Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Wietse
Hallo allemaal,

Nu het zo koud is mede door de wind speelt de gevoelstemperatuur buiten ook een belangrijke rol.
Echter ben ik er niet uit hoe Weather Display en mijn weerstation (La Crosse WS 3600) de gevoelstemperatuur berekenen, beiden hebben andere waarden.

Het KNMI maakt sinds december 2009 gebruik van een recent ontwikkelde formule, die inmiddels ook in Canada, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en IJsland wordt gehanteerd. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode, ontwikkeld in 2000/2001 door de Joint Action Group on Weather Indices (JAG/TI) is gebaseerd op het warmtetransport van het lichaam naar de huid. De JAG/TI index staat dichter bij de menselijke ervaring van warmteverlies dan andere methodes.
De gevoelstemperatuur wordt dus sindsdien met de volgende formule gemeten (G = gevoelstemperatuur, W = 10 min. windgemiddelde, T = temperatuur op 1,5 meter):
Afbeelding

Enkele datasets genomen uit het programma Heavy Weather Pro, die rechtsstreeks in verbinding staat met mijn weerstation. Goed te zien is dat Heavy Weather Pro waarschijnlijk de windchill berekend op basis van de 'gewone' wind dus waarschijnlijk geen 10 min. gemiddelde en windstoten.
Afbeelding

Dit is dus al niet de juiste formule, oke prima echter Weather Display komt met weer heel wat anders. Misschien is hier inmiddels die JAG/TI formule ingevoerd, heb nu namelijk nog de stabiele N versie, build 21. De versie draait nu stabiel dus nog geen reden om bij te werken naar de nieuwste versie, totdat misschien het gevoelstemperatuur probleem wat ik nu heb kan worden opgelost.

In Weather Display 10.37N, build 21 heb ik wel de mogelijkheden de 'new windchill formule' en 'gust for windchill' te gebruiken. Als ik deze functies aanvink is de manier van berekenen wel degelijk anders, echter volgens mij nog steeds niet op de JAG/TI manier die wetenschappelijk onderbouwd is en dus nu ook in Nederland wordt gebruikt. Ook is mij niet duidelijk als ik 'gust for windchill' aanvink of dan het 10 minuten gemiddelde helemaal wegvalt en/of dat alleen windstoten voor de gevoelstemperatuur worden gebruikt.
Zie afbeelding:
Afbeelding

Mijn vraag is dus of ik Weather Display moet updaten zodat de gevoelstemperatuur op de JAG/TI manier wordt berekend, of welke instellingen ik moet veranderen zodat Weather Display dit wel doet. Wat wel duidelijk is lijkt mij dat mijn weerstation sowieso de windchill niet op de in december 2009 ingevoerde manier berekend en Weather Display een geheel (gelukkig) de gevoelstemperatuur niet uit Heavy Weather haalt maar voorals nog op een of andere formule berekend.

En even voor de duidelijkheid windchill betekend hetzelfde als gevoelstemperatuur ;).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en mogelijke oplossingen zodat de gevoelstemperatuur goed wordt berekend.

Groeten,
Wietse
Door Wietse
Na lang zoeken de uiteindelijke oplossing gevonden ;d.
Door "Use the new windchill formula" aan te vinken, wordt de gevoelstemperatuur door middel van de actuele windsnelheid berekend op de JAG/TI methode.
Officieel wordt de gevoelstemperatuur over 10 minuten berekend, echter doet Weather Display dit over de actuele windsnelheid, wat ik eigenlijk nog beter vind overeenkomen met de werkelijkheid!
De gevoelstemperatuur die dan wordt berekend komt overeen met de formule in mijn vorige bericht :).
Afbeelding

Weather Display ook maar een update gegeven naar versie Q, build 02. Gelukkig draait ook deze versie stabiel en zijn er enkel verschillende voorgaande bugs die ik vaak tegenkwam verholpen. De nieuwe kleuren zijn wel even wennen, maar zijn naar eigen smaak aan te passen.
Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan.

Weltrusten ;).