Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door reitsma1960
Hoi,

Ik kreeg een vraag van een duiker of ik de watertemperaturen op mijn website wil weergeven. Deze duiker haalde de watertemperatuur van een website die ook de watertemperatuur van o.a. het Paterswoldsemeer (bij Groningen) weergaf.
Deze site is er niet meer.

Deze duikers willen graag de watertemperatuur weten zodat ze zich qua kleding kunnen voorbereiden.

Een leuke vraag die ik graag wil beantwoorden.
Ik heb al gegoogled maar kon nog niet echt iets vinden wat aan de vraag voldoet.

Weet iemand waar je deze temperaturen kunt vinden?

Groet,
Oebel
Door Snarf2000
Hoi Oebel.

Dat is nog niet eens zo makkelijk.
En daarbij snap ik de duikers niet.
Ik heb jarenlang aan de duiksport gedaan en mijn ervaring is dat, als het zomer is je je minder warm hoeft te kleden dan tijdens een winterduik.
Daarbij komt nog: Duik je in een nat- of in een droogpak.

Is het stilstaand water, zoals een meertje of ven, of zit je in stromend (open)water
En last, but not least: Hoe diep wil je gaan.
De bovenste 2 meter zijn in de zomer vaak "lekker", maar ga je 4 meter dieper dan zakt de temperatuur enorm.
Ga je onder de 10 meter, dan komt er nog een flinke temperatuurdaling bij.

Iedere duiker weet dat het onder water relatief koud is.
Heb je een nat pak, neem dan een thermosfles warm water mee en giet die op je blote rug leeg vlak voordat je het water ingaat.
Krijg je het onder water koud, dan hebben duikers in een nat pak nog een manier om een vloeistof van ca 37 graden in hun pak te laten lopen.:P
Heb je een droogpak, trek dan een isojasje o.i.d. aan.

Ik snap dat je de duikers ter wille wilt staan, maar om een eenduidig antwoord te geven richting hun is volgens mij heel moeilijk.

Grt Frans
Door reitsma1960
Snarf2000 schrijft:
Hoi Oebel.

Dat is nog niet eens zo makkelijk.
En daarbij snap ik de duikers niet.
Ik heb jarenlang aan de duiksport gedaan en mijn ervaring is dat, als het zomer is je je minder warm hoeft te kleden dan tijdens een winterduik.
Daarbij komt nog: Duik je in een nat- of in een droogpak.

Is het stilstaand water, zoals een meertje of ven, of zit je in stromend (open)water
En last, but not least: Hoe diep wil je gaan.
De bovenste 2 meter zijn in de zomer vaak "lekker", maar ga je 4 meter dieper dan zakt de temperatuur enorm.
Ga je onder de 10 meter, dan komt er nog een flinke temperatuurdaling bij.

Iedere duiker weet dat het onder water relatief koud is.
Heb je een nat pak, neem dan een thermosfles warm water mee en giet die op je blote rug leeg vlak voordat je het water ingaat.
Krijg je het onder water koud, dan hebben duikers in een nat pak nog een manier om een vloeistof van ca 37 graden in hun pak te laten lopen.:P
Heb je een droogpak, trek dan een isojasje o.i.d. aan.

Ik snap dat je de duikers ter wille wilt staan, maar om een eenduidig antwoord te geven richting hun is volgens mij heel moeilijk.

Grt Frans

Dag Frans,

Bedankt. Duidelijk verhaal.Klinkt allemaal heel logisch. Ik heb geen kennis van de duiksport. Ik geef dit terug.

Bedankt,
Oebel
Door Luc
Een beetje offtopic en nee ik heb geen duikervaring, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen een droogpak en een natpak. Een droogpak wordt onder water toch ook nat??

Gr,
Luc
Door Snarf2000
@Luc:

Een "nat" pak ga je met een zwembroek in en een droogpak ga je met gewone kleren in.
Spijkerbroek, tshirt, trui isojas.
Dit pak is luchtdicht afgesloten dmv een rits op je rug.
Em seals rond je hals en polsen.
De laarzen zitten aan het pak vast.

Hier mag (in principe) geen water in komen.
Dit pak is ook een stuk duurder (maar ook gevaarlijker) dan een neopreen nat pak.
Gevaarlijker, omdat lucht bij een verkeerde stand (met je hoofd naar beneden) naar je benen kan gaan. Daar zit geen ontluchting.
Als je teveel lucht in je pak hebt, kan je onderste boven naar de oppervlakte schieten als je niet de ervaring hebt om snel weer overeind te komen.

Beroepsduikers (Brandweer bv) gebruiken altijd een droogpak.
Het scheelt veel met koude en het je hoeft niet rillend van de kou in je zwembroekje op de kant te staan omkleden.

