Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door petergroeneveld
AenG schrijft:
Om op save te spelen kun je een bestelling plaatsen bij een webwinkel in je omgeving. Ik haal het dan zelf op en pin ter plekke. Je moet dan wel het geluk hebben dat er één bij je in de buurt zit, en die voordelig is.

Klopt Geert, de firma waar ik het over had daar kun je afhalen en dan daar ook pinnen. Ze hebben hun bedrijf in Eindhoven dat is van mij af zo'n 1/2 uurtje rijden.
Ook bezorgen ze gratis dat scheelt natuurlijk weer 10 liter benzine. :laugh:
AenG schrijft:
Die camera die ze aanbieden is zo’n beetje de goedkoopste PTZ dome van Axis die HD beelden kan leveren. Je hebt zelfs nog de keuze om er een microfoon bij in te laten zetten zodat je ook geluid hebt.

Heb je niet teveel kijkers dan kun je volstaan met een normaal gehoste website zoals ik nu ook heb. Op deze manier ben je met een paar tientjes per jaar klaar. Ik heb weleens 10 kijkers tegelijk die allemaal naar een HD beeld keken, en dat ging allemaal prima. Voorwaarde is wel dat je upload snel genoeg is. Ik heb hier zelf een 10Mb uploadsnelheid wat prima werkt.

Hallo Geert,

Bedankt voor je reactie als webcam deskundige! Ik ben er zelf te weinig in thuis om de ontwikkelingen op cameragebied te volgen.

Zoals ik begrijp is de P5534-E een goede en niet dure camera voor dit soort doeleinden (en ik vond hem al zo prijzig ;)). Zijn de bijgeleverde microfoons van voldoende kwaliteit, of denk je dat het weinig nut heeft bij een grote waterplas, en vogels etc misschien maar slecht te horen zijn? (jij hebt ook een microfoon dacht ik?)

Het is niet te zeggen hoe druk het zal worden op de webcam, hoeveel mensen er op zullen komen. Ik denk niet dat het storm zal lopen, tenzij er iets speciaals zit. Wat heb je nodig om de beelden zelf te kunnen hosten, ik dacht dat een IP camera geen extra computer nodig had en het rechtstreeks op de website kon streamen? Als er een computer geplaatste moet worden voor de streaming, halen de bezoekers de stream dan van de computer af, of de webserver?

Inmiddels zijn wij achter de schermen ook met het bedrijf waar de webcam komt te staan aan het overleggen geweest. De upload kan nog een probleem worden, het hele project kan daardoor toch nog mislukken :(

Helemaal begrijp ik het nog niet, maar het zandwinbedrijf heeft blijkbaar geen vaste internetverbinding, naar het schijnt loopt de verbinding via de lucht, naar een mast in de buurt. Ik ben er nog niet achter wat de snelheden van die verbinding zijn, maar het bedrijf is bang dat de bedrijfsprocessen er ernstig door vertraagd kunnen worden. Zij stellen dat de live stream webcam 1mb aan data genereerd en daardoor de verbinding dicht slibt. (Maar is dat ook zo, zal de verbinding dicht stromen? En waarop is die 1mb beredeneerd (ik kan geen gegevens vinden over de datastroom)? ).

Sorry voor de vele vragen… :O

petergroeneveld schrijft:
Hier is de Axis P5534-E al zo'n kleine €469,- goedkoper. Bij deze firma zijn alle Axis cam's tot honderden euro's goedkoper!

Voor mijzelf ben ik nog aan het twijfelen tussen de P1346-E of P1347-E en dan koop ik hem zeker bij de door mij genoemde firma, alleen omdat die daar het goedkoopste is. Trouwens heeft iemand al ervaring met deze firma?

Bedankt voor de tip Peter!

Wat zijn in het kort de belangrijkste verschillen tussen de P1346-E , P1347-E , P1344e en de P5534-E?

Alvast bedankt,
Groeten, Wilber
Dag Wilber,

Of de microfoon een meerwaarde heeft kan ik niet beoordelen. Het maakt het natuurlijk wel allemaal duurder. Ik heb inderdaad ook een microfoon. Het is wel een leuke extra toevoeging, alleen vraag ik mij af hoeveel mensen hiernaar luisteren.

