Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Weervooruitzicht van meteoconsult voor Eersel en omgeving en Davis vantage Pro.

de onderstaande text zal ik niet hoeven te vertalen , maar ik kan niet begrijpen waar deze voorspelling vandaan komt. Ja van de Davis, ok maar wat is het algoritme wat hij gebruikt. ik heb nu 2 stations draaien 1 met alle gegevens zonder UV /solar en 1 met alleen wind windrichting en UV solar, beide geven dezelfde voorspelling.

" Mostly cloudy and cooler. Precipitation possible within 12 hours, possibly heavy at times. Windy. "

Als ik dan naar de mosimage kijk kan ik me wel voorstellen gezien het weerbeeld van vandaag dat de voorspelling van Davis er goed langs zit. en komt niet echt geloofwaardig over. Mis ik een instelling of is het maar een verzinsel van het station.

beide resultaten zijn te zien op de site

Groeten Nol Versteeg
www.nolversteeg.nl
Bijlagen
Knipsel-07d98ceb6f473a115cef360072a7ec50.PNG
Knipsel-07d98ceb6f473a115cef360072a7ec50.PNG (13.15 KiB) 3250 keer bekeken
Door fotogw
De verwachtingen zijn onzeker! Ik hoorde een weerman op tv zeggen dat het na het weekend kan vriezen of het kan dooien. Die had ik geloof ik na Pelleboer niet meer gehoord. En de KNMI pluimverwachting laat eigenlijk 2 pluimen zien. Dus neem het je weerstation niet kwalijk.;)

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door nolversteeg
Hallo Gerhard,

Het blijft ook een moeilijk fenomeen voorspellen maar als je al een voorspelling kan maken met UV/solar ,windsnelheid/richting en wat ik vergeten was barometer, dan is voorspellen een wassen neus, daarom is het leuk te weten wat Davis hanteerd om het weer te voorspellen, want als het windstil is en de zon schijnt niet en de barometer is stabiel rara dan blijft er niet veel meer over ,

Groeten Nol
Door Mike
Misschien een leuk projectje om de vertaling iets aan te passen.
Opschrijven met wel weertype hij de voorspelling geeft en zo proberen om een wat zuivere voorspelling te krijgen.

Maarja mocht hij toch te vaak een voospelling geven bij meerdere weertypes dan houd het snel op natuurlijk.

Bij mij staat er momenteel "Overwegend bewolkt en fris, de komende uren wordt de kans op neerslag groter, mogelijk zware buien, de wind kan daarbij flink aantrekken", ik heb deze vertaling wat aangepast, maar zie dat het in dit geval dus idd geheel de plank misslaat.

Ik zal het ook eens in de gaten houden.

Maar zoals al gezegt, ook het KNMI weet het gewoon domweg niet, voor maandag a.s bv kan het of 2 graden worden overdag of 8 graden ;)

Het blijft erg boeien dat weer :)
Door Snarf2000
Nol,

Mocht je de Davis voorspelling in het nederlands willen hebben,
(er vanuit gaande dat je Weather Display gebruikt)

Control panel
Summary Images & Icons
1e tabblad: Icon / VP Forecast / Weather Description Setup
Pulldown menuutje Language
Kies Dutch.

Frans
Door nolversteeg
Hallo Frans,

Dit was mij bekend maar regen en rain maakt niet veel uit als dit de voorspelling was, en het is de hele dag droog, en als je 2 dezelfde systemen hebt draaien waarvan zoals eerder gemeld in een systeem de helft van de meetwaarden niet aanwezig zijn toch dezelfde voorspelling geeft . dat was mijn vraag RaRa.

groeten Nol
www.nolversteeg.nl
Door nolversteeg
Dit hoeft niet vertaald te worden,

Maar als er regen verwacht of voorspeld wordt in de komende 12 uur en de zon schijnt al 24 uur (uiteraard in Nederland en dan nog overdag ook), Kan ik met deze verwachting niet veel. dus nog steeds de vraag met welke gegevens wordt deze verwachting samen gesteld.

groeten Nol
Door Eckie76
nolversteeg schrijft:
Dit hoeft niet vertaald te worden,

Maar als er regen verwacht of voorspeld wordt in de komende 12 uur en de zon schijnt al 24 uur (uiteraard in Nederland en dan nog overdag ook), Kan ik met deze verwachting niet veel. dus nog steeds de vraag met welke gegevens wordt deze verwachting samen gesteld.

groeten Nol

De verwachting vanuit de Davis is volgens mij gewoon een algorithme, berekend op de meest recente wijzigingen die het apparaat registreerde. Bij plotselinge daling van luchtdruk heb je grote kans op een snelle wijziging. Maar dat geldt ook voor andere weerstations. De symbooltjes zon / regen etc worden daar ook op berekend.
Ik hecht er persoonlijk niet zo veel waarde aan, maar bij de Davis scoort het zogenaamde "snow symbol" wel vaak. Als dat in beeld komt kan je er gif op nemen dat het snel kouder wordt.
Door weerzoetermeer
nolversteeg schrijft:

groeten Nol

Blz. 24 van de handleiding zegt het volgende:

Heb je daar wat aan?

Gr.
Thierry
Bijlagen
forecast.jpg
forecast.jpg (122.42 KiB) 3250 keer bekeken