Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door beneluxmeteo
Als ik je bijgevoegde beeld zo bekijk, lijkt het erop alsof hij het signaal niet echt oppikt. Nogmaals; je kunt dit alleen goed testen als er een satelliet overkomt. Probeer dan eens met de finetuning van je ontvanger, dan hoor en zie je het snel genoeg. Is de ontvanger softwarematig gestuurd via de pc? of handmatig? allemaal opties die wel belangrijk zijn om even te weten... dus meld dat nog even hier.

Groet,

Johan
Door weerzoetermeer
SpeedyGJ,

Als ik naar het plaatje kijk dan lijkt het alsof er bij de software niets binnen komt.

Wat Johan in zijn berichten al heeft aangegeven zou ik eerst even opzoeken hoe laat de volgende sat over komt (kepler). Als hij over komt even luisteren of je de sat ook echt hoort op de speaker van je ontvanger. Het geluid van de sat klinkt zo: http://www.weerzoetermeer.nl/data/satelliet.wav .

Als je dit zo hoort ben je weer een stap verder. Je weet dat je ontvangst in ieder geval goed is. Zonder dit eerst te checken heeft het geen zin om verder te gaan. Vergeet niet de ontvanger op het juiste kanaal te zetten als je gaat luisteren. Waarschijnlijk zit er een scan functie op. Wees je ook bewust dat hij tijdens het scannen kan vastlopen op andere signalen. Deze ontvangers zijn erg gevoelig. Je moet het geluid van de sat goed horen zonder ruis zoals op de link is te horen.

Mocht je nu echt niets ontvangen zou ik eerst naar de kabel en pluggen kijken. De antenne moet zelfs binnen wel wat signaal op kunnen pakken.

Succes!

Gr.
Thierry
Door SpeedyGJ
Coax is goed.
Er zat ook nog een line-in stekkertje bij en een seriele stekker, waarvoor deze dient weet ik niet heb em gewoon maar aangesloten.
Coax zit allemaal goed dus dit kan het probleem niet zijn.
Momenteel krijg ik alleen maar beelden waar enorm veel storing in zitten.

Misschien moet ik wat instellen in het software. Ik heb alles al 3x door gelezen. Oke het verricht natuurlijk wel wat werk maar als het werkt dan werkt het ook :)

Edit:
Als je manuele record doet moet het dan ook goed beeld geven?
Geluid is verder goed, zit mooi tussen de 50 en 60 in :)
Door beneluxmeteo
Storing kan allerlei oorzaken hebben, zou je eens een beeldje kunnen laten zien met de desbetreffende storing?? Dat zou misschien het opsporen van je probleem kunnen vergemakkelijken.

Ik denk persoonlijk dat je even geduld moet hebben tot er echt een satelliet goed overkomt.. Als een satelliet zich maar even meld en het signaal veel storing bevat betekent dit niet veel meer dan dat je ontvanger de satelliet net niet goed kan ontvangen. Dit zie je wel vaker met omlopende weersatellieten. Op internet zijn tal van schema's te vinden waarin je ongeveer kunt zien wanneer er een paar overkomen, en op welke tijdstippen.

Nogmaals: storing is vaak erg complex, maar als het goed loopt, laat het dan ook zo. Een kleine verandering in instellingen of wat dan ook kan je weer verder in de nesten werken...

Groet, en succes en hou ons op de hoogte.

Johan
Door SpeedyGJ
Het geluid is goed, ik krijg mooi die tonen te horen.
Ik heb even naar de geluiden die worden ontvangen gekeken, en wat blijkt: Hij neemt alles op wat hier in huis te horen is!

Toch weet ik zeker dat ik em in de line in heb zitten, hmmz nog maar is even kijken want dit klopt natuurlijk niet, hier ligt dus het probleem!

Edit:
Stekker zit zeker weten in de line-in, ik heb een 5.1 geluidskaart, 3 stekkers voor de boxen, 1 voor de mic en dus de laatste voor de line-in. Waarom neemt die nou het geluid op wat de mic eigenlijk moet oppakken?
Door beneluxmeteo
Schakel je pc geluidskaart via windows eens helemaal uit..... Zodat je de geluiden niet meer kunt opnemen...
Door weerzoetermeer
Zo te horen heb je ergens een microfoon in zitten...webcam??? Schakel de microfoon uit in het geluidsbeheer van windows.

Gr.
Thierry
Door weerzoetermeer
Onder menu 'file' en dan 'mixer control' kan je via de eigenschappen de microfoon uitschakelen. Hier kan je ook een vinkje zetten bij 'line-in'. Ik vermoed dat er nu een vinkje staat bij 'microfoon'.

Gr.
Thierry
Door SpeedyGJ
De webcam eruit gehaald en YES ik heb de eerste beeld te pakken!

Alleen het kruisje staat weer is niet goed, dit moet ik nog even aanpassen :)
Bedankt allemaal!
Bijlagen
eerste_beeld__Medium_.jpg
eerste_beeld__Medium_.jpg (42.62 KiB) 7637 keer bekeken
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8