Om de beelden op het internet zichtbaar te maken heb je een computer nodig die de H264 beelden omzet naar een flashstream. Het voordeel hiervan is dat aan de gebruikerskant geen extra driver geladen moet worden, en het gebruikt minder bandbreedte. Bijna iedereen heeft namelijk Flash al op zijn computer staan.
Je hebt ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een GSM verbindingen. Ervaring daarmee heb ik niet.

1mb voor een stream kan wel kloppen. Hoe hoger je resolutie, hoe meer bandbreedte. Om dit te beperken worden de FPS (frames per second) lager gezet zodat je toch nog genoeg bandbreedte overhoud.

Hier de verschillen tussen de camera’s.

P1344-E
Resolutie 1280x800
Niet draaibaar, in buitenbehuizing

P1346-E
Resolutie 2048x1536

P1347-E
Resolutie 2560x1920

P5534-E
Resolutie 1280x720
Draaibaar, in buitenbehuizing

Hier vind je meer informatie over verschillende axis modellen.
http://www.axis.com/products/video/came ... tguide.htm

Hier een voorbeeld van een P5534-e beeld
http://vrin348.home.xs4all.nl/live/n794bgroot.html

gr Geert
AenG schrijft:
Of de microfoon een meerwaarde heeft kan ik niet beoordelen. Het maakt het natuurlijk wel allemaal duurder. Ik heb inderdaad ook een microfoon. Het is wel een leuke extra toevoeging, alleen vraag ik mij af hoeveel mensen hiernaar luisteren.

Om de beelden op het internet zichtbaar te maken heb je een computer nodig die de H264 beelden omzet naar een flashstream. Het voordeel hiervan is dat aan de gebruikerskant geen extra driver geladen moet worden, en het gebruikt minder bandbreedte. Bijna iedereen heeft namelijk Flash al op zijn computer staan.
Je hebt ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een GSM verbindingen. Ervaring daarmee heb ik niet.

1mb voor een stream kan wel kloppen. Hoe hoger je resolutie, hoe meer bandbreedte. Om dit te beperken worden de FPS (frames per second) lager gezet zodat je toch nog genoeg bandbreedte overhoud.

Hoi Geert,

Bedankt wederom voor je reactie! :-)

Zelf hecht ik niet veel waarde aan een microfoon, ik denk dat je voor vogels al eerder een richt microfoon nodig hebt en dat zal dit wel niet zijn. Maar voor onweer is het natuurlijk wel leuk ;-)

Hoe kun je rekenen om te bepalen hoeveel bandbreedte je gebruikt per seconde, etc? 1mb zegt mij zo niet zoveel gezien ik niet weet waarop dat precies is gebaseerd. Bijvoorbeeld, een internet verbinding heeft een upload van 1 mbps, dan weet je dat er 1mb per seconde door de lijn geduwd kan worden. Geld dat voor die 1mb die ze vermelden ook? (of zit ik compleet fout met de beredenering?).

Het beeld dat je op de link toont ziet er bijzonder goed uit vindt ik, zelfs bij inzoomen (vanmiddag even mee gespeeld). Zag via de link ook dat er in Doetinchem op een kruising een webcam staan te streamen, wist dat niet eens :-)

Groeten, Wilber.
Ik heb thuis een (Ziggo)upload verbinding van 10Mbit/s. Als elke camerastream een omvang zou hebben van 1Mbit/s, dan kunnen er ongeveer 10 gebruikers tegelijk naar mijn camera kunnen kijken.

Om nu precies te weten hoeveel bandbreedte een stream gebruikt kun je onderstaande tool van axis gebruiken.

http://www.axis.com/products/video/desi ... ulator.htm

Kies bij "model" de gewenste camera en speel dan wat met de resolutie en de frame rate.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Helaas kan ik mededelen dat het project is stopgezet gezien het technisch toch niet realiseerbaar zal zijn. De locatie heeft geen snelle internetverbindingen en maakt gebruik van een straalzender om beschikking te hebben over internet. Een webcam zal het systeem dan teveel belasten.

Helaas wonen we in de Achterhoek en is blijkbaar rondom Doetinchem nog niet overal de beschikking over ADSL/Kabel/Glasvezel. Glasvezel wordt wel overal rond Doetinchem in de dorpen aangelegd, maar Doetinchem zelf en het buitengebied lopen de boot daarin mis.

Mocht er zich nog een andere locatie voordoen, dan wordt het project vanuit de Stichting nog eens opgepakt.

Groeten, Wilber.