Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door nolversteeg
Hallo Joris,

Hoeveel ampere moet de voeding kunnen leveren om het geheel te latan werken,want volgens bijgaande tekening moet je eerst een lijntje weg branden.

groeten Nol
Door Sloefke
Hallo beste mensen

Ik heb zoeven het schema gekeken met dei temperatuur sensor maar zag ik het nu goed dat de 5 v aan de ground zat ??

gr Joost
Door Sloefke
Regelmatig hebik met de ds1822 gewerkt maar zoals het getekend is in het forum is volgens mij niet helemaal correct. de 4k7 weerstand is een pull- up weerstand. In de praktijk wil het wel eenslastig zijn geschikte waarde te vinden bij lange bussen. Dus soms moet je hiermee wat experimenteren. Je kunt deze om te testen variabel maken. om zo achter de juiste waarde te komen. Het fijne van deze tempsensor is dat hij een adres heeft je kunt veel van die sensoren in de lijn zetten. het fijne van deze sensor is dat het een ID nummer heeft en je per sensor de gegevens kan opvragen.

Ik schakel de ds op een andere manier maar misschien lees ik jullie tekening niet goed \\.
wanneer ik onder tegen de sensor kijk en de vlakke kant van me af houd, dan is de linker poot de 1 de middelste een 2 en de rechtse een 3. poot 1 is ground poot 3 is Vdd dus 5 Volt en poot 2 de uitgang aan deze poot moet een zogenaamde pull-up weerstand komen (4k7) naar 5v, tenminste zo schakel ik het altijd, maar zoals ik het zag in jullie tekening, zaten 5V en de ground aan elkaar. Laat me het weten wanneer ik het niet goed gezien heb, immers ik ben ook maar een mens.

Groeten (Sloefke) Joost
Door ws vreewijk
Het hangt er vanaf welk systeem je gebruikt paracitair gevoed of niet.

Je kunt extern voeden maar dat is absoluut niet nodig je kunt de voeding betrekken vanuit je usb poort dmv de adapter ..... en dat brengt me bij je vraag over de verschillen in aansluiting.

Wanneer je GEEN externe voeding gebruikt kun je de buitenste pootjes vd DS1820 of gelijke types gewoon met elkaar verbinden het midden pootje is dan de data.

Ik zoek nog ff een link voor je.

gr Chris
Door ws vreewijk
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/203

of deze

Heb een aantal dagen proefgedraaid en ben onder de indruk.

voor de prijs hoef je het niet te laten als ik een extra sensor's bij mn Davis erbij wil
spreek je al snel op eu 209.00 voor de zendunit voor de elke sensor komt dr dan nog 59 euri bij ,en meet dan nog maar in stappen van 0.7 gr.

De one wire gewoon op een tiende gr en op 0.5 gr nauwkeurig,niet slecht voor wat extra metingen zoals de vijver... bodem temp ... enz 5euri per sensor.

gr Chris
Door nolversteeg
Hoi Chris,

Is inderdaad de moeite waard, maar dan moet je wel een huisgenoot hebben die niets geeft om de draden die in om en naar het huis lopen of je moet een schuurtje hebben waar je alles in herbergt.

Groeten Nol
Door Sloefke
Hallo Chris

Ik heb de datasheet gelezen en warempel je hebt gelijk. ik gebruik de DS sensor altijd samen met een PIC die ik zelf programmeer en dan gebruik je hem zoals ik heb omschreven. Ik ben niet bekend met een 1 - wire systeem. Maar het is verdraait interessant. Mijn vraag Chris Hoe krijg je de data binnen op je PC. Wat voor software gebruik je daarvoor visual Basic??? Ik hoor wel. Zo zie je maar weer dat ik maar een mns ben met mijn beperkingen

goeten

Joost
Door ws vreewijk
De data word verwerkt met weather display die heeft daar een appart stuk voor inzitten,sensors worden vlot herkend en veel mogelijkheden

Op mn iste zie je bijvoorbeeld in het midden de lightning detector 1- wire

gr Chris
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9