Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jeroenzwart
Helaas kamp ik de laatste tijd weer met veel storingen:( . Af en toe gaf mijn station onjuiste of geen waarden door, agv communicatiestoornis met de datalogger en/of door communicatistoornis met het ISS-station. Omdat ik niet continu deze waarden bekijk, heeft dit soms vele uren geduurd, mijn excuses daarvoor. Ik vind het zelf altijd erg storend indien stations verkeerde waarden doorsturen, waardoor de statistieken/kaartjes op de site verstoord worden. Nu ben ik er zelf ook de oorzaak van, helaas:dry:. Aan de andere kant heb ik nu wel meer begrip voor het feit dat dit iedereen kan overkomen. Nietemin plijt ik ervoor om, indien je storingen veroorzaakt, zo snel mogelijk actie te ondernemen, zodat anderen er geen last van hebben. Zodoende ben ik nu met de leverancier van het station in conclaaf om de problemen op te lossen, maar het ziet er helaas naar uit dat het niet snel opgelost gaat worden.:angry: Ik ben daar bepaald niet blij mee, maar ik hoop toch dat het zsm opgelost wordt. Voor de tussentijd heb ik mijn station daarom tijdelijk buiten bedrijf laten stellen. Maar ik keer hoedanook terug en dan weer met een stabiel functionerend station.:cheer:

Groet,

Jeroen zwart
Door Weerstation Aalten
Hoi Jeroen,

Ik heb ook een probleem gehad met mijn iss station dit heb ik opgelost door de batterij en stekkertje van het zonnen paneel los te koppelen en dan maar wachten tot dat hij geen spanning meer heeft dus geen meting meer op de binnen console aan geeft.
alles weer aangesloten en alles werkt weer goed.

Probleem was dat de solar sensor aan het spoken was overdag 0 w/m2 en zodra ik de stekker er uit haalde liep hij op.

Wie weet heb je hier wat aan?
Door jeroenzwart
Weerstation Aalten schrijft:
Hoi Jeroen,

Ik heb ook een probleem gehad met mijn iss station dit heb ik opgelost door de batterij en stekkertje van het zonnen paneel los te koppelen en dan maar wachten tot dat hij geen spanning meer heeft dus geen meting meer op de binnen console aan geeft.
alles weer aangesloten en alles werkt weer goed.

Probleem was dat de solar sensor aan het spoken was overdag 0 w/m2 en zodra ik de stekker er uit haalde liep hij op.

Wie weet heb je hier wat aan?

Dank voor je reactie, mijn probleem is helaas wat complexer. Ik kamp momenteel met 3 problemen en geen van de problemen kent de importeur van de Davis weerstations, curieus! De problemen die ik heb zijn:
1. Communicatie-uitval tussen de Envoy en de computer, waardoor de data "blijft hangen" en de tijd binnen VWS niet langer ge-update wordt. Volgens de importeur ligt het aan mijn computer, volgens mij ligt het aan de datalogger... De communicatie-uitval treedt onwillekeurig op, soms gaat het een week goed, soms ligt de communicatie er binnen een uur alweer uit. Vaak treedt ook communicatie-uitval op bij het opnieuw starten van VWS.
2. Communicatie-uitval tussen het ISS-station en de Envoy. Dit treedt ook op bij mijn aparte console. Bij de console krijg ik geregeld streepjes bij de meetwaarden, terwijl volgens de console er gewoon ontvangst is en de ontvangen pakketjes voor meer dan 95% goed zijn. Dit probleem schijnt Davis (en de importeur) niet te kennen. Als de console het ISS-station niet ontvangt, ontvangt de Envoy deze vaak juist weer wel en vice versa.
3. Uitval van stations (ik heb tevens aparte temperatuur-RV-stations). Dit lijkt vooral op te treden bij vochtig weer: er is dan geen data-ontvangst bij zowel de console als bij de Envoy en de console geeft dan ook aan geen pakketjes te ontvangen. Dit probleem schijnt wel bekend te zijn bij de importeur. Hiertoe dien ik de betreffende transmitterkastjes op te sturen voor controle. Dat ga ik in ieder geval doen...

