Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Boutje
Hoi allemaal,

Wat te doen met de volgende situatie?

Over een paar dagen wil ik mijn weerstation, een Oregon Scientific WMR-200, over zetten naar mijn nieuwe pc, de Asus Eee 1000 HD .
Via de optie backup kunen de gegevens overgezet worden van de oude naar de nieuwe pc, da`s geen probleem. Wat dan wel ?

In de beginperiode van dit weerstation is er wat ge-expirimenteerd met de plaats van de regenmeter en de temp/vocht sensor i.v.m. bijvoorbeeld piek temperaturen.
Als ik de gegevens overzet neem ik dus een aantal foute waarden mee over zoals een aantal piektemperaturen van ong. 40 a 45 graden in de ochtend !
Sind een aantal weken gebruik ik een weerhut en de regenmeter is verplaatst. Waarden komen nu bijna overeen met een tweetal weerstations uit de buurt. Dat is nu dus wel goed !

Wat is de beste optie? Opnieuw beginnen met het vastleggen van de gegevens, of toch de oude waarden gebruiken? Of is het mischien mogelijk om handmatig de verkeerde waarde uit de gegevens te verwijderen?

Als we opnieuw zouden beginnen gaat er slechts een periode van ongeveer 5 maanden verloren,...dus gelukkig geen grote ramp! Iemand een idee wat te doen?
Door wslangerak
Boutje schrijft:
... Of is het mischien mogelijk om handmatig de verkeerde waarde uit de gegevens te verwijderen? ...

Hallo Boutje,

In Weather-Display is het goed mogelijk de verkeerde data te verwijderen.
Je moet deze foute data opzoeken in de logfiles en daar de verkeerde gegevens wijzigen. Het ligt er dus een beetje aan hoeveel verkeerde data je hebt: dat bepaalt de hoeveelheid werk die je er aan hebt.

Verder kan je - na aanpassing van de logfiles - WD zelf laten zoeken naar de extremen. Je moet daarvoor eerst alle extremen wissen en dan opnieuw laten zoeken.

Wissen doe je als volgt:

Action > Reset selected all-time records > Onderaan op "All" klikken bij alle drie de tabbellen (All time records, Current month en Year to date). Alle extremen zijn dan gereset.

Daarna ga je weer naar Action en kiest dan voor "Convert logfiles to Data files".
In het scherm dat volgt zie je ongeveer in het midden een blauwe regel "Convert all found logfiles...". Daar zet je een vinkje voor en klik je vervolgens op "Convert". WD gaat dan in al je logfiles (5 in jouw geval?) zoeken naar extreme waarden en slaat die weer op. Dit duurt even, maar daarna is alles weer zoals het hoort. Tenminste als je álle foute data eerst hebt gewijzigd.

Als je dan volgens de bekende (?) weg WD op je nieuwe PC zet heb je een schoon systeem waar toch alle historie inzit.

Heb je nog vragen hoor ik het wel.

Succes!

Gr,
Door Boutje
Hoi Kees,
Allereerst bedankt voor je reactie.
We gaan er aankomend weekend mee aan de slag.
Eerst nog even twee nachtdiensten wegwerken.

Bedankt voor de uitleg,...als ik het zo lees moet dat te doen zijn,..zelfs voor mij!:)

Groeten
Bo
Door Boutje
Noop, helaas...ik weet niet uit welke logfiles ik die waarde moet wijzigen. De keuze is ook reuze ! :angry:

Ik heb een aantal screenshot gemaakt, twee van alle logfiles en 1 van "all time records" . Als ik nu de meest irritante eruit wil halen,....52 graden op 30 april, welke logfile moet ik dan bewerken?
Kan je dit overigens gewoon met kladblok of word doen bijvoorbeeld?
De afbeeldingen zitten in een zip bestand welke is bijgevoegd.
Mischien dat je nog een tip hebt!?

De andere opgegeven regels wel gevonden in het programma,..maar kwam niet verder dus.

Grtz
Bo
Door wslangerak
Er zit geen bijlage bij, Bo.

Maar als je die 30-april-grap wilt verwijderen moet je de foute regel zoeken in 42009lg.txt, dat is de logfile van april.
Als je 5 maanden data hebt zijn de logfiles die je kunt nalopen en wijzigen dus:

32009lg.txt
42009lg.txt
52009lg.txt
62009lg.txt
72009lg.txt

Ja, je kan dat het beste met kladblok doen, niet met Word. Alleen de cijfertjes wijzigen, niets aan de format veranderen met tabs ofzo, want dan gaat het niet goed.

Succes weer!

Gr,
Door Boutje
Hoi Kees,

We zijn er mee aan de slag gegaan,...en het wijzigen werkt nu wel. Alleen kom ik steeds meer extreme tegen, waardoor ik, zo lijkt het me, straks dagen aan het wijzigen en typen ben.
Zoals al eerder gezegd,....het zijn nog maar een paar maanden aan gegevens en het syteem werkt nu naar behoren. Ik heb dan ook besloten om de gegevens niet over te zetten en op de nieuwe Asus Eee pc met een schone lei te beginnen.

Wel ga ik de wijze om de gegevens te wijzigen, zoals door jouw uitgelegd, even goed omschrijven en opslaan. Als er nog eens iets voorkomt is het makkelijker om dat dan gelijk te doen.

Bedankt voor je uitleg en ondersteuning ! :)

Groeten
Bo