Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door svn
Hallo allemaal!

Ik ben dus Sven en ben bezig met een weerstation in de stad van de zon, Heerhugowaard. Achteraf ben ik erachter gekomen dat we in deze regio al aardig wat weerstations hebben zitten.

Ik gebruik de data vooral om inschattingen te kunnen maken voor het opstarten, winterklaar maken of verwarmen d.m.v. zonnematten van een zwembadje (ong. 12 kuub water) in mijn achtertuin.

het systeem bestaat uit een oregon wrms-200, een Qnap nas (met daarop een alternatief besturingssysteem) en nog zeer in aanbouw zijnde weersoftware genaamd wfrog (linux/python project).

Ik hoop op dit forum nuttige informatie te verkrijgen over het registreren van het weer binnen de bebouwde kom.

Groetjes!
Door Mike
Hoi Sven,

Welkom op HWA.

Leuk dat je de boel draait op een Linux machine, ik heb op mijn laptop ook Linux (Ubuntu 10.04 Lucid Lynx) draaien, en ben er helemaal wild van ;)

Ook voor mijn VP2 is er weersoftware onder linux, alleen ik heb er nog niet echt tijd voor genomen om de boel eens draaiende te maken, maar wie weet dat ik het toch eens ga oppakken.

Ik weet zeker dat je hier veel informatie zult vergaren, erg leuk om te lezen dat je je weerstation wilt gaan gebruiken voor je zwembad(je) :)

Groeten, Mike.
Door tjabine
Hoi Swan,

Leuk weer iemand in Heerhugowaard erbij.
Ik zelf zit in de Huyenhoek, aan de overkant van jouw zeg maar.
Nog meer data om te vergelijken.
Veel plezier hier op her forum.

Gr Ron.
Door svn
hoi Mike en Ron!

Linux is helemaal geweldig, ik draai de server broer van Ubuntu, Debian. Het netwerk hardeschijfje (nas) beschikt over een 500MHz processor en 256 MB geheugen. Als de drive draait (wat deze ivm de weer software continue doet) gebruikt dit slechts 18 watt. Ik draai hier op een SQL server, samba, sftp, webserver (met fotoboek het https) en nu dus ook een script voor het weerstation . Wanneer je slim gebruikt maakt van scripts trekt dit "bakkie" 't prima. Wanneer squeeze uit komt zit ik er over te denken om de qnap 119 te gaan halen met een 1,2 GHz arm processor, deze verbruikt nauwelijks meer maar de performance is nog veel beter.

Ron, ik zit enorm te worstelen met mijn temp/hygro meter. De temp is veel te hoog (soms wel 3/4 graden vergeleken met andere weerstations hier) en de relatieve luchtvochtigheid is veel te laag. Ik ben daarom al afgestapt van de waardeloze "sensor hut" van oregon scientific. deze hing aan de noordkant van een schuurtje uit de zon, maar ook zo beschut dat wind er geen vrij spel op heeft. Ik heb nu een eigen sensorhut gemaakt van witte melamine (camping) borden, maar ook deze heeft nog niet het gewenste resultaat. Mijn tuin is op het zuiden, tussen huizen en schuttingen en het is een groot terras van antraciete betontegels... ik ga daarom nog een beetje spelen met de locatie, ik heb een locatie op het oog aan de westkant van mijn tuin omdat daar het enige plekje is waar de hoofd windrichtingen nog vrij spel hebben. Bovendien plaats ik de hut iets hoger (1,75m) zodat de bovenkant net een beetje boven de schutting uitsteekt.

de huidige software is nog niet geschikt om data te uploaden naar andere websites. Zodra ik wat vertrouwen heb in mijn data ga ik contact opnemen met de administrator hier om eens te kijken of ik een script kan bouwen.

Groetjes!

je kan alvast kijken op www.dezonnigestad.nl maar je zal zien dat er nog niet veel klopt van de data. Ook zoek ik nog naar een tool om grafieken te maken, dit doe ik nu via goolecharts maar dit heeft z'n beperkingen. Ik zit daarom nu ook af en toe te stoeien met open flash chart... totdat jullie mij natuurlijk zien bij "help mijn man heeft een hobby" :laugh:
Door Roelof
Welkom op dit Forum,en voor wat betreft "help mijn man heeft een hobby" kunnen ze er misschien een groeps sessie van maken voor weeramateurs. :laugh: :laugh:
\\
Roelof (meteo-sleen.nl)
Door petergroeneveld
Sven, namens Leudalweer welkom op het forum en veel plezier. Heb al even op je site gekeken en zal je een tip geven. Als je in je code de leftmargin="0" een waarde geeft van bv. 100 dan wordt je site al wat meer naar het midden verplaatst en zal de tekst niet zo tegen de rand van de monitor geplaatst worden, leest wat beter. ;)
Maar misschien heb je dat ook al zelf opgemerkt.

Groeten,
Peter.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Hallo Sven,

Ook namens mij van harte welkom hier op Hwa en veel plezier en succes met de hobby.

Met vriendelijke groet,

Martijn
Door svn
bedankt voor jullie leuke reacties!

Peter, die begin pagina is niet de definitieve pagina ;) dat waren even wat tekstjes voor familie en vrienden. Wat jullie namelijk niet zien is de gesloten foto pagina met baby foto's van m'n dochtertje, maar deze draait wel al op volle toeren. De (open) fotopagina over het gebied wordt aan gewerkt en natuurlijk een fatsoenlijke start pagina met daarop wat ons bezig houdt. Dat zal, hoe kan het ook anders als je in een CO2 neutrale wijk woont, te maken hebben met groen :laugh:

Groetjes!
Door baroman
Hoi Sven.

Welkom op HWA de club wordt steeds groter en gezelliger.
Ik zelf heb weinig verstand van computers, laat staan om over linux te spreken maar goed alles is te leren.:huh:
Ben lasser en metaalbewerker in de RVS en maak de meeste regenmeters en pluviografen zelf zo heeft ieder zijn specialiteiten.;)

Groeten Ronnie..