Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door pb2rdf
Het punt dat het weerstation zijn tijd aanpast naar zomertijd zou in principe geen probleem mogen geven.

Als het weerstation, en de bijbehorende software gewoon vanuit de UTC tijd (vroeger GMT) uitgaat is er helemaal geen verandering en missen van meetwaardes nodig.

Bij het omrekenen naar actuele tijd kan gewoon de lokale ingestelde zomertijd aangehouden worden.
Maar als ik de basis meetwaardes bekijk zou er geen sprong in de tijd mogen zijn, evanals wanneer de wintertijd weer ingaat.

Voor het actueel meten verspringt er geen tijd.
Dus voor het uitwisselen en vastleggen van meetwaardes zou gewoon de UTC tijd aangehouden moeten worden ipv van de tijdzone tijd.

grtn, Peter
Door wthus
Daarom gaat de VWK ook uit van 18 uur UTC, dat is 19 uur in de winter en 20 uur in de zomer. Zo blijft elk meet etmaal 24 uur bedragen.
Door Meteonoord
wthus schrijft:
Daarom gaat de VWK ook uit van 18 uur UTC, dat is 19 uur in de winter en 20 uur in de zomer. Zo blijft elk meet etmaal 24 uur bedragen.

Zie nieuwe weerspiegel. Ook VWK gaat hoogstwaarschijnlijk naar 00.00 uur.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door wthus
Meteonoord schrijft:
wthus schrijft:

Groet,
Bert J. van Bergen

Meen je niet? Heb het niet gelezen, misschien eroverheen gekeken. Ik zal gewoon de 18 utc blijven handhaven. Veel makkelijker om vergelijkingen te maken tussen de regenmeters en thermometers die analoog zijn. Zie me om middernacht al op het meetveld staan spoken :blink: :laugh: ;)
Door weerzoetermeer

Hmmm...ik moet nog een stuk of tien Weerspiegels doorlezen. Maar dit is in ieder geval goed nieuws! Bedankt voor de tip Bert....

Gr.
Thierry
Door Meteonoord
weerzoetermeer schrijft:

Hmmm...ik moet nog een stuk of tien Weerspiegels doorlezen. Maar dit is in ieder geval goed nieuws! Bedankt voor de tip Bert....

Gr.
Thierry

Nog even voor de duidelijkheid :
De kennis vergaard uit de laatste weerspiegel behoeft enige toelichting cq. correctie.

Op blz 41 van de nieuwe weerspiegel staat in een verslag van de landelijke bijeenkomst en ik citeer : " Er is een plan om van 18.00/18.00 uur af te stappen en gewoon het KNMI 00.00/00.00 uur waarnemingentijdenprincipe te hanteren. Dit om bij de KNMI-norm aan te sluiten. De waarnemingscommissie alsmede het bestuur bespreken het nog." Einde citaat.

Dit even als toelichting op mijn kreet : hoogstwaarschijnlijk.

Overigens zou ik het wel toejuichen. Wellicht een reden om hier een nieuw topic over op te zetten.

Groet,

Bert J. van Bergen