Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door jpmost
Ik heb ook geen idee anders had ik het zeker wel vermeld,

Ik ben alleen nog niet helemaal uit hoe dat nou werkt met real time solar graph... deze laat praktisch de hele dag 100% zien, behalver wanneer het echt goed bewolkt is dan zakt deze een beetje... wellicht heeft dit meer te maken met de kwaliteit van de UV/zon meter, gezien het wel de goedkopere klasse weerstations hoort.

dit geld ook voor de UV kracht deze heeft uitschieters tot aan 17, terwijl in de meteorologie, de max waarde 7 a 8 zou moeten zijn... nog tips of ideeen hiervoor?
Door petergroeneveld
jpmost schrijft:
Ik heb ook geen idee anders had ik het zeker wel vermeld,

Ik ben alleen nog niet helemaal uit hoe dat nou werkt met real time solar graph... deze laat praktisch de hele dag 100% zien, behalver wanneer het echt goed bewolkt is dan zakt deze een beetje... wellicht heeft dit meer te maken met de kwaliteit van de UV/zon meter, gezien het wel de goedkopere klasse weerstations hoort.

dit geld ook voor de UV kracht deze heeft uitschieters tot aan 17, terwijl in de meteorologie, de max waarde 7 a 8 zou moeten zijn... nog tips of ideeen hiervoor?

Je solar en UV sensoren moeten wel mee reageren met de zonneschijn, dus bij bewolking procentueel minder zon en ook een lagere UV index.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je bij bewolkt weer nog 100% meet en ook die uitschieters van de UV index van 17 kan in Nederland nooit.

Voor landen vlak bij de evenaar kan deze waarde wel maar voor Nederland zal de UV index maximaal rond de 8 liggen.

Welk weerstation heb je eigenlijk? Misschien kun je in de software de waarden wel kalibreren.
Door jpmost
Jep, dat dacht ik ook maarre ik ben in het bezit van een Cresta WM815LE.

Ik heb er nog niet opgelet wat de waarde op het weerstation zelf aangeeft. Ik kijk er nooit op alleen op WD.

zal eens zoeken naar een beschrijving van dat dingkje...
Door jpmost
calibreren is niet te vinden in de manual... wat betrefd de contineu 100% solar las ergens in een topic over een glazen Jam Potje?? deze zou je dan over de sensor heen moeten doen? dan zal deze bij wat bewolking al percentueel gaan zakken? iemand ervaring hiermee? :) heeft er iemand uberhaupt ervaring met de WXR-815LM solar en weather display??

gr.