Ik heb ze beide gehad.
Maar ook in een droogpak kun je het flink koud krijgen.

Frans
Door Snarf2000
Nou, dan ook maar het bewijs leveren.

Sorry, ik kan het niet laten om er een verhaaltje bij te vertellen.

Onderstaande foto is zo'n 20 jaar geleden gemaakt na een half uur durende ijsduik.
Ik vergeet deze duik nooit weer.
Buiten vroor het ca 10 graden en er lag een dik pak ijs.
Wij met een hele groep van onze duikclub "FoCon Diving" onder het ijs.

En dan klaarmaken voor de duik.
Ik zal je vertellen wat ik aanhad.
2 paar wollen sokken, een onderbroek, een pyamabroek, een spijkerbroek, een joggingbroek, een isobroek (van defensie) een t-shirt met lange mouwen, een wollen trui, een sweater, een isojasje en het duikpak natuurlijk.

Op de kant krijg je het na het worstelen in je duikpak flink warm, maar na een 5 minuten onder water is die warmte snel weer weg.

Maar wat een prachtig gezicht onder een dikke ijslaag.
Zilveren balletjes van lucht glijden langs het ijsplavond. Met de hand kun je die ook heel leuk verplaatsen.
Ook heb ik nog geprobeerd om met mijn duikmes een gaatje te maken aan de onderzijde van de ijsvloer.
Dit gaat je echt niet lukken.
Ik was er verbaasd van dat ijs aan de onderkant ook zo knetterhard was.
Maar door schade en schande wordt je weer wat wijzer.

Tijdens deze duik was ik na een 10 minuten al een flink stuk afgekoeld.
Na een half uur kon ik mijn mes niet eens meer loslaten.
Zo verkrampt alles door de kou. De watertemperatuur zat dus ook heel dicht tegen het nulpunt aan.
En na afloop met een glimlach onder het ijs vandaan komen.
Mijn hele gezicht was hier ook nog ingesmeerd met vaseline om bevriezing tegen te gaan.
En na de duik een flinke borrel en de nodige biertjes.
Een dag om nooit te vergeten zoals ik al zei.

Nou, zo maar en hier de foto.

grt Frans B)

Bijlagen
ScanImage002.jpg
ScanImage002.jpg (23.1 KiB) 4217 keer bekeken
Door reitsma1960
Snarf2000 schrijft:
Nou, dan ook maar het bewijs leveren.

Sorry, ik kan het niet laten om er een verhaaltje bij te vertellen.

Onderstaande foto is zo'n 20 jaar geleden gemaakt na een half uur durende ijsduik.
Ik vergeet deze duik nooit weer.
Buiten vroor het ca 10 graden en er lag een dik pak ijs.
Wij met een hele groep van onze duikclub "FoCon Diving" onder het ijs.

En dan klaarmaken voor de duik.
Ik zal je vertellen wat ik aanhad.
2 paar wollen sokken, een onderbroek, een pyamabroek, een spijkerbroek, een joggingbroek, een isobroek (van defensie) een t-shirt met lange mouwen, een wollen trui, een sweater, een isojasje en het duikpak natuurlijk.

Op de kant krijg je het na het worstelen in je duikpak flink warm, maar na een 5 minuten onder water is die warmte snel weer weg.

Maar wat een prachtig gezicht onder een dikke ijslaag.
Zilveren balletjes van lucht glijden langs het ijsplavond. Met de hand kun je die ook heel leuk verplaatsen.
Ook heb ik nog geprobeerd om met mijn duikmes een gaatje te maken aan de onderzijde van de ijsvloer.
Dit gaat je echt niet lukken.
Ik was er verbaasd van dat ijs aan de onderkant ook zo knetterhard was.
Maar door schade en schande wordt je weer wat wijzer.

Tijdens deze duik was ik na een 10 minuten al een flink stuk afgekoeld.
Na een half uur kon ik mijn mes niet eens meer loslaten.
Zo verkrampt alles door de kou. De watertemperatuur zat dus ook heel dicht tegen het nulpunt aan.
En na afloop met een glimlach onder het ijs vandaan komen.
Mijn hele gezicht was hier ook nog ingesmeerd met vaseline om bevriezing tegen te gaan.
En na de duik een flinke borrel en de nodige biertjes.
Een dag om nooit te vergeten zoals ik al zei.

Nou, zo maar en hier de foto.

grt Frans B)

Hoi Frans,

Mooi verslag. Had me altijd leuk geleken, duiken. Ga er nu maar niet meer mee beginnen. ;)

Groet,
Oebel