Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door bgr
Hallo,

Zoals bij sommigen bekend, werk ik sinds juni met een nieuwe VP2.
Op 6 juni was er in Eerbeek een wolkbreuk. Totaal bijna 50mm. De VP2 gaf 24mm in 10 minuten aan en een rainrate van 677,6mm per uur. Dit lijkt mij een onwaarschijnlijk hoge waarde, maar het regende (ook hagel) wel heel hard. Op 2 andere momenten was het: 261,8 en 213,4. Heeft iemand dit ooit gehad of moet ik aan de meetwaarde gaan twijfelen? De hoogste waarde bij mijn VP1 was in 2006 332 mm p/u.
Door weatherservice
Heb het zelf nog niet voorgehad, maar waarom zou je twijfelen aan je weerstation?
Door weerstationhoogeloon
Hoi,
het kan wel, ik heb vorig jaar tijdens een hoosbui een rainrate gehaald van 606 mm/uur gemeten met een Davis Vantage Pro 2. Kijk maar bij 10 juli 2010:
http://www.wxhoogeloon.nl/pages/weerhistorie/maandhistorie.php?month=2010-07

Probeer maar eens op een droge dag met een emmer water leeg gieten in de regenmeter.
En kijk dan maar eens op de console. De rainrate schiet omhoog.
(Wel even de upload naar je site en HWA stilzetten, anders heb je weer van die rare extremen!)

gr. Remie
Door SpeedyGJ
Vergis niet dat de buien de laatste jaren stuk heftiger worden, tenminste dat is mijn gevoel...
Dus aan de Davis hoeft het niet aan te liggen :)
Door Mike
Ik denk ook niet dat het te hoog is, zeker niet als je het zelf al hebt over een wolkbreuk en 24mm in 10 minuten.
Denk dat je nu echt de juiste gegevens meet ;)

Hier nog een afbeelding van mijn hoogste Rainrate van 240 mm/u.

Afbeelding

Dit was op 16 Juli 2007.
Door Overijse
Hier vorig jaar ook een 600 mm rate gehad, tijdens het hevige onweer van 14 juli. Als ik het goed voorheb was het die dag, dat die camping in Nederland de lucht is ingegaan door windhoos.

Grtz
Kris
Door Snarf2000
Ik zelf snap ook maar weinig van die hoge rain-rates.
Vorige week vrijdag hadden we hier ook een hoosbuitje met 11.4 mm in 15 minuten.
In de archieven staat:
Maximum rain per minute = 1.2 mm on day 10 at time 17:51

En het kwam echt met bakken uit de lucht vallen.
Dan zou met zo'n bui maximaal 72 mm in een uur kunnen vallen.
Hoe komen sommigen dan aan een rain-rate van 600 of meer ?

Mijn vraag aan jullie:
Wat was in die hoosbuien (van rain-rate >600) bij jullie dan de Maximum rain per minute.

Frans
Door jeroenzwart
SpeedyGJ schrijft:
Vergis niet dat de buien de laatste jaren stuk heftiger worden, tenminste dat is mijn gevoel...
Dus aan de Davis hoeft het niet aan te liggen :)

Dat buien de laatste jaren een stuk heftiger worden is denk ik nergens op gebaseerd, hooguit op een 'gevoel' wat algemeen bij het publiek en in de media leeft. Met statistieken heeft het niets van doen, want daar blijkt het niet uit. Wat in dit geval wel mogelijk is (en dat heeft wèl met statistieken te maken!) is dat we met HetWeerActueel met veel stations en dus ook op veel meer plaatsen meten. De kans dat één van ons een extreem registreert wordt daarmee een stuk groter! Neerslagintensiteiten van 600 mm/hr en meer zijn in de tropen niet ongebruikelijk, in Nederland wel, zo niet uiterst zeldzaam. Maar uit de tropen blijkt dat de meetwaarde wellicht gewoon correct kan zijn...

Jeroen
Door bgr
Gezien alle reacties ga ik er nu vanuit dat de gemeten waarde wel juist is.

Frans: De waarde die jij aangeeft is per minuut. x60 en je komt aan de rainrate per uur. In mijn situatie zou het 11,3 mm per minuut zijn.

groeten
Bert Gr