Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door SpeedyGJ
#25235
Dat is zeker acceptabel :) eerst maar kijken of iemand het draaiend kan maken :)
Dan zou ik eventueel kunnen overwegen om het ook te gaan doen :)
Door jorissynaeve
#25236
Ik ga wachten op "deskundig" advies van onderandere "Willy" alvorens ik overga tot aankopen van de onderdelen en het in elkaar steken. Als ik dan zo iets draaiende krijg dan kunnen misschien tegen de eerste sneeuw al enkele sensoren in werking treden.
Door WSWijk
#25247
jorissynaeve schrijft:
Het huidige beschikbare schema is met het 1-wire systeem. Dus via een kabel. Draadloos moet mogelijk zijn maar dit zal de prijs omhoog stuwen en ikzelf heb ook geen kennis daarvan. Eerst zien of het 1wire model werkt naar behoren.
De prijs valt nog goed mee. Heb eens de onderdelen opgezocht (niet de goedkoopste winkels) en kwam uit op zo'n 35€ (zonder casing en indien je al een 1-wire systeem draait). Dat valt eigenlijk nog goed mee vind ik.


Kijk, daar valt over te praten. Ik zie echter nog een maar (voor mezelf).

Ik draai hier met een Davis VP2 Wireless. Je hebt het over "indien je al een 1-wire systeem draait". Dat doe ik dus niet. Dan komt er nog e.e.a. bij volgens mij.

Enig idee wat er dan dus nog bij gaat komen? En wat wordt er bedoeld met het 1-wire systeem?

Groeten

Theo
Door jorissynaeve
#25249
Indien nog geen 1-wire systeem draaiende betaal je nog eens $28 extra voor een usb of serial aansluiting. Maar dan kan je theoretisch oneindig sensoren er op aansluiten (=eenmalige kost). Indien je verder nog geen RJ-45 kabel in huis hebt dan moet je die ook nog in jouw dichtstbijzijnde pc-winkel kopen maar veel kost dat niet.
Door WSWijk
#25252
jorissynaeve schrijft:
Indien nog geen 1-wire systeem draaiende betaal je nog eens $28 extra voor een usb of serial aansluiting. Maar dan kan je theoretisch oneindig sensoren er op aansluiten (=eenmalige kost). Indien je verder nog geen RJ-45 kabel in huis hebt dan moet je die ook nog in jouw dichtstbijzijnde pc-winkel kopen maar veel kost dat niet.


Hmmm... 28 dollar... da's 10 euro... :P
Nee even zonder gekheid.... da's niet zo'n probleem. De rj45 krimpen we zelf wel. heb ik de benodigde apparatuur en onderdelen wel voor in huis.

ik blijf het tot zo ver in ieder geval interessant vinden en volgen...
Door jorissynaeve
#25323
Ik heb momenteel de ontwikkelaar van het sensor-circuit gecontacteerd ivm updates en wat meer uitleg over de sensor zelf. Het is al een 6jaar oud project dus heeft hij ongetwijfeld al meer ervaring ermee.

Ik zou enkele dingen van 1wire moeten hebben momenteel voor mijn UV en Solar sensor dus zou ik binnen enkele dagen een aankoop doen op hobbyboards (leverancier van 1-wire producten). Voor de leverkosten (4.15€) zou ik dan al extra 2 onderdelen voor de snow sensor (RJ-45 jack+DS2438, twv 6.5€) daar kunnen mee kopen vermits de prijzen voor die onderdelen in die winkel het goedkoopst zijn. Andere onderdelen kunnen in de Benelux verkregen worden.
Door Willy Peters
#25324
De sensor heb ik bij Antratec in Lelystad gevonden Deze kost iets in de orde of grootte van € 13,= Maar ze vragen € 15,= voor de verzendkosten. Ik had een mailtje gestuurd om de sensor op te halen want ik kom voor mijn werk regelmatig in die hoek. Helaas is dit niet mogelijk. Erg jammer. Dus ik ga die spullen toch maar bestellen. Mocht er iemand zijn die nog een ander adresje voor de componenten weet moet dit maar even laten weten.

groet,

Willy
Door jorissynaeve
#25325
Met de GPD12 sensor kan je tussen de 10 en 80cm meten. Dus voor ons doeleinde zal dit uiteindelijk voor een maximum sneeuwdikte van 60cm zijn (als we een speling van 5cm voor de buitengrenzen nemen). Ik weet wel niet of dat voor iedereen genoeg is. Je kan ook een alternatieve sensor GP2Y0A02 nemen, die meet van 20-150cm dus kan je daarmee een dikte van 1.2m meten als ik het goed heb.

Ik denk wel dat verder de meeste componenten bij farnell.com gevonden kan worden. Zelfs de IR sensor is te verkrijgen voor 14.14€. Dus als je alles daar kunt kopen is er ook minder verzendkosten. De DS2438 is daar wel duurder dan bij hobbyboards.com dus ik zou die bij hobbyboards wel kopen.

We kunnen anders eens een bestek opmaken en ik koop de DS2438+RJ45 jack (en indien nodig de 1-wire serial/USB connector+Power injector) voor de geïnteresseerden bij hobbyboards en jij de rest van de componenten bij Antratec (en ev Farnell od.). Ieder apart is voor mij ook ok maar dan heb ik vooral hulp nodig voor de componenten ;)
Door SpeedyGJ
#25327
Lees ik het nu goed?

10-80cm of 20-105cm?
Dus alles beneden de 10cm of 20cm zou niet worden mee genomen? Of heb ik het nu verkeerd.

Want als dit juist is, dan vraag ik me af of het wel zin heeft..hoe vaak sneeuwt het nou hier in NL, 1 dag 20cm en dan is het weg.
Door jorissynaeve
#25328
De sensors hebben een bereik van 10-80cm. Dus de minimumgrens wilt zeggen, de minimumafstand tot de sensor is 10cm, de maximumafstand dat de sensor kan meten is 80cm. Dit is doordat de sensor de afstand bepaald adhv hoeken (zie http://www.acroname.com/robotics/info/a ... sharp.html)
In onze toepassing moeten we onze sensor dus op ongeveer 80cm boven de grond plaatsen. Indien de sensor dan 80cm meet, is er 0cm sneeuw. Indien de sensor 20cm meet is er dus 60cm sneeuw. Nu, indien er 75cm sneeuw valt zou de afstand tot de sensor maar 5cm zijn en die afstand kan de sensor dus niet meten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19