Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door jango
weerzal schrijft:
Pas las ik een stukje op het forum dat het KNMI twijfelde aan de meetgegevens van de HWA leden.
Sinds vandaag lijken de rollen omgedraaid en begin ik te twijfelen aan de waarden van het KNMI.
Hebben ze jarenlang een verkeerde opstelling gehad van de temperatuurmeting.
Ik weet niet wat ik nu moet doen lachen of huilen.

groet rob.

Maar wie stuurt dat bericht de media in ?

Juist MC.

En hoe groot was het verschil, niet 1° maar de helft.

Wie stuurt er weergegevens die veel meer afwijken de media in ?

Juist weer MC.

Maar ja dat komt omdat MC vooral gaat voor de kik van dat zij toch maar weer deze extreme hebben verkregen en iedereen daarover praat.

Ik vraag me wel eens af wat het nut is van data aanleveren voor MC, omdat zij onze aangeleverde data mits uniek zonder na controle op juistheid, gewoon direkt de media insturen.

Doet MC nog meer met die data ?

Het KNMI gebruikt onze data in ieder geval om een onderzoek te doen naar stads effecten van het weer.

En de mening van het KNMI over data van HWA leden, hierover heb ik voor meerdere stations dezelfde gedachten.

Groet Jan
Door osjohn
En de mening van het KNMI over data van HWA leden, hierover heb ik voor meerdere stations dezelfde gedachten
---------------------------------------------------------------------------------

Iedereen weet dat elk weerstation een temperatuur aangeeft vanaf de plaats waar het station geplaats is, daar heb je geen KNMI od MC voor nodig om dat te laten controleren of de HWA leden wel goed zijn geplaats.

Ik bezit mijn weerstation voor mij zelf, naar aller tevredenheid, of de gegevens nu wel of niet naar de norm van het KNMI of MC zijn, zelfs sta ik onder mijn station, geeft het station d.m.v. mijn reukorgaan nog een schapen lucht door.
Dat zou de toekomst moeten wezen, een reuksensor op je weerstation.

Gr. John
Door Meteonoord
osjohn schrijft:
En de mening van het KNMI over data van HWA leden, hierover heb ik voor meerdere stations dezelfde gedachten
---------------------------------------------------------------------------------

Iedereen weet dat elk weerstation een temperatuur aangeeft vanaf de plaats waar het station geplaats is, daar heb je geen KNMI od MC voor nodig om dat te laten controleren of de HWA leden wel goed zijn geplaats.

Ik bezit mijn weerstation voor mij zelf, naar aller tevredenheid, of de gegevens nu wel of niet naar de norm van het KNMI of MC zijn, zelfs sta ik onder mijn station, geeft het station d.m.v. mijn reukorgaan nog een schapen lucht door.
Dat zou de toekomst moeten wezen, een reuksensor op je weerstation.

Gr. John

Juist John, de humor moet je koesteren.
Veel succes met je schapen.

Groet,

Bert
Door osjohn
Wat mij nog het meeste opvalt, dat de KNMI vanaf 1 meetstation ( De Bilt ) zijn actuele jaargegevens opslaat en publiseert.

Je zou toch moeten aannemen dat er vele moderne ( satelite ) mogelijkheden zijn om je weergegevens te verzamelen, of hebben ze daar de mensen van HWA voor nodig ??

Wat ook mij opvalt, dat het weerbericht op TV1 betrouwbaarder is dan hier in Nederland ?? , of beoordeel ik dat verkeert ??

Gr. John
Door Eckie76
De Bilt wordt als primair meetpunt gebruikt, om een landelijk gemiddelde te bepalen.
Wanneer er bijvoorbeeld overal in Nederland een ijsdag optreedt, behalve in de Bilt, dan kan je zeggen: Officieel heeft Nederland vandaag geen ijsdag gehad.

Landelijke verwachtingen, zoals op pagina 704 NOS teletekst zijn volgens mij ook uitsluitend afgestemd op De Bilt.
Wanneer er daar bv. 20 graden als Tmax staat aangegeven, dan kan je er meestal vanuit gaan, dat het in Limburg een paar graden warmer wordt.

Je moet ergens een referentiepunt hebben, en in dit geval is dat door de geografische ligging De Bilt.
Door petergroeneveld
Eckie76 schrijft:
Dit artikel oogt trouwens ook behoorlijk interessant.
Voor mij is het in ieder geval nieuw, " dat MC en KNMI al jaren op gespannen voet leven " :

http://www.weeronline.nl/General/knmi-m ... t/3186/135

Zeer interessant artikel Olaf, vooral onderstaand stukje uit dit bericht:

In alle weerstations in Nederland wordt de meetwaarde beïnvloed door de omgeving. Het weerstation in Vlissingen geeft bij een zuiden en westelijk wind een (te) hoge windkracht weer. Het meetstation aan de Houtribdijk in Lelystad is juist zo opgesteld dat de invloed van het Ijsselmeer duidelijk merkbaar is in de meetresultaten. “Dat is juist de essentie van een synoptische weermeting”, aldus Brink. “De meetwaarde is representatief voor de omgeving, inclusief de landschapselementen daarin”.

Hier kan ik mij in vinden en is dus voor ons weeramateurs leuk om het te lezen dus we zijn met z'n allen toch wel goed bezig met onze metingen.

Kan alleen niet zo gauw vinden wat synoptishe metingen zijn, weet iemand dat misschien?
Door Eckie76
Zou ik eigenlijk ook moeten doen, want 3 volwassen eiken bij de achterburen hinderen mijn windmetingen vanuit Noord.
Gelukkig is die richting niet zo heel dominant :cheer:
Door pb2rdf
Als het KNMI een verkeerde opstelling van temperatuurmeting zou hebben.
Er gelijk door de halve wereld op gesprongen wordt als een bok op een haverton ...
Pas daarna gaat iedereeen lezen wat er aan de hand is.
En dan valt het allemaal heel erg mee.
Over een storm in het bekende glas water gesproken ...
En dan zat er ook nog heel weinig water in het glas ..., laten we zeggen 1 druppel.

Hoe betrouwbaar zijn jouw meetgegevens ..... ??

Peter