Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door wthus
Realisatie Streaming Buiten webcam (HD) in Dome, pan/tilt/zoom

Beste mensen,

Aangezien er hier op HWA veel mensen zitten met geavanceerde (Axis) webcams, heb ik een paar vraagen aan jullie. Wellicht dat ik daarmee verder kan worden geholpen.

Ik ben voor een stichting in de Achterhoek als vrijwilliger aan het werk. Deze stichting werkt nauw samen met een bedrijf dat in zandwinning doet in de Achterhoek. Een van de plassen die door zandwinning is ontstaan, is omgetoverd in een fraai natuurgebied waar tientallen verschillende watervolgels komen broeden/foerageren, etc. Nu hebben wij het idee om bij die plas een webcam neer te plaatsen, om zo op een afstand d.m.v. live stream de winter en zomer gasten te kunnen observeren. Het is ook de bedoeling dat die webcam op internet voor iedereen beschikbaar is, met mogelijkheden om de camera te bedienen (voor ingestelde punten).

Nu ben ik benieuwd naar jullie wat jullie goede webcams vinden. Ons voorkeur is een HD streaming webcam (of een met goede kwaliteit) met pan/tilt/goede zoom mogelijkheden (IP webcam). Inclusief dome. Waarschijnlijk zal deze op een paal worden geplaatst nabij de waterplas.

Ten tweede ben ik ten zeerste benieuwd naar hoe jullie de webcamserver hebben ingericht. Wordt daar maandelijks voor betaald, of heb je het in eigen beheer op een eigen server? Ik heb geen flauw idee hoe dat precies in zijn werk gaat.

Nu hadden wij geïnformeerd bij WebcamCenter.nl, en zij komen toch met forse bedragen opzetten. Aanschafkosten zijn er altijd wel, maar de maandelijkse kosten vinden wij minder aantrekkelijk. De stichting werd een “Axis P5534-E (PTZ H.2640)” aangeraden, kostenplaatje 2.200 euro. Lijkt me geen slechte camera, zo op het oog (Webcam Sittard is er ook mee uitgerust). Maar misschien zijn er ook wel andere alternatieven (goedkoper, beter).

En dan komen ze met een aantal extra meerkosten per maand. Hebben jullie die ook? De weergave van de webcambeelden kan middels een “Sitecam Webcam Hosting” pakket. Eenmalige setup volgens hen is 150 euro. Maandelijkse vaste kosten voor streaming video is 25 euro. En maandelijkse variabele kosten, die uiteen kunnen lopen van 26 tot 425 euro per maand. Afhankelijk van aantal gebruikers (tegelijktijdig en het maximale dataverkeer). Maar ik vraag me af of die kosten ook echt gemaakt moeten worden, of dat het ook anders mogelijk is.

Tips, adressen, installateurs, etc, etc, etc zijn meer dan welkom.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, en hoe het bij jullie in elkaar steekt.

Groeten, Wilber
Dag Wilber,
Die camera die ze aanbieden is zo’n beetje de goedkoopste PTZ dome van Axis die HD beelden kan leveren. Je hebt zelfs nog de keuze om er een microfoon bij in te laten zetten zodat je ook geluid hebt.

http://www.webcamcenter.nl/catalog/prod ... AUDIO.html

Let wel op dat alle prijzen excl. Btw zijn.

Ik heb zelf ook naar zoiets aan het kijken voor mijn nieuwe website. De kijker kan dan zelf de camera bedienen naar bv. vast ingestelde posities. Heb je niet teveel kijkers dan kun je volstaan met een normaal gehoste website zoals ik nu ook heb. Op deze manier ben je met een paar tientjes per jaar klaar. Ik heb weleens 10 kijkers tegelijk die allemaal naar een HD beeld keken, en dat ging allemaal prima. Voorwaarde is wel dat je upload snel genoeg is. Ik heb hier zelf een 10Mb uploadsnelheid wat prima werkt.

Het laten hosten door het webcamcenter kan natuurlijk ook. Ze gebruiken daar speciale videoservers die veel verbindingen tegelijk aankunnen. Je moet je dus afvragen of je dit wel nodig hebt. Misschien kun je ook wel volstaan met een normale (geodkope) website. Voorwaarde is natuurlijk wel dat op de de plaats waar de camera komt te staan een internetverbinding beschikbaar is, en er een kleine pc geplaatst kan worden voor de WOWZA (streaming) software. Deze pc streamt dan de beelden naar de website.

