Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Thorbon
Aangezien het vorige topic gesloten is hierover, ben ik maar een nieuw gestart.. mss kan het eventueel verplaatst worden indien nodig..

Is er al een kleine handleidig of oplossing hoe een huid weericoon op de website te laten komen adhv het verschil tussen de temperatuur in de anemometer en de temperatuurmeter in de schaduw betreffende de weerstations cresta, tfa nexus, honeywell enz.. ?

Ik had graag mijn eigen fotootjes gemaakt(een van regen, wind, bewolkt en zonnig) en deze via weatherdisplay up te loaden indien het regent enz.. Nu heb ik enkel een uv sensor en die extra sensor in mijn anemometer (die in de zon staat) Aan de hand van deze fotootjes en berekingen (al dan niet door WD) had ik graag het huidige weer op mijn website tevoorschijn willen laten komen..

meer info over vorig topic --> http://www.hetweeractueel.nl/forum/weat ... kbaar#3816
Door wslangerak
Michael en andere geïnteresseerden,

1. Eerst het WD-icoon met bijbehorend tag-nummer.
In Weather-Display wordt een weericoon gegenereerd, dat ook in het WD-hoofdscherm te zien is, bijvoorbeeld deze:

Dit icoon heeft een nummer. Dit nummer (in clientraw.txt is het positie 48) kan je gebruiken om in een (php-)script een zelfgemaakt plaatje te laten zien op je website. Of je plaatst gewoon het standaard WD-icoon op je site. Dit wordt dan automatisch ververst.

2. Hoe komt het icoon tot stand?
Dat kan op verschillende manieren. Als je in WD automatisch een METAR download (= Meteorological Aerodrome Report, weerapport opgemaakt door luchthavens) kan je ervoor kiezen deze METAR je "current conditions" in WD te laten bepalen. Als het bijvoorbeeld op de locatie van de METAR zwaar bewolkt is, krijg je een zwaarbewolkt-icoon te zien. Ook al schijnt bij jou de zon. Kan je een METAR vinden van een vliegveld niet al te ver bij jou vandaan levert dit vaak een redelijk beeld op. Maar ter plekke bepalen wat voor weertype het is is natuurlijk altijd het beste. Als je een solarsensor hebt kan je aan de hand daarvan de "current conditions" laten bepalen.

3. Geen solar sensor, dan solar-in-a-jar met extra temp sensor.
In de anemometer van o.a. de TFA-Nexus zit een extra temperatuur sensor. Aangezien de windmeter meestal in de volle zon zit kunnen we deze extra temp gebruiken om een indicatie van de zonneschijn te krijgen volgens het solar-in-a-jar principe. De sensor zit wel niet in een (glazen) potje, maar goed... het werkt redelijk in WD als je een beetje experimenteert met de instellingen.

4. Instellingen
In WD ga naar Control panel > Solar sensor. Daar vind je een tabblad met solar in a jar instellingen. Het principe gaat er van uit dat de temperatuur in de zon een x-aantal graden hoger is dan die in de schaduw. Logisch toch? Dit temperatuurverschil wordt groter naarmate de sensor meer zon ontvangt. De temperatuursettings 0% zon en 100% zon kunnen hier worden gemaakt. De minimum instelling is dus voor 0% en de maximum voor 100%. Mijn instellingen staan op -1.6 en 5.3 (jawel, lijkt vreemd maar het werkt goed!). Een voorbeeld van het resultaat zie je hier:

http://81.70.227.124:8080/solar.jpg

Op de andere tabbladen kun je aangeven welke (nederlandse) naam je geeft aan een bepaald percentage zon. Als je WD aangeeft dat de "current conditions" worden bepaald door je solar setup (en 's avonds/'s nachts door de METAR) heb je altijd een redelijk nauwkeurige weericoon, met bijbehorend nummer in de clientraw.txt.
Dat nummer kan je zoals gezegd in het begin van dit relaas gebruiken om een eigen plaatje te laten zien op je website.

Wellicht dat hierdoor nog meer vragen rijzen. Stel ze maar en we hopen ze met elkaar te kunnen beantwoorden.

