Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Luc
Ik onderken het probleem.

Bij vriesweer blijkt de semi-professionele apparatuur gevoeliger voor storingen dan bij rustig lente- of zomerweer. Daardoor zie je juist in dit jaargetijde meer storingen.

We hebben een moderator module waarmee we weerstations (tijdelijk) kunnen uitsluiten voor de extremen en voor de kaartjes. De functionaliteit werkt goed, maar het blijft 'mensen werk' om te monitoren. Tenzij we 24 uur per dag monitoren, zullen bezoekers fouten altijd sneller zien. Daar zit het probleem.

Wellicht kan ik een mogelijkheid maken om verdachte metingen te melden aan de moderators. Dan nog zal een moderator dit moeten beoordelen en deze zal dan handmatig actie moeten ondernemen.

Met 3 (data)moderators kun je helaas niet alles zien en gelijk oppakken. Ook wij hebben een gezin en een baan of eigen bedrijf dat gerund moeten worden.

Ik heb de moderator module zo ingericht dat 'forum moderators' gescheiden zijn van de 'data moderators'. De enige optie die ik zie, is dus het team van data moderators uit te breiden.

Zijn er enkele weeramateurs die gedurende de dag HWA vaak bezoeken en interesse hebben om data moderator te worden? Wellicht dat we dan sneller kunnen reageren.

Gr,
Luc
Door yjb
Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar het zou in ieder geval handig zijn als je "spookwaardes" die je eigen station betreffen zou kunnen verwijderen.

Als het mogelijk is om je eigen records aan te passen, zou er misschien ook iets van een notificatie mechanisme kunnen zijn; een emailtje naar de beheerder van het weerstation met de melding dat er extreme waardes zijn geconstateerd. (en het verzoek hier even naar te kijken).

Je weet als beheerder vaak zelf wel of iets reëel is of niet, dat geld niet alleen voor de neerslag ('s zomers 1 van de kinderen met water aan het spelen) maar ook vwb de temperatuur kunnen er incidenten zijn. Uiteindelijk is het maar gewoon een hobby, en niet ieder opstelling kan perfect zijn.
Door tinuz97
yjb schrijft:
Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar het zou in ieder geval handig zijn als je "spookwaardes" die je eigen station betreffen zou kunnen verwijderen.

Als het mogelijk is om je eigen records aan te passen, zou er misschien ook iets van een notificatie mechanisme kunnen zijn; een emailtje naar de beheerder van het weerstation met de melding dat er extreme waardes zijn geconstateerd. (en het verzoek hier even naar te kijken).

Je weet als beheerder vaak zelf wel of iets reëel is of niet, dat geld niet alleen voor de neerslag ('s zomers 1 van de kinderen met water aan het spelen) maar ook vwb de temperatuur kunnen er incidenten zijn. Uiteindelijk is het maar gewoon een hobby, en niet ieder opstelling kan perfect zijn.

Goed idee..... :)
Door SpeedyGJ
Luc schrijft:
Zijn er enkele weeramateurs die gedurende de dag HWA vaak bezoeken en interesse hebben om data moderator te worden? Wellicht dat we dan sneller kunnen reageren.

Gr,
Luc

Ik ben hier regelmatig te vinden, zelfs diep in de nachten :D dus count me in :)
Gemiddeld kijk ik zo'n 18 uren naar HWA en dat is best veel :blush:
Door petergroeneveld
SpeedyGJ schrijft:
Luc schrijft:

Gr,
Luc

Ik ben hier regelmatig te vinden, zelfs diep in de nachten :D dus count me in :)

Als dit per dag is Speedy dan heb je ook niet veel slaap nodig. :)
Door SpeedyGJ
Ik heb inderdaad niet veel slaap nodig nee :D tussendoor gewoon even op HWA speuren enzo ;) ook op dit moment totaal geen slaap lol ;)
Maar goed, het zou makkelijk zijn als er ook mensen in de nachten aanwezig zijn om ook dan de boel in de gaten te houden ;) een beetje verdeling dus :)
Door jeroenzwart
Eckie76 schrijft:
Ik denk dat het Jeroen met name gaat om die spookcijfers op de voorpagina, zoals er nu bv ook weer 479 mm staat als dagrecord gisteren.
Zulke waardes zijn uiteraard iedereen een doorn in het oog, en als er deelnemers niet reageren, dan mag er wat mij betreft ook een uitsluiting komen.

We hoeven ook niet meteen op onze tenen te gaan lopen als er eens wat kritiek komt, dat houdt de boel tenminste scherp :)

Klopt helemaal Eckie, het zijn vooral de niet realistische waarden, zoals die 479 mm ofwel maandenlang 0 mm doorgeven waar ik me aan stoor. Dat niet alle regenmeters verwarmd zijn lijkt me logisch en is naar mijn idee niet echt een probleem. Het is natuurlijk jammer dat bij sneeuw de neerslag dan niet helemaal goed te volgen is, maar de totalen blijven redelijk op pijl als het weer gaat dooien (sommigen smelten de sneeuw en voeren de waarden handmatig in, top!:) ). Dat is gezien de opzet van de site in ieder geval acceptabel.
Door jeroenzwart
Luc schrijft:
Ik onderken het probleem.

[...]
Ik heb de moderator module zo ingericht dat 'forum moderators' gescheiden zijn van de 'data moderators'. De enige optie die ik zie, is dus het team van data moderators uit te breiden.

Gr,
Luc

Luc, zou het een idee zijn om per provincie een moderator te hebben? Ik zou dat wel willen doen voor de provincie Limburg...
Door meteohoekvanholland
Bedoel je dat je dan alleen voor 'jouw provincie' de waardes bijwerkt? Als jij er dan niet bent, op vakantie etc, gebeurt er dus niets voor jouw provincie. De meeste kans om zoveel mogelijk foute data er uit te pikken, is m.i. meerdere moderators toewijzen, die bij data van alle gebruikers kunnen, uit welke provincie dan ook. Maar misschien bedoel je dat ook wel.

Ik vind de suggestie voor een 'waarschuwingsmail' ook heel goed. Misschien reageren bepaalde personen nu niet omdat het voor hen wellicht te lastig is om data bij te werken. Als dat via een link in een mailtje kan, is de kans idd groter dan men het aanpast. Maar wordt DIE data in HWA wel opgeslagen? Is het niet zo dat HWA de datafile, die elke keer door de computer/server van de gebruiker automatisch wordt ververst en op de eigen server wordt aangeboden, uitleest? Dan valt er weinig aan te passen ben ik bang.
Door tinuz97
SpeedyGJ schrijft:
Luc schrijft:

Gr,
Luc

Anders ik wel :laugh:
O al bijna half 3 weer :P