Jeroen
Door jeroenzwart
Inmiddels is mijn weerstation weer in de lucht:cheer: . Het ziet er hoopvolgevend uit. Nog niet alles is opgelost, maar op termijn gaat het helmaal goedkomen:). Even een update over de stand van zaken:
1. De communicatie-uitval lijkt deels veroorzaakt te worden door Norton Utilities en deels door Windows 7. Ik heb Norton Utilities van de computer gegooid en de uitval treedt nu veel minder op. Tijdens continu gebruik heb ik zelfs sindsdien geen uitval meer gehad. Ik overweeg om binnenkort de Envoy8x aan te schaffen: die schijnt meer geënt te zijn op Windows 7, zodat ik wellicht straks helemaal van het probleem verlost ben...
2. Dit probleem blijft wat vaag, hoewel ik het momenteel lijk te hebben opgelost. De importeur wist geen oplossing te bedenken, maar melde wel dat mogelijk een frequentiestoring optreedt. Aangezien ik meerdere (sub)stations heb die verder het probleem niet ondervinden, heb ik de proef op de som genomen en de ISS op een ander kanaal gezet. Ik had op zowel de console als de envoy direct data-ontvangst. Werkt inmiddels twee dagen vlekkeloos. Blijft nog even afwachten, maar normaal gesproken had ofwel de console of de envoy dan nu alweer één of meer storingen gehad.
3. De importeur heeft aangegeven dat corrosievorming op de condensator van de transmitter de oorzaak kan zijn. Op de ISS-transmitter bleek inderdaad corrosie op de condensator te zitten. Bij een tweede transmitter was dat niet het geval, toch zou het bij die transmitter ook door de condensator kunnen komen. Inmiddels beide transmitters opgestuurd naar de importeur en die heeft beloofd de printplaten (kosteloos) te vervangen. Goed nieuws dus!:cheer:

Groet, Jeroen
Door jeroenzwart
Inmiddels zijn we bijna twee weken verder en heb ik geen enkele storing meer gehad!:)
Nog even een evaluatie:
1. Blijkbaar gaf Norton utilities het voornaamste probleem. Toch wel curieus: zo'n programma is immers bedoeld om je computer sneller en beter te laten draaien!
2. Oorzaak is nog niet opgehelderd, maar het probleem is blijkbaar door de kanaalswisseling wel opgelost...
3. Inmiddels de transmitters terugontvangen. De printplaat van het ISS-station is vervangen, van de andere transmitter helaas niet. De reden weet ik helaas nog niet, de importeur is nu met vakantie...

Nu het station weer goed draait, volgt de volgende uitdaging. Binnenkort ga ik het ISS-station in onze moestuin plaatsen, ca. 240 m verderop. Daar kan ik het station op normale waarneemhoogte plaatsen. Rondom de moestuin zijn in een straal van ruim 200 m geen obstakels te vinden (wordt omringd door weides met paarden), zodat het station dan van een B-station (buiten en beschut) zal gaan naar een V-station (vrijliggend). Ik heb met een thermohygro station proefgedraaid (gezien de afstand), waaruit bleek dat de afstand is te overbruggen. De console die beneden staat heeft af en toe moeite, waardoor er wel eens streepjes verschenen, maar meer dan 90% van de tijd werd het station goed ontvangen. De envoy die boven staat had een betere ontvangst, wellicht doordat er dan minder obstakels in de lijn naar het station aanwezig zijn, eigenlijk gedurende een proefperiode van een maand geen storingen gehad.
Naast het ISS-station komt een apart temperatuurstation om de grasminimumtemperatuur te kunnen meten. Ik verwacht de metingen vanaf 1 augustus vanuit de moestuin te kunnen starten.:)

Groet, Jeroen