Groeten,
Kees.
Bijlagen
forecasticon.gif
forecasticon.gif (5.14 KiB) 3333 keer bekeken
Door Thorbon
lijkt me alvast een zeer duidelijke uitleg waarvoor dank, maar het zal toch goed zoeken worden voor mij:) zelfs al om zo'n weerplaatje met temperatuur op te krijgen. Voor WD ben ik nog echt een leek al begint de structuur lichtjes door te sijpelen. vanavond of morgen eens bekijken en me er dan vanaf volgende week eens volledig op toelichten.. u hoort nog wel van mij ;)
Door wslangerak
Bij de TFA-Nexus-achtigen is het sensor 8.

Probeer als min temp 1.1 en als max 7.1 als proef. Dan experimenteren met die temperaturen.

De offset op 0 laten staan, géén vinkje bij "I have an adapted temphum sensor", wél een vinkje bij "Use solar in a jar to override.."

Main switch niet vergeten op "ON" te zetten.

Kan je vast weer verder... Succes!
Door Thorbon
ok ik denk dat alles correct staat..Volgende dagen eens bekijken..
Als ik het goed heb, wordt alles wat je kan uploaden ook eigenlijk in clientraw opgeslagen?Of is er nog een file? dus als je php gebruikt en deze file kan inlezen en de woorden er kan uithalen, kan je de meeste data ongeveer zelf maken? Is het niet makkelijker dat alles in een xml staat?

wel probeerde ik via upload die clientraw up te loaden maar tot hiertoe wijzigt er niets aan de gegevens..morgenavond eens opnieuw proberen.. alvast bedankt voor de uitleg voor de zonnestralen.. Ik merk dat bij mij de temp van windchill ook beduidend hoger is als de zon schijnt dus dit zou moeten lukken..
Door Thorbon
de weersituatie werkt perfect.. waarvoor dank.. Ik vraag me eigenlijk wel af hoe WD dat doet, maarja zolang WD het doet is het al goed hé;)
Hoe kan je dit eigenlijk correct gebruiker voor aantal zonuren qua instellingen?is dit mogelijk ?
Ook vraag ik me af hoe jij die mooie grafiek ermee kon maken?

heb heb gezien dat alle data in wdfulldata.xml komt.. mss is het best dit dan te gebruiken om alles uit te lezen via php? of niet?
Door wslangerak
De gegevens zitten inderdaad in de wdfulldata.xml, maar ook in de clientraw files en (in de directory ..\\\\wdisplay\\\\log) in de xx2009vantagelog.txt
Laatstgenoemde gebruik je eventueel voor grafieken, vanwege de logfunctie.

Ik gebruik hiervoor het programma GraphWeather, zie:
http://www.aguilmard.com/index.php?page=graphweathercpp,
maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden zoals:
JPGraph (http://www.aditus.nu/jpgraph/),
Open Flash Charts (http://teethgrinder.co.uk/open-flash-chart/) en
Maani (http://www.maani.us/xml_charts/),
waarvan de laatste niet gratis is.
Door Thorbon
hey dat eerste ziet er inderdaad handig uit.. gebruik jij de gegevens van mysql dan? of een andere plugin?
Ik had ook nog een vraagje (maar dan wijk ik even uit van het topic) ik had mijn eigen iconen geplaatst in myicons in de WDisplaymap zoals in manual staat, maar toch krijg ik nog steeds niet mijn eigen iconen.. moet ik dit nog ergens aanvinken?
Door wslangerak
Voor GraphWeather gebruik ik de CSV.dll plugin samen met de logfiles van WD, zoals nu 52009lg.txt. Werkt perfect.

Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor de MySQL plugin als je een database laat vullen door WD. 't Is maar net wat je wilt.

Wat betreft de iconen: in WD klik op "Input daily weather" (meest rechtse menu-item) dan tabblad "Select main screen icon". Dan zou je je nieuwe iconen moeten zien als ze in de goede directory staan (c:\\\\wdisplay\\\\myicons). Ze moeten wel exact dezelfde naam hebben als de originele files. Dan klikken op "Update for the first time" (ofzoiets).

Als je ze dan nog niet ziet, kan je op de eerste dubbelklikken en dan via browse naar de file gaan die je wilt gebruiken. Dan moet hij zeker zichtbaar zijn.
Overigens moet je nadat je de icons in de myicons dir hebt gezet WD wel opnieuw opstarten.