Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Punkie
Ik draai de evaluatieversie met zijn beperkingen.
In filewatching modus en heavy wether ook lopend zoals moet bij dit weerstation.
Alle gegevens worden gelezen.
In heavy weather de relatieve luchtdruk ingesteld.
Alleen WSwin registreert echter de absolute luchtdruk.
Kan niet de relatieve luchtdruk instellen of zie ik iets over het hoofd? Ligt dat aan de evaluatieversie en kan het wel in de betaalde versie dit ivm eventuele aanschaf van het programma.
Ik ben ook Weather display aan het evalueren en die leest wel de relatieve luchtdruk.
Beide programma's hebben wel hun hebbelijkheden.
Zo slaat bij WD de tijd van datalogging op tilt in de WS2350 als je de datalogging interval van 1 minuut naar 5 minuten verandert. Als je na afsluiten van WD heavy weather opent zie je dat de logging tijd meer dan 4 uur is geworden. Net zoals heavy weather ook een sneaky ding heeft.
Veranderde tijdens het downloaden van de gegevens uit de datalogger de loggingtijd en toen "verzoop" ik. Was er ineens meer dan 2000 mm regen gevallen in de history.dat. Echt een stortbak over mij heen.

Vriendelijke groeten,
Punkie
Door Eckie76
Dat instellen van de luchtdruk doe je m.b.v. hoogteingave.
Als je b.v. op 20 meter boven N.A.P. woont, geef je dit in in Ws Win.
Dan zie je de relatieve luchtdruk.

Als ik je een tip mag geven: Koop WS Win, het is goedkoper dan Weather Display (rond de 30 euro schat ik even snel) en biedt erg veel mogelijkheden. Weather Display heeft ook ontzettend veel mogelijkheden,daar niet van, maar het ligt grotendeels aan je eigen fantasie hoe veel je uit zulke programma's kan halen.
Bij mij is WS Win stabieler en betrouwbaarder gebleken dan WD, én overzichtelijker.
Door Punkie
Bedankt voor de info Eckie76
Ik had in WSWin de hoogte van mijn plaats ingegeven.
Dat was 1 m boven zeeniveau.
Maar de waarde van de relatieve luchtdruk was toch te laag.
Heb het vergeleken met diverse stations hier in Groningen.
Het weerstation zelf loopt aardig in de pas met de relatieve luchtdruk op die stations. Blijkbaar heeft de barometer een offset voor de absolute luchtdruk. Niet erg als je dat dan gecorrigeerd hebt met de hoogte in WSWin, dat blijkbaar de absolute luchtdruk uitleest. Aan boord werden de KNMI barometers ook jaarlijks gecalibreerd en kreeg je ook de offsetwaarde en evt correctiefactor.
Ik zat eerst bij eigenschappen in de grafiek te zoeken om daar de correctiefactor in te voeren. Maar dat ging niet.
Het zou wel handiger zijn als daar ook de evt offset waardes ingevoerd konden worden.
Ik denk wel dat ik WSWin binnenkort aanschaf. Nu ik het een beetje doorkrijg bevalt het me beter dan WD.
Maar voorlopig nog niet met mijn station online. De anemometer zit nog op een verkeerde plaats en moet eerst boven het dak van mijn huis komen voor redelijk betrouwbare waarden. Dan zit hij zo'n 10 m hoog.
Lastig er te komen omdat er een schuurtje met dak tegen die gevel staat.
Kan er niet met een ladder komen. Temperatuursensor zit wel aardig tegen een muur op het noordwesten in een ongebruikt overdekt houthouthok.
Dus praktisch altijd in de schaduw. Loopt ook goed mee met de stations in de buurt. Maar het word wel een station in de bebouwde kom, hoewel hier geen hoogbouw en hoge bomen staan behoorlijk ver weg van waar ik woon.

Vriendelijke groeten,
Punkie