Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door weerzal
Pas las ik een stukje op het forum dat het KNMI twijfelde aan de meetgegevens van de HWA leden.
Sinds vandaag lijken de rollen omgedraaid en begin ik te twijfelen aan de waarden van het KNMI.
Hebben ze jarenlang een verkeerde opstelling gehad van de temperatuurmeting.
Ik weet niet wat ik nu moet doen lachen of huilen.

groet rob.
Door weermaarssen
Hallo Rob

Gewoon lachen Rob dat is beter voor jouw gezondheid.
Weet je hoeveel mensen er niet werken daar bij het KNMI? En er nu pas achter komen met al die doorgestudeerde weeroloogen dat de opstelling van de temperatuur meter niet goed is/was. Dat is toch lachen :laugh: :laugh:

Groeten Louis
Door Meteonoord
osjohn schrijft:
Maar het is weer "STIEKUM" opgelost, dat is nu echt Nederlands aan het worden, "STIEKUM"

John

Doofpot theorie, John.

Maar dat doet de KNMI, naar mijn bescheiden mening, ook met HWA.

Groet,

Bert
Door SpeedyGJ
Dan nog niet over de opstellingen van de regenmeters te praten, sommige (mocht die situatie nog zo zijn) regenmeters zou je niet eens kunnen vertrouwen door:
1: Te dicht bij beplanting/bomen.
2: Te dicht bij woongebied (huizen e.d).

10m van obstakels verwijderd lijkt volgens de foto's totaal niet aan het orde te zijn...

En als hun over onze gegevens gaan zeuren, waarom willen ze dan met ons gaan samen werken....WIJ zijn WEERAMMATEURS en kunnen in de meeste gevallen niet correct meten, vooral de windgegevens laten het soms behoorlijk afweten...laten we het dan maar niet over "De Bilt" praten.
Door Luc
Een kleine nuancering lijkt me wel op de plaats. Het is niet zo dat het KNMI twijfelt aan onze gegevens. Zie hier een stukje uit de betreffende reactie van het KNMI:

Een probleem is bijvoorbeeld dat een deel van de stations bij zonneschijn aan de warme kant lijkt te zitten. Het is van belang om uit te vinden of dat met de lokatie (en dus stads-/tuineffect, waar we in zijn geïnteresseerd) te maken heeft, of dat het ook een kwestie is van opwarming door de zon van de sensor zelf (een meetfout dus). Lastig, maar ook erg interessant om met dit soort gegevens te werken.

Het KNMI heeft voorlopig alleen opgemerkt dat bij zonneschijn de temperaturen van sommige stations aan de hoge kant lijken te zitten. Dat is geen waarde oordeel over onze gegevens.

Overigens is hierbij nog niet gekeken of de betreffende stations een goed afgeschermde sensor hebben. Aan de hand van de vragenlijst ingevuld door de meeste deelnemers en aan de hand van de foto's die verstuurd zijn, moet het KNMI dat nog per weerstation bekijken.

Gr,
Luc
Door Eckie76
SpeedyGJ schrijft:
Dan nog niet over de opstellingen van de regenmeters te praten, sommige (mocht die situatie nog zo zijn) regenmeters zou je niet eens kunnen vertrouwen door:
1: Te dicht bij beplanting/bomen.
2: Te dicht bij woongebied (huizen e.d).

10m van obstakels verwijderd lijkt volgens de foto's totaal niet aan het orde te zijn...

En als hun over onze gegevens gaan zeuren, waarom willen ze dan met ons gaan samen werken....WIJ zijn WEERAMMATEURS en kunnen in de meeste gevallen niet correct meten, vooral de windgegevens laten het soms behoorlijk afweten...laten we het dan maar niet over "De Bilt" praten.

Hallo Speedy,

ik zou het niet meteen als zeuren willen bestempelen, want volgens mij hebben ze wel een juiste constatering.
Op de voorpagina zien we de extremen, en soms zitten daar waarden tussen ( niet alleen te hoge maxima, maar ook te lage minima vooral de laatste weken ).

We hebben hierover al talloze (helaas ook vervelende) discussies over gevoerd.
De verantwoordelijkheid ligt volgens mij echt bij de weeramateur zelf.
Als die niet goed weet hoe hij zijn thermometer moet ophangen, dan mag daar best wel iets over gezegd worden, met als doel dan wel om die persoon te helpen.
Dat is nu ook een paar maal succesvol gebeurd, en zo moet het ook zijn.

Persoonlijk vind ik de toon jegens het KNMI in dit onderwerp wel erg onvriendschappelijk geworden, zoiets is niet echt nodig volgens mij.

Groet Olaf
Door etab
weerzal schrijft:
Sinds vandaag lijken de rollen omgedraaid en begin ik te twijfelen aan de waarden van het KNMI.

groet rob.

En waar haal je dat vandaan dan?
Door petergroeneveld
etab schrijft:
weerzal schrijft:

groet rob.

En waar haal je dat vandaan dan?

Nu is de temperatuurmeting van het KNMI weer oké lees dit artikel maar eens door.
Door weerzal
Heb het artikel gelezen van de vwk en het is minder erg dan ik dacht.
Maar blijf het jammer vinden dat ze dat gewoon niet melden met tekst en uitleg.
Ik blijf in iedergeval mijn best doen om de gegevens zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen en te houden voor mij einde discussie