen opperen of zagen/klagen over de niet-winterse setting. Nou mensen, wakker worden, want wat we hebben gehad in december, dat zullen we echt geen 2e keer meemaken en dat hoeft bij mijn inziens ook niet. Toch is de winter niet van plan om zich zomaar gewonnen te geven, integendeel (zie ook vorige berichten).

Hier staat er een kaartje klaar van ECMWF (+72 uur). Ik heb deze kaart genomen, om niet te ver op lange termijn te gaan verwachten. De meeste modellen hebben enorm veel moeite met de drukverdeling en daarom lijkt het me beter om die kaarten te laten staan voor wat ze zijn (niettemin zijn ze zeer leuk voor de winterliefhebber).

[img]http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=497;preview[/img]

Wat kunnen we besluiten als we deze kaart zien? Heel eenvoudig. De hogedrukopbouw boven de UK, gooit de WC en alle westelijke stromingen op slot. De jetstream gaat dus meanderen (golven) en moet helemaal vanuit het hoge noorden komen. Klassiek levert dit winterse buien op, maar de Noordzee is al flink afgekoeld, waardoor de buien meer sneeuw dan regen zullen brengen. De temperatuur overdag schommelt rond 2-3°C en 's nachts kan het vriezen. Kortom, wat moeten we nog meer hebben?

Anekdote: wat ECMWF daarna uit de hoed tovert is een oostelijke stroming, met transportkou... Mogelijk kunnen de schaatsen dan hun intrede doen, maar dat is toekomstmuziek.

© weatherservice.be
Door tjabine
weatherservice schrijft:
Nieuwe run is weer veranderd... Pff, wat een fluctuatie in die modellen. Er is gewoon geen rechte pijl op te trekken.

Gezien je reatie gaat het niet goed?
Schaatsen weer in de kast.

Gr Ron.
Door kees ws middelburg
de pluim verwachting van meteoconsult geeft wel kouder weer aan maar geen tot weinig vorst

grt kees ws mdl
Bijlagen
ensemble_tt6_wageningen.gif
ensemble_tt6_wageningen.gif (13.76 KiB) 2948 keer bekeken
Door Mike
weatherservice schrijft:
Nieuwe run is weer veranderd... Pff, wat een fluctuatie in die modellen. Er is gewoon geen rechte pijl op te trekken.

En wat is er verandert dan? oftewel..........die doorstart is van de baan?, zou jammer zijn, zag zaterdag nog een paar mooie Zandstra Noren in de etalage liggen :cheer: , toch maar laten liggen dan :unsure: .
Door Eckie76
Van de laatste runs word je als winterliefhebber niet vrolijk inderdaad. Toch verbaast het me niks als het er over 24 uur weer compleet anders uitziet. Vandaar ook de grote uitschieters in de Pluim. Januari kan in ieder geval al geen volle zalen meer trekken in de recordboeken :)
Maar er is ook nog een februari, zeg ik dan.