Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door CeesT
Hallo,

Hedenochtend mocht ik van een van onze Moderators een berichtje ontvangen dat mijn maandelijkse regen totaal op 0 stond. Ik maak gebruik van Weather Display en bij controle bleek het totaal voor de maand juli inderdaad op 0 te staan. Gelukkig is dit gemakkelijk te corrigeren maar vreemd was het wel er was immers geen storing geweest, geen stroomuitval en ook de server is niet down geweest.

Nu herinner ik met dat ik van Kris in mei ook een soortgelijk mailtje heb gekregen. Het lijkt er op dat WD in de maanden dat er 31 dagen zijn hij de maandelijks totalen in de nacht van 30 op 31 al op 0 stelt in plaats van in de nacht van 31 op 1. Dit terwijl het jaarlijkse totaal wel goed blijft.

Hebben jullie hier ervaring mee, komt dit vaker voor of staat er bij mij een setting niet goed die ik over het hoofd zie?

Ik hoor het graag van jullie.
Door ballegooijen
Hallo,
Ik heb nog geen gekke metingen van de regen maar ik zag in mijn records file dat mijn laagste dauwpunt -17,6 graden was op 29-7-2012 om 10:56
Hoe WD hierbij komt is mij een raadsel. Als iemand hier antwoordt op kan geven; heel graag.

Groet,
Johan
Door nolversteeg
Hallo Johan,

Misschien kom je hier iets verder mee.

Ta = omgevingtemperatuur in °C
- Td = dauwpunttemperatuur in °C
- RH = relatieve vochtigheid in %
- PTd = de verzadigde dampdruk van de dauwpunttemperatuur
- PTa = de verzadigde dampdruk van de omgevingtemperatuur

Berekenen van de dauwpunttemperatuur (Td) uit relatieve vochtigheid (RH) en omgevingtemperatuur (Ta).

Td = 243.12 * A / (17.62 - A) grdC

waarbij:
A = Log(RH / 100) / Log(2.718282) + (17.62 * Ta / (243.12 + Ta))

- A = een hulpvariabele voor berekening Td

als je iets mist van de variabelen heb je een foute berekening.

groeten Nol
meteoeersel.nl
Door CeesT
ballegooijen schrijft:
Hallo,
Ik heb nog geen gekke metingen van de regen maar ik zag in mijn records file dat mijn laagste dauwpunt -17,6 graden was op 29-7-2012 om 10:56
Hoe WD hierbij komt is mij een raadsel. Als iemand hier antwoordt op kan geven; heel graag.

Groet,
Johan

Johan,

Met alle respect hoor maar waarom start je hier geen eigen onderwerp over. Ik denk dat het hier niet overzichterlijker van wordt qua onderwerp en he theeft m.i. weinig met mijn vraag te maken.
Door nolversteeg
Hallo Cees,

Je hebt inderdaad gelijk, is voor een apart topic.
Maar ik wist ook niet dat de moderatoren de regenhoeveelheid van de maand bij hielden, anders had ik daar allang een melding over gehad.
Dit in verband met een ander topic hoever het stond met de data van de MOS en de regendata naar Participanten. maar daar komt ook geen reaktie op.

vriendelijke Groeten Nol
meteoeersel.nl
Door ballegooijen
Hallo Cees,

Sorry dat ik jouw vraag wat naar de achtergrond druk. Dat was geenszins de bedoeling. Mijn gedachte was dat het om foutieve waarden ging. Vandaar mijn reactie. Ik heb hiervoor met WSWIN gewerkt en dit soort dingen ben ik daarin niet tegengekomen.

Groet,
Johan
Door wslangerak
Even terug dus naar de eerste vraag van dit topic.

Je zou eens kunnen kijken in je logfile van juli (72012lg.txt) of je daar kunt zien wanneer de regenhoeveelheid precies is gereset. Dat is de op twee na laatste kolom in de logfile.

Aan de hand daarvan kom je misschien achter.

Er kan een verkeerde setting staan bij de resettijden. Die kan je controleren door te gaan naar:

Control panel > Units & Other settings > Tabblad "Reset times".

Bij mij is er niets vreemds gebeurd met de maandhoeveelheid. Is het deze maand voor het eerst? Laatste versie WD?

Ik ga er overigens van uit dat de datum van je weer-pc correct staat....
Door CeesT
Hoi Kees,

Nee, het is deze maand niet voor het eerst, in mei was het ook (ook 31 dagen) maar in de periode daarvoor was de server een keer plat gegaan door de hitte. Het was in die periode dus erg warm. Ik weet het toen dus daaraan maar toen ik vandaag wederom een mailtje kreeg van Kris over hetzelfde euvel ging er meteen een lampje branden en dacht ik dus meteen dat het wel eens een andere oorzaak zou kunnen hebben dan een server die down ging.

Die server is inmiddels ook verhuisd en heeft dus ook geen last meer van de warmte. Ik heb vandaag ook al bij Control panel > Units & Other settings > Tabblad "Reset times". gekeken en het enige vreemde wat ik daar kon vinden was dat de "Use AUS day of 9AM option" stond aangevinkt. Die heb ik nu uitgezet.

Misschien is dit de oplossing. Maar zeker weten doe ik het niet. Over een maand weten we het waarschijnlijk wel.

Systeemtijd en datum zijn in orde trouwens.
Door wslangerak
Dat zou het wel eens kunnen zijn ja.
Gelukkig heeft augustus weer 31 dagen, dus je hoeft inderdaad nu maar een maand te wachten ;-)

Succes!
Door CeesT
wslangerak schrijft:
Dat zou het wel eens kunnen zijn ja.
Gelukkig heeft augustus weer 31 dagen, dus je hoeft inderdaad nu maar een maand te wachten ;-)

Succes!

Thanks Kees,

We gaan duimen, het is dan net voor onze vakantie dus ik kan het nog net corrigeren voor we vertrekken mocht het misgaan. Anders zou ik de server ook wel vanuit Denemarken kunnen benaderen hoor en het aanpassen is een fluitje van een cent maar het zou gewoon moeten werken.

Laten we hopen dat dit de oplossing is.