Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door hhu
Eind oktober: de winter nadert. En al sneeuwt het niet zo vaak in ons landje, toch is het wel leuk dat wanneer het een keer sneeuwt, je de neerslag kunt meten. Dat kan bij bevroren neerslag als je de verwarming aanschaft voor de regenmeter. Een heel duur grapje (199 euro), voor iets wat je zelden gebruikt. Ik heb dit heel goedkoop opgelost met het plaatsen van een lampje onder de regenkap. Wil je ook weten hoe?
Zie http://members.chello.nl/j.huigen1/verw ... nmeter.htm
Deze oplossing is toegepast op mijn Davis weerstation, maar wellicht op een zelfde wijze te gebruiken bij andere neerslagmeters.
Hoop dat iemand er iets aan heeft.
Groet, www.weerstationhoekvanholland.nl
Door Meteonoord
hhu schrijft:
Eind oktober: de winter nadert. En al sneeuwt het niet zo vaak in ons landje, toch is het wel leuk dat wanneer het een keer sneeuwt, je de neerslag kunt meten. Dat kan bij bevroren neerslag als je de verwarming aanschaft voor de regenmeter. Een heel duur grapje (199 euro), voor iets wat je zelden gebruikt. Ik heb dit heel goedkoop opgelost met het plaatsen van een lampje onder de regenkap. Wil je ook weten hoe?
Zie http://members.chello.nl/j.huigen1/verw ... nmeter.htm
Deze oplossing is toegepast op mijn Davis weerstation, maar wellicht op een zelfde wijze te gebruiken bij andere neerslagmeters.
Hoop dat iemand er iets aan heeft.
Groet, www.weerstationhoekvanholland.nl

Kijk maar eens in dit forumonderwerp en alle reacties :
http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... 8-neerslag

Groet,

Bert
Door Mike
Hmm, ik heb zo mijn twijfels of een 25 watt lampie de boel kan ontdooien bij temp. dicht bij het vriespunt of zelfs daaronder.
Heb je de boel geisoleerd soms?

Wel een grappig gezicht denk, een lichtgevend weerstation :laugh:

Maar ik ga het denk ook eens proberen, het is een goedkope oplossing iig.
Door Eckie76
Dit zal zeker wel werken.
Een vriend van me woont in de Eifel en daar vind je vaak nachten met strenge vorst en dagen waarop het flink kan sneeuwen.
Zijn systeem is vergelijkbaar met dit en ik hoor nooit klachten.

Toch houd ik het zelf bij de vorstvrij-houd slang.
Die springt bij 1 graad boven nul automatisch aan, verbruikt heel weinig stroom en is 1 meter lang.
De slang rol ik tegen de binnenzijde van de trechter, plak die vast met tape en dan werkt het wel.

Inderdaad wel zonde dat het niet vaak tot sneeuw komt.

Het fijne aan dit systeem is, dat hij al aanspringt, voordat het vriest.
Zodoende blijft de temperatuur in de regenmeter steeds boven nul, waardoor de eerste sneeuwvlokken meteen smelten.

Bij temperaturen van -14 en mega zware sneeuwval heb ik het nog niet kunnen testen helaas :)
Door osjohn
Eckie76 schrijft:
Dit zal zeker wel werken.
Een vriend van me woont in de Eifel en daar vind je vaak nachten met strenge vorst en dagen waarop het flink kan sneeuwen.
Zijn systeem is vergelijkbaar met dit en ik hoor nooit klachten.

Toch houd ik het zelf bij de vorstvrij-houd slang.
Die springt bij 1 graad boven nul automatisch aan, verbruikt heel weinig stroom en is 1 meter lang.
De slang rol ik tegen de binnenzijde van de trechter, plak die vast met tape en dan werkt het wel.

Inderdaad wel zonde dat het niet vaak tot sneeuw komt.

Het fijne aan dit systeem is, dat hij al aanspringt, voordat het vriest.
Zodoende blijft de temperatuur in de regenmeter steeds boven nul, waardoor de eerste sneeuwvlokken meteen smelten.

Bij temperaturen van -14 en mega zware sneeuwval heb ik het nog niet kunnen testen helaas :)

En wat is dat voor een slang Olaf ??

John
Door weerstationhoogeloon
Het kan inderdaad met een gloeilamp. Maar als ik via de link http://members.chello.nl/j.huigen1/verw ... nmeter.htm even kijk dan lijkt dat een gewoon 230V peertje!!! Erg gevaarlijk, een kunststof fittinkje, 230V en vocht!!!
(Als het laagspanning is, dan heb ik niks gezegd)

Zorg dat je veilig werkt met 230V en ge-hobbie in een apparaat waar geen 230V hoordt.
Als het 12V of 24V lampjes zouden zijn dan is er niks mis mee. Ik heb wel eens meer regenmeterverwarmingen gezien met een 12V autolamp van 25W, werkt prima! Aangesloten op een transformator (welke binnen staat) is het veilig.

Wat ook belangrijk is, dat je de binnenzijde van de regenmeter-trechter voorziet van noppenfolie-isolatie o.i.d.

Ik heb gebruik gemaakt van een schakelkastverwarming van 24VDC/AC 24W een schakelthermostaatje en een 24VDC-voeding en dan ruim 80mtr 2x2,5mm2 snoer.
Werkt perfect! Kosten nog geen €40,-
Door weerstationhoogeloon
weerstationhoogeloon schrijft:
Het kan inderdaad met een gloeilamp. Maar als ik via de link http://members.chello.nl/j.huigen1/verw ... nmeter.htm even kijk dan lijkt dat een gewoon 230V peertje!!! Erg gevaarlijk, een kunststof fittinkje, 230V en vocht!!!
(Als het laagspanning is, dan heb ik niks gezegd)

Zorg dat je veilig werkt met 230V en ge-hobbie in een apparaat waar geen 230V hoordt.
Als het 12V of 24V lampjes zouden zijn dan is er niks mis mee. Ik heb wel eens meer regenmeterverwarmingen gezien met een 12V autolamp van 25W, werkt prima! Aangesloten op een transformator (welke binnen staat) is het veilig.

Wat ook belangrijk is, dat je de binnenzijde van de regenmeter-trechter voorziet van noppenfolie-isolatie o.i.d.

Ik heb gebruik gemaakt van een schakelkastverwarming van 24VDC/AC 24W een schakelthermostaatje en een 24VDC-voeding en dan ruim 80mtr 2x2,5mm2 snoer.
Werkt perfect! Kosten nog geen €40,-

Nu met foto:
Bijlagen
SDC10562.jpg
SDC10562.jpg (82.96 KiB) 4547 keer bekeken
Door meteo ten boer
Eens even aan het zoeken geweest misschien is dit een oplossing:

CV-folie 120 x 300 mm 230 V ca. 65 W

Verwarmingsfolie van polyester met zelfklevende achterkant, splijt- en doorslagbestendig, geschikt voor universele toepassingsmogelijkheden. Ter bescherming tegen temperaturen onder nul van bijv. oppervlakken, apparatuur, behuizingen, schakelingen, aquaria of ook voor diverse vloeistoffen. Hoogste veiligheids- en vermogenskwaliteit. Met verzegelde aansluitkabel.

http://shop.conrad.nl/verlichting-insta ... 89297.html

Groeten Jan
Door jango
Eckie76 schrijft:

Ik denk dat het ook nooit zal voorkomen dat deze conditie zich voor doet -14 en zware sneeuwval
De kou komt immers pas na de sneeuw
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18