Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door poldeleeuw
Hallo meteo vrienden,

Ik zou graag een interactieve kaart willen maken waarbij weerstations hun data kunnen plaatsen op een landkaart. Ik zou dit geautomatiseerd willen doen zoals het systeem op HWA. Dus door middel van data uit te lezen van een bestand die door het ws wordt aangelevert. Nu was mijn vraag hoe je best zoiets aanpakt?

Het voordeel van zo'n kaart is dat je een mooi overzicht krijgt. In eerste instantie zou ik met weer icoontjes werken en als je erover gaat je de info kan zien van het ws. In een later stadium zou ik willen met verschillende kaarten werken: Temperaturen (kleuren), regen (mm + kleuren), wind (kleuren + pijltjes).

Het is best een leuk idee maar hoe begin je hieraan.
Door meteozwolle
gebruik daar zelf tableau voor maar dat is geen gratis software helaas. zal binnenkort hier meer over schrijven op hwa
Door wvdkuil
De meest eenvoudige manier:
Voor een klein gebied als de Benelux. Een eigen kaart, anders Google Maps maar daar is extra JavaScript kennis voor nodig en soms is door de drukte de kaart blanco bij de bezoekers van je site.

Dan een tabel met coordinaten, naam station en de weergegevens van dat moment.

Een eenvoudige JavaScript routine die om de 1 seconde een waarde wisselt.

Zo is het al tientallen malen gedaan en de code kan je gewoon hergebruiken.

KAARTEN:
Onder andere Saratoga en mijn template voor de Mesonet pagina's :
De pagina met boeien (vaste kaart als jpg)
http://www.weerstation-wilsele.be/weath ... x.php?p=33
De kaart met alle weerstations in de wereld (Google Maps. V2)
http://www.weerstation-leuven.be/weather/index.php?p=32
En voor de Benelux natuurlijk het Benelux Weer Netwerk.
http://www.weerstation-herent.be/weather/index.php?p=31

De DATA:
Een belangrijke keuze is voor pull of push van de gegevens van de aangesloten weerstations.
De data wordt normaal gesproken door het weerstation klaargezet en jouw server programma haalt de data als het uitkomt op.
Zo werkt HWA, BnlWn en anderen.
Of de weerstations moeten via Ftp de gegevens zelf opladen. Zo werkt Awekas. Dan sluit je wel een groot aantal mogelijke weerstations uit waarvan het ftp programma maar naar 1 lokatie kan opladen. Zoals alle Meteohub gebruikers.
En maak het makkelijk voor de weerstations om de data aan te leveren. Veel hebben er al een clientraw of ander standaard bestand klaar staan op hun webserver. Niet weer een nieuw data bestand laten aanmaken maar de vertaling van b.v. Clientraw naar jouw gegevens zelf doen.

GOOGLE MAPS
De huidige Mesonet programma's gebruiken Google Maps V2. Daar zijn wat nadelen aan, o.a. De verplichte MapKey. Dus als je zoiets gaat gebroken s.v.p. Google Maps V3

Veel plezier, lijkt me een leuk project. Heb het zelf te druk met de templates om er aan te beginnen hoewel ik zeer graag de Benelux kaart met KMI en KNMI meetstations op mijn website zou hebben.
Door poldeleeuw
Met welk programma kan je dan de datafiles uitlezen? En hoe plaats je de weerstations dan op de juiste plaats op de kaart? Ik zie ook in de 3 liks telkens dezelfde stuk javascript code passeren. Ik veronderstel dat het deze is dat ik dien te gebruiken?
Door meteozwolle
het lijkt mij ook wel leuk om een eigen kaartje op de site te kunnen plaatsen zoals Wim dat aangeeft.

zelf gebruik ik voor data-analyse de software van tableau

zie: http://www.tableausoftware.com/

misschien kunnen we kijken of we http://www.tableausoftware.com/products/public kunnen gebruiken.

overigens:

[spoiler]Mijn wens zou zijn om afscheid te kunnen nemen van de flash-gebaseerde kaarten en grafieken dus alle stappen om dit te kunnen realiseren juich ik van harte toe
[/spoiler]
Door Overijse
poldeleeuw schrijft:
Met welk programma kan je dan de datafiles uitlezen? En hoe plaats je de weerstations dan op de juiste plaats op de kaart? Ik zie ook in de 3 liks telkens dezelfde stuk javascript code passeren. Ik veronderstel dat het deze is dat ik dien te gebruiken?

Denk dat je het eenvoudigst de kaart van het beneluxweathernetwork kunt overnemen, dan heb je onmiddellijk alles ineens. Is gewoon in een frame plakken en probleem opgelost.
Door poldeleeuw
Overijse schrijft:
poldeleeuw schrijft:

Denk dat je het eenvoudigst de kaart van het beneluxweathernetwork kunt overnemen, dan heb je onmiddellijk alles ineens. Is gewoon in een frame plakken en probleem opgelost.

Als ik alles kopieer en plak dan kan ik toch geen weerstations toevoegen?
Door wvdkuil
Omdat je van ieder weerstation (net zoals bij HWA ) door krijgt waar die file staat, kun je op je webserver met een eenvoudige get de file inlezen en verwerken. Voor clientraw is er veel php code beschikbaar. Voor de standaard files van de andere weerprogrammas zul je misschien moeten zoeken, maar is geen probleem.

Een kaart van de Benelux is ook geen probleem, er zijn er diverse die je kan gebruiken. En met name jouw idee van verschillende kleurtjes over de kaart leggen maakt dat je zelf een kaart moet hebben.

Door de coordinaten van het weerstation (die ieder weerstation heeft) en de kaartcoordinaten aan elkaar te relateren weet je precies de plaats waar je de gegevens moet afbeelden. Alleen weerstations die te dicht op elkaar staan moet je een oplossing voor programmeren. Zoiets als "maar 1symbool op de kaart voor dichtbijelkaar gelegen station" maar als je er met de muis over gaat dan zie je de verschillende stations. BnlWn heeft de oplossing van lijntjes naar lege ruimte en global network de oplossing van clustering en zoomend.
Door poldeleeuw
Hehe, een eenvoudige get :-p. Hmmm, ik en javascript en php zijn niet zo'n goede vrienden. Hulp is welgekomen om van start te gaan :-p