Gr Geert
Bijlagen
AxisP5534Audio.jpg
AxisP5534Audio.jpg (24.02 KiB) 3588 keer bekeken
Door petergroeneveld
Hier is de Axis P5534-E al zo'n kleine €469,- goedkoper. Bij deze firma zijn alle Axis cam's tot honderden euro's goedkoper! Dat scheelt toch weer wat in tijden van recessie. :laugh: Dus even onderhandelen met Webcamcenter als je daar de cam wilt kopen, misschien kunnen ze iets aan de prijs doen. ;)

Voor mijzelf ben ik nog aan het twijfelen tussen de P1346-E of P1347-E en dan koop ik hem zeker bij de door mij genoemde firma, alleen omdat die daar het goedkoopste is. Trouwens heeft iemand al ervaring met deze firma?

Succes met je keuze,
Peter.
Ik zie het "Thuiswinkel waarborg logo" op de beginpagina staan, dus dat zit meestal wel goed.

Als ik nu weer een camera zou gaan kopen dan kies ik de P1344e. Deze heeft een lagere resolutie (1280x800) dan de 1346 en 1347, maar meer heb je ook niet nodig. Een hogere resolutie kost zeer veel bandbreedte, en op een website zie je het verschil niet omdat de meeste websites een lagere resolutie hebben.

De beelden op mijn website hebben een resolutie van 1024x768. Als ik deze hoger zet dan slibt mijn upload dicht, en het verschil is niet zichtbaar.
Door petergroeneveld
AenG schrijft:
Ik zie het "Thuiswinkel waarborg logo" op de beginpagina staan, dus dat zit meestal wel goed.

Als ik nu weer een camera zou gaan kopen dan kies de P1344e. Deze heeft een lagere resolutie (1280x800) dan de 1346 en 1347, maar meer heb je ook niet nodig. Een hogere resolutie kost zeer veel bandbreedte, en op een website zie je het verschil niet omdat de meeste websites een lagere resolutie hebben.

De beelden op mijn website hebben een resolutie van 1024x768. Als ik deze hoger zet dan slibt mijn upload dicht, en het verschil is niet zichtbaar.

Dank voor de info Geert, aan de bandbreedte daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Zo wordt de cam alleen maar goedkoper. :laugh: Zal me er eens in gaan verdiepen. Nu kaap ik even het topic van Wilber, sorry hiervoor Wilber, met de vraag welke PoE voeding ik dan nodig heb, het liefs van Axis. Als ik het goed heb zit die niet in de behuizing ingebouwd en moet je die nog apart aanschaffen. Zelf dacht ik dan aan de T8123 is deze voldoende?

Groeten,
Peter.
Met de T8123 (30 watt) kun je de camera van spanning voorzien via je netwerkkabel. Ik gebruik hier ook een T8123 en dat werkt prima (zonder uitval). Alleen een UTP kabeltje naar je camera leggen en het werkt.

De T8123 zet je dan tussen je switch(router) en de camera.

http://www.comcom.nl/p/axis/poe_adapter ... dspan_30w/

Op de foto zijn de 2 netwerkaansluitingen te zien. Aan de achterkant zit de voedingsstekker voor de 220V.
Bijlagen
Knipsel-4d7a0c56ac879605500a3fbd05618612.JPG
Knipsel-4d7a0c56ac879605500a3fbd05618612.JPG (10.64 KiB) 3588 keer bekeken
petergroeneveld schrijft:
Voor mijzelf ben ik nog aan het twijfelen tussen de P1346-E of P1347-E en dan koop ik hem zeker bij de door mij genoemde firma, alleen omdat die daar het goedkoopste is. Trouwens heeft iemand al ervaring met deze firma?
Hier staat nog wat over die firma wat anderen ervan vinden. Zelf kende ik het nog niet.
Door petergroeneveld
wsEpe schrijft:
petergroeneveld schrijft:
Hier staat nog wat over die firma wat anderen ervan vinden. Zelf kende ik het nog niet.

Bedankt Wilco voor de link, ga het eens doorlezen en ben benieuwd naar de reviews maar dat zegt natuurlijk ook niet alles over een leverancier!
Om op save te spelen kun je een bestelling plaatsen bij een webwinkel in je omgeving. Ik haal het dan zelf op en pin ter plekke. Je moet dan wel het geluk hebben dat er één bij je in de buurt zit, en die voordelig is.