Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door BeArt
Beste mensen,

even jullie mening polsen.

Ben momenteel bezig onderstaande weerhut te bouwen met actieve ventilatie.
Heb het ontwerp niet helemaal van mezelf (zag op internet wat voorbeelden van professionele varianten hiervan), maar deze leek me het makkelijkst te bouwen en met het drievoudige warmteschild ook betrouwbaar.
Een ontwerp met lamellen zou ook kunnen maar kan me daarbij niet voorstellen dat deze bij windstilte de warmte van de lamellen naar binnen begeleidt en zo de meting beinvloed.

Als ventilator heb ik een PC fan gekocht die maar 300 rpm draait. Dus heel zachtjes waardoor een niet te overdreven luchtstroom onstaat en de ventilator ook nauwelijks lawaai maakt en ook minder zal slijten.
De sensor (combi temp en hydro) heb ik uit zijn originele behuizing verwijderd en via een verlengkabel van 2 meter in de weerhut geplaatst.
De langere kabel beinloed de meeting niet, want dat heb ik gecontroleerd.
De sensor zit op een houten pen (Goede isolator) vast in het midden van de binnenste pijp.
De pin bovenop moet voorkomen dat vogels erop gaan zitten.;)

Moet ik nog aan meer dingen denken en/of heeft iemand nog suggesties?

Mvrg Bart

Bijlagen
Weerhut.png
Weerhut.png (19.61 KiB) 4244 keer bekeken
Door JPC
Heb zelf ook zo’n actief geventileerde hut gemaakt.
Het principe is steeds hetzelfde maar de uitvoering verschilt.
“Lucht die stroomt is moeilijk op te warmen”

Ik heb me laten inspireren door deze 2
Voor het principe:
http://www.davisnet.com/product_documen ... _Rev_C.pdf
Voor de uitvoering:
http://www.loganvillageweather.com/stat ... enson.html

Het resultaat:
http://www.sysanalyser.com/Stationsinfo.html
In detail:
http://www.sysanalyser.com/weerhut/index.html
Onderdelen gewoon verkrijgbaar in de bouwmarkt.
En een 12 cm PC ventilator.
En de complete sensor hangt erin.
Afbeelding
Door pdw112
Ik zat er ook al aan te denken om deze weerhut te maken maar dan zonder ventilator.

@JPC.
jij hebt nog extra 3 pijpen in de weerhut gemaakt.
wat is het nut van deze 3 pijpen, of heeft dit te maken met de ventilator die je erin gebouwd hebt.

Verder wat voor een beugel gebruik je voor het ophangen van de hut.
Door LPN
Hallo Bart,

ziet er wel goed uit volgens mij.Ik op dit moment zelf een niet actief geventileerde schotelhut dus deze is ook wel interessant .Ik heb wel een vraagje over je sensor , je zegt dat uit de behuizing heb gehaald. Heb je de temp en hygro sensor losgesoldeerd van de print en deze zo in de behuizing gemonteerd?

groeten

Len
Door JPC
pdw112 schrijft:
@JPC.
jij hebt nog extra 3 pijpen in de weerhut gemaakt.
wat is het nut van deze 3 pijpen, of heeft dit te maken met de ventilator die je erin gebouwd hebt.
Verder wat voor een beugel gebruik je voor het ophangen van de hut.

Het is misschien wat overdreven, maar het lijkt heel veel op de davis.
Afbeelding
Ook hier zie je, als je goed kijkt, ook 3 buizen ter hoogte van de sensorruimte. Dus 3 interne luchtstromen en schotels. Ik heb er nog een extra schotel er boven gezet. Normaal zit de bij de davis een regenmeter boven de hut.

De ophangbeugel is een grote plank drager, waarvan ik de schuine ondersteuning eraf gehaald heb. Die zat er los tussen geklemd.
Door BeArt
Hallo,

Inderdaad door o.a. het ontwerp van de Davis heb ik mij laten inspireren.
De drievoudige wand voorkomt warmte inwerking richting de sensor, omdat nu eenmaal de enige juiste positie van de sensor die in de volle zon is.
Vraag me alleen af of er bij de Davis nog een filter zit aan de onderzijde waar de lucht instroomt? Kan me vorstellen dat de sensor wel wat stof verzameld over de maanden.

Wat de sensor zelf betreft hieronder 2 foto's van deze in de originele behuizing.
De sensor zit in een aparte ruimte die via 3 sleuven aan de onderzijde belucht wordt.
Dat is dan ook het enige want de drie openingen aan de voorzijde zijn nep.
Er vind dus niet echt veel luchtcirculatie plaats in de originele behuizing.

