Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door nolversteeg
en de onderkant

groeten Nol
Meteo Eersel
Bijlagen
tn_IMG_0008.JPG
tn_IMG_0008.JPG (7.35 KiB) 2831 keer bekeken
Door Willy Peters
Inmiddels heb ik de behuizing voor de sneeuwsensor gereed. Het enige wat nog moet gebeuren is de montage op een voetplaat. Deze zit inmiddels in de grondverf. De sensor wordt gevoed met een stekker adapter en een powerinjector. Dit is een kastje die tussen de UTP kabel geplugd wordt en zorgt ervoor dat de voedingspanning van 5V bij de sensor komt. De andere zijde van de UTP kabel wordt met een USB adapter in de USB poort van de PC geplugd.

Ik hoop deze week het spulletje in de tuin te parkeren en met de calibratie te beginnen. Op de foto zijn de houten klosjes en plankjes te zien. De bedoeling is om telkens een wit plaatje 1 cm omhoog te brengen. Ik heb hiervoor 10 multiplex plaatjes gezaagd van 1cm. dik en 3 klosjes van 10cm hoog. Wil je een goede calibratie uitvoeren dan moet je volgens Joris elke dag 1cm ophogen. Dus dit wordt een tijdrovend klusje. Ik ga proberen om elke dag om 06:45 en om 18:45 uur 1cm op te hogen. Dan kan de sensor gedurende 12 uur meten. De data wordt opgeslagen in een csv bestand. Dit bestand kan dan naar Joris gestuurd worden. Hij zal dit dan bewerken.
Door Luc
Willy Peters schrijft:
Nog een poging.
Kijkt de sensor recht naar beneden? Of onder een hoek?

Als deze recht naar beneden kijkt, dan zal deze waarschijnlijk te weinig aangeven bij echte sneeuw. De sneeuw blijft dan namelijk boven op de sensor liggen en komt niet recht onder de sensor...

Gr,
Luc
Door jorissynaeve
Luc schrijft:
Kijkt de sensor recht naar beneden? Of onder een hoek?

Als deze recht naar beneden kijkt, dan zal deze waarschijnlijk te weinig aangeven bij echte sneeuw. De sneeuw blijft dan namelijk boven op de sensor liggen en komt niet recht onder de sensor...

Gr,
Luc

Ik heb dit model al getest bij de laatste sneeuwperiode deze winter. Er is nagenoeg geen enkel hoogteverschil waar te nemen tussen een open plaats en de plaats onder de sensor. Reden is volgens mij dat sneeuw meestal dwarrelt en niet recht naar beneden valt waardoor een egaal dek verkregen wordt. Die 4cm breedte op zo'n 30a 40cm hoogte zal dan ook weinig invloed hebben.
Door AenG
Joris,

Ik ben wel nieuwsgierig naar de gebruikte software. Er bestaan verschillende drivers voor Linux en Windows die het mogelijk maken de data uit te lezen. WDisplay en Meteohub (vmware-versie) kunnen zelfs aan een 1-wire systeem aangesloten worden via de usb-aansluiting.

Wat raad jij aan? En wat zijn de ervaringen tot nu toe met verschillende weersoftware?

Gr Geert
Door jorissynaeve
Ik heb momenteel meteohub draaiende en daarop werkt het 1-wire systeem zeer goed.
Alleen is er momenteel een probleem voor mensen die het 1-wire systeem nog niet op linux geïnstalleerd hebben. Reden is dat meteohub momenteel nog op Debian Etch draait, maar deze versie is verouderd waardoor sommige essentiële onderdelen niet meer kunnen geïnstalleerd worden om 1-wire te draaien. Ik hoop dat meteohub het nieuwe Debian Lenny binnenkort ondersteund.

Intussentijd kan je wel de drivers installeren geloof ik. Ik ben aan het testen om de sensoren in linux via java in te lezen. Dat zou moeten lukken denk ik maar dat valt nog af te wachten.

Voor windows is er momenteel geen probleem. Als je WDisplay hebt leest deze de sensoren normaal in. Bij een andere weersoftware ben ik een programma aan het ontwikkelen die de sensoren inleest en de data kan doorsturen naar de server.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19