Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstationhoogeloon
meteo ten boer schrijft:
Eens even aan het zoeken geweest misschien is dit een oplossing:

CV-folie 120 x 300 mm 230 V ca. 65 W

Verwarmingsfolie van polyester met zelfklevende achterkant, splijt- en doorslagbestendig, geschikt voor universele toepassingsmogelijkheden. Ter bescherming tegen temperaturen onder nul van bijv. oppervlakken, apparatuur, behuizingen, schakelingen, aquaria of ook voor diverse vloeistoffen. Hoogste veiligheids- en vermogenskwaliteit. Met verzegelde aansluitkabel.

http://shop.conrad.nl/verlichting-insta ... 89297.html

Groeten Jan

Hallo Jan,

zo'n verwarmingsfolie aan de binnenzijde van de regentrechter is ook OK, alleen kies voor de laagspanningsuitvoering:

Hittefolie 100x200mm 24V CA 20W

ook van Conrad, zeker zo veilig.
Als je met 230V gaat werken op meetinstrumenten die buiten staan opgesteld is het vragen om ongelukken, vroeg of laat.

20W is voldoende, want sneeuwval is toch rond het vriespunt zeker? Het is de bedoeling dat je het uitstroomgaatje van de regentrechter en het kiepmechaniek vorstvrij houd. Ik ben bang dat je met 65W uitstraling gaat krijgen naar de temperatuursensor, en dan krijg je weer afwijkende metingen.

Bij -14 valt er volgens mij weinig sneeuw.
Door gerrit32
Zoals het lampje gemonteerd is loop je het risico dat een spetter van de waterdruppel tegen het lampje komt.
Meestal vinden brandende lampjes dat niet leuk.
Het glas springt geheid stuk.
Je zal wel moeten zorgen dat een spetter het lampje niet bereiken kan.

Groet,
Gerrit
Door jorissynaeve
Even een vraagje.
Lijkt mij niet te duur om zo'n cv-folie aan te schaffen, alleen lijkt het mij onnodig om dit steeds onder spanning te steken. Daarvoor bestaan er temperatuursensors/relays ofzo maar weet iemand hoe dit werkt?
Tevens, hoeveel watt is ideaal? 6W of moet dat meer zijn? 12V lijkt mij ideaal of in extremis 24V maar zeker geen netspanning..

Dus, ik zou graag een cv-folie op batterijen aansluiten en dat deze enkel gevoed wordt rond het vriespunt (neem bijvoorbeeld vanaf +3->-10 ofzo). Iemand een schema en artikels die ik daarvoor nodig zou moeten hebben?
Door tvg
Misschien is het wel een idee om bij een garage of autosloper een verwarmde buitenspiegel die gebroken is de verwarmingsfolie er af te halen en deze in je regenmeter te monteren. Deze is iig 12 volt.

Theo
Door Meteonoord
Ik heb altijd extra aandacht en zorg gegeven aan electra buiten.

Een aantal ideeën komen mij toch wel als licht gevaarlijk voor. Natuurlijk is dit allemaal een goedkopere oplossing maar..........

Als je investeert in een goed edoch wat duurdere Davis apparatuur vraag ik mij af of je dan op de laatste stuivers moet bezuinigen. Ik wil hier graag een lans breken voor de verwarming van Davis. Ik gebruik deze al even en bevalt mij uitstekend. Natuurlijk kost dat geld maar dan heb je ook wat. Overigens is het electra gebruik ook minimaal.

Even een beetje een tegenhanger van alle creatieve oplossingen.

Voor een ieder een fijn weekend.

Groet,

Bert
Door meteo ten boer
Morge ben het met je eens bert maar oke we hebben niet allen een duur meteo station. Daarbij komt dat ik hier een la crosse 3600 heb waarvan de ruimte tussen het regen bakje minimaal is. Nu heb ik daar uiteraard ook eens over nagedacht en nog steeds om tot een oplossing te komen, het voorgaande is uiteraard een optie, maar ik ga eens aan de slag met warm water circulatie misschien is dat een oplossing. Zoals gezegd ben ik hier mee aan de slag kom er uiteraard op terug.

Groetjes Jan
Door Meteonoord
meteo ten boer schrijft:
Morge ben het met je eens bert maar oke we hebben niet allen een duur meteo station. Daarbij komt dat ik hier een la crosse 3600 heb waarvan de ruimte tussen het regen bakje minimaal is. Nu heb ik daar uiteraard ook eens over nagedacht en nog steeds om tot een oplossing te komen, het voorgaande is uiteraard een optie, maar ik ga eens aan de slag met warm water circulatie misschien is dat een oplossing. Zoals gezegd ben ik hier mee aan de slag kom er uiteraard op terug.

Groetjes Jan

Helemaal eens Jan maar toch zijn er redelijk wat Davis stations.
Misschien is het leuk dat Luc daar eens wat cijfers kan en wil tonen.

Groet,

Bert
Door osjohn
tvg schrijft:
Misschien is het wel een idee om bij een garage of autosloper een verwarmde buitenspiegel die gebroken is de verwarmingsfolie er af te halen en deze in je regenmeter te monteren. Deze is iig 12 volt.

Theo

Dat is bijna onmogelijk om die folie er heelhuids af te piemelen, dit is ook niet de oplossing omdat je alleen de binnenbeker verwarmt, en niet de wip.

Bij Davis zit er alufolie aan de binnenzijde van de buitenkant van de beker gelijmt, de verwarming wordt door een gloeispiraaltje verzorgt, zoals de warmte van een lampje dat zou doen.

Ik zou een 12V 10Watt lampje nemen, en alufolie gebruiken voor de isolatie.

John
Door jorissynaeve
Meteonoord schrijft:
Als je investeert in een goed edoch wat duurdere Davis apparatuur vraag ik mij af of je dan op de laatste stuivers moet bezuinigen. Ik wil hier graag een lans breken voor de verwarming van Davis. Ik gebruik deze al even en bevalt mij uitstekend. Natuurlijk kost dat geld maar dan heb je ook wat. Overigens is het electra gebruik ook minimaal.

Als jij een niet-creatieve oplossing weet voor mijn TFA-Nexus regenmeter mag je het me altijd zeggen, maar ik geloof dat deze geen heeft.

500€ en meer kan ik momenteel voor een weerstation nog niet opbrengen dus Davis kan ik niet kopen. Vandaar dat ik mijn weg zoek naar creatieve, doch effectieve oplossingen ;)
Door Meteonoord
jorissynaeve schrijft:
Meteonoord schrijft:

Als jij een niet-creatieve oplossing weet voor mijn TFA-Nexus regenmeter mag je het me altijd zeggen, maar ik geloof dat deze geen heeft.

500€ en meer kan ik momenteel voor een weerstation nog niet opbrengen dus Davis kan ik niet kopen. Vandaar dat ik mijn weg zoek naar creatieve, doch effectieve oplossingen ;)

Is niets mee hoor Joris.

Groet,

Bert
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18