De sensor lossolderen en de kabel verlengen is zo wel heel makkelijk. Laat de kit waar de draden mee vast zitten intact want zo blijft de rest van het huis waterdicht.
De bestaand ventilatie sleufjes heb ik maar opengelaten en de draad via de zijkant uitgevoerd, waar al een voorziening is in de vorm van een dopje.

Zo kan ik de behuizing (met zender) op een andere plek ophangen dan de weerhut en zo de optimale plek voor een goede ontvangst bepalen. Dit daar we allemaal weten dat de Nexus daar nog wel eens moeite mee heeft. Ook kun je zo de batterijen makkelijk vervangen.
Als de hut klaar is maak ik een paar foto's.

Mvrg Bart

Bijlagen
Temp_humid.jpg
Temp_humid.jpg (60.69 KiB) 4244 keer bekeken
Door FreeSpirit
Hoi Bart,

Goeie opmerking over dat stofprobleem, daar zet ik ook mijn ?-bij.

Je weet toch overigens wel dat die sensor die je met een pijl aangewezen hebt, alleen je hygro-sensor is.
De temperatuur-sensor zit boven, iets links van het midden, van dat bruine printje.
Het is dat, op de print liggende horizontale zilveren stiftje. ( of had je dat al begrepen ) ;)

Als ik jou was, zou ik dat hele ding in takt laten en onderin zwevend erin hangen en klaaaar.
Alleen dat zij-dopje eruit laten. En aan de andere kant ook zo een zelfde gat maken om een betere luchtbemonstering-kontakt te creëren.
En om dat stof tegen te houden? Boor meerdere gaten onderin en zet daar een stukje filter overeen.

Maar, probeer het simpel te houden, en dat moet kunnen.

~ Groetjes FreeSpirit ~
:)

PS. nog bedankt voor deze foto's, ik ben namelijk ook van plan, om een Nexus-Pro aan te schaffen. zo kan ik even (over je schouder) met je meekijken. :dry:
Door BeArt
Beste Free spirit,

Fout, wat betreft de temp sensor.
Het staafje op de print is het kristal voor de zender.
Zou ook vreemd zijn dat die niet in de geventileerde ruimte zou zitten.

Dus het zwarte blokje is de gecombineerde temperatuur en hygro sensor.
Vandaar ook de 4 aansluitdraden.

Ik heb expres gekozen voor dit model weerhut en het plaatsen van alleen de sensor hierin om alles compact te houden.
Als de hele unit erin moet dan wordt ie toch fors groter.
De fan is ook maar 80mm en de buitenste pijp is een regenpijp deel van 80mm.
Wat plastic schaaltjes en wat smallere pijpjes en hij is klaar.

Het ontwerp is ook grotendeels van dit voorbeeld overgenomen.

http://www.pryde.com.au/Data_Sheets/Analytical_Met/Rotronic/Datasheet/Venitlated_Sheilds.pdf
Mvrg Bart.
Door FreeSpirit
Sorry, Bart,

Dit is er ook één, maar dit is de moderne keramische versie (die veel beter is) deze oude versie kon ik niet zo gauw vinden.

Zoek bij Conrad.nl - ga naar sensors - kies printplaat-temp-sensors 2e blad.
[De link wilde niet door linken] :(

Je kristal zit waarschijnlijk aan de onderkant van dat printje (schroef hem maar eens los) dan zie je een afgerond-rechthoekig zilveren huisje,dat is hem.

Die vier aansluitingen van die hygro-sensor heb je nodig om dat die hygro-sensor een digitaal-signaal afgeeft. dat ding is een digitaal type.

~ FreeSpirit ~ :)

PS. . . . STOP !!! niemand de deur uit !!! :woohoo:

Het kleine groene printje bovenaan is de zender, daar zit zo goed als zeker ook de antenne aan vast, Ennnnnnn Daar is het kristal.
Door JPC
Mijn hut is inderdaad nogal fors. De buizen zijn 8, 10 en 12 cm. De 8 had ik nog van mijn vorige hut experiment. De 12 was over van mijn telescoopbuis van de regenmeter.
Als je geschikte witte borden kan vinden heeft dat de voorkeur al zijn ze wat duurder. Het dichtkitten van de rand en schilderen is toch nogal een klus en niet gratis.
Maar ik heb er voor gekozen de sensor unit als geheel te kunnen plaatsen. Vervangen en calibreren is zo een stuk makkelijker.
Een filter tegen stof zit inderdaad op een Davis.
Of het ictje onderin vocht en temperatuur meet kan heel goed. Met 4 aansluitingen kan het o.a. via een I²C verbinding. Ik kan niet goed lezen wat er bij de aansluitingen staat. Er zou dan o.a SDAH en SCLH bij 2 van de aansluitingen moeten staan. Heb hem zelf nog niet opengemaakt.