Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Luc
#12070
SpeedyGJ schrijft:
Heel mooi gedaan!
Alleen 1 ding waar ik je wel op wil wijzen, en dat is de regenmeter, deze zou je het beste boven aan kunnen bevestigen om gemiste regendruppels te voorkomen ;)
Inderdaad. Op die manier zijn er minder regendruppels die die worden tegengehouden door het weerstation zelf.

Overigens komt de plaatsing van een neerslag meter erg nauwkeurig. Zie hier een quote uit het handboek waarnemingen (hoofdstuk6 neeerslag) zoals beschreven op de website van het KNMI:

De afstand van de meetlocatie neerslag tot nabije obstakels (bomen, bosschages,
muren, huizen, e.d.) dient tenminste twee maal, doch bij voorkeur vier
maal de obstakelhoogte boven het vlak van de bovenzijde van de neerslagmeter
te zijn.
Voorbeeld: de obstakelhoogte van een 3 meter hoge haag is 3,0 – 0,4 = 2,6 m..
De afstand van de meetlocatie tot deze haag dient tenminste (2 x 2,6 =) 5,2 m,
doch bij voorkeur (4 x 2,6 =) 10,4 m te zijn.


Het volledige handboek waarneming is trouwens op de website het KNMI te downloaden: http://www.knmi.nl/samenw/hawa/
Door tinuz97
#12073
Die 10,2meter ga ik niet halen :laugh:
Zal het eerder 5 meter zijn.
Wat me nu vandaag al wel meteen opvald (in het positive) is dat mijn temparatuur,ook al schijnd de zon volop,nu eindelijk lager is als omringde stations :)
Hopelijk blijft het zo,afwachten nog B)
Door petergroeneveld
#12075
Luc schrijft:
........ Deze tekst even gewist ........

Het volledige handboek waarneming is trouwens op de website het KNMI te downloaden: http://www.knmi.nl/samenw/hawa/


Heb net het hele handboek waarnemingen gedownload. Tenminste weer wat leesvoer voor een regenachtige dag. Luc dit was een goede tip van je, bedankt, eens kijken of er nog bruikbare tips in staan, :laugh: vast wel.
Door tinuz97
#12084
'Probleem' met regenmeter opgelost,nu net zo gemaakt als op jou plaatje zeg maar.
Komt nu dus mooi boven de hut uit,nog even waterpas maken en gaan met die banaan,kan wel zeggen komop met die regen,maar zal de banaan maar gebruiken aangezien ik niet zo van regen hou :lol:
Door tinuz97
#12093
Zal van de week even nieuwe foto's maken als alles netjes is afgewerkt,ben net klaar met hobbyen: regenmeter boven de weerhut uit,en last but not least,een 12 cm ventilator van 12 volt in de hut om een optimale airflow te maken,of het werkt,tja even kijken nog :laugh:
Door tinuz97
Door tinuz97
#12194
weerzoetermeer schrijft:
Ziet er netjes uit hoor!

Gr.
Thierry

Ja ik wil niet stinken,maar vind het ook wel geslaagd :laugh:
Ook ben ik nu eindelijk tevreden vergeleken mijn oude gamma weerhut.
Toen zat ik nl gemiddeld 2-3 graden hoger als bv ravenstijn en oss wat hier het kortste bij ligt,nu zit ik vaak gelijk of vaak zelfs iets lager.
Het grootse verschil merk ik als de zon gaat schijnen en wegvald,dit verschil is de temp dan minimaal te zien,terwijl de gamma hut meteen in temparatuur omhoog schoot.
Ook de ventilator werkt uitmuntend goed,onder zuigt hij verse lucht aan,en boven via de 'schoorsteen' eruit,want ik heb dat dak mooi open wat goede ventilatie geeft :kiss:
En nu nog de 4 daagse voorspelling in weather display live zien te krijgen als dat gaat,en dan ben ik helemaal tevreden :)

Groeten Weerstation Berghem (nb)
Door Eckie76
#12195
Heel fraai gemaakt, mijn complimenten.

De Gammahut is een stuk kleiner, daar ligt het euvel. Zeker nu met je ventilator heb je een top weerhut!
Door meteohoekvanholland
#12196
Heel erg mooi!!! Zelfs mijn vriendin vind 'em mooi, dus dat wil wat zeggen! Misschien mag ik zo'n hut wel boven het gras zetten, mijn davis namelijk niet :unsure: