Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Jan47
Vanmiddag de Davis van het dak gehaald.

Het witte kapje open geschroefd en inderdaad de super cap lekte.
Via Conrad een nieuwe besteld (2 stuks)
Heb ik er nog 1 voor reserve.
Solderen is niet mijn sterkste kant ( op een printplaatje).
Eens kijken of ik het met een klein kroonsteentje aan elkaar krijg.
Kan ik zien waar de + en de - zitten?

Ik heb tevens het weerstation even goed gereinigd.
De spinnen die erin zaten eruit gehaald.

Omdat ik heb hem nu toch open heb liggen zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

grtz Jan
Door AenG
Op de condensator staat duidelijk aangeven wat de min pool is, dus dat kan niet missen.

Succes!

gr Geert

Bijlagen
P1020571.jpg
P1020571.jpg (23.37 KiB) 3642 keer bekeken
Door Rinus
Even voor de goede orde Jan, vergeet niet voor je dat
ding weer op dak plaatst een nieuwe batterij erin te plaatsen!!!
suc6

Grt Rinus
Door petergroeneveld
Ook maar even vanmiddag in het zonnetje mijn Davis gecheckt op een lekkende Supercap en ja hoor hij lekt super!
Dus ook ik of beter gezegd mijn ISS printplaat van de Davis moet eraan geloven.
Het +pootje van de Supercap heeft de bekende lekkage zie foto.

Trouwens zag dit ook al aan de data ontvangst momenteel overdag 90-100% normaal elke minuut 100% en 's nachts varierend tussen 60-90%. Hij is nog niet helemaal stuk maar wel bijna. Denk dat ik de nieuwe aan de pootjes van de oude soldeer omdat de print vochtwerend is gesealt, anders ben ik bang dat ik de print misschien ga beschadigen.

Nu weet bijna de hele wereld dat dit een zeer zwak punt is van Davis! Dat ze dit nog niet anders hebben uitgevoerd of kunnen uitvoeren vraag ik me af! Het weerstation is nog geen 4 jaar oud, dit zou eigenlijk niet mogen gebeuren.
Vind dit een slechte zaak van Davis.

Ga denk ik ook voor een ander weerstation sparen. Zoiets als het nieuwe weerstation van Geert dat lijkt me een stuk bedrijfszekerder. Heb je blog erover gelezen je hebt het prima voor elkaar Geert mijn complimenten. Wat is trouwens je leverancier van dat mooie spul?

Groeten,
Peter.
Bijlagen
DavisSuperCap.jpg
DavisSuperCap.jpg (119.15 KiB) 3642 keer bekeken
Door petergroeneveld
Op deze foto kun je de lekkage aan het +pootje duidelijker zien.

Bijlagen
DavisSuperCap2.jpg
DavisSuperCap2.jpg (89.34 KiB) 3642 keer bekeken
Door AenG
Dag Peter,

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Davis in de latere uitvoering het probleem met de condensator verholpen had. Die van mij is nu 1,5 jaar oud, afwachten dus.

Ik ben inderdaad mijn huidige weerstation aan het vervangen door professionele apparatuur. Ik wil eigenlijk 100% betrouwbaarheid nastreven, maar dat zal wel nooit lukken. Alle componenten zijn besteld bij Campbell Scientific in de UK.
http://www.campbellsci.co.uk/
Deze apparatuur wordt wereldwijd gebruikt door verschillende professionele weerstations waardoor je verzekerd bent van een goed werkende klantenondersteuning. Ik had regelmatig ondersteuning nodig, en werd altijd prima geholpen.

Het enige nadeel zijn de kosten voor dit soort apparatuur. Voor wat ik nu kwijt ben kan ik wel een aantal VP2+ kopen:( .

gr Geert
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Zo zo Geert,

Binnenkort een nieuw KNMI station in Nederland genaamd Boskamp ??? ;)

Ziet er schitterend uit die professionele apparatuur
Zijn er al resultaten van vergelijkingen tussen de Campbell en de Davis ??

Mvg,

Martijn
Door petergroeneveld
AenG schrijft:
Dag Peter,

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Davis in de latere uitvoering het probleem met de condensator verholpen had. Die van mij is nu 1,5 jaar oud, afwachten dus.

Ik ben inderdaad mijn huidige weerstation aan het vervangen door professionele apparatuur. Ik wil eigenlijk 100% betrouwbaarheid nastreven, maar dat zal wel nooit lukken. Alle componenten zijn besteld bij Campbell Scientific in de UK.
Deze apparatuur wordt wereldwijd gebruikt door verschillende professionele weerstations waardoor je verzekerd bent van een goed werkende klantenondersteuning. Ik had regelmatig ondersteuning nodig, en werd altijd prima geholpen.

Het enige nadeel zijn de kosten voor dit soort apparatuur. Voor wat ik nu kwijt ben kan ik wel een aantal VP2+ kopen:( .

gr Geert

Hallo Geert,

Bedankt voor de link, ja alles heeft zijn prijskaartje maar het hoeft ook niet in één keer en heb nog de Davis zolang die het nog doet :laugh: Ben benieuwd zal er straks naar kijken dat zeker! Het is mooi spul Geert en je hebt alles goed verzorgd opgebouwd en uitzien. Sorry Mod dat was even off topic.

En ja na 2 jaar geen garantie meer op de Davis, maar het zou toch niet mogen gebeuren met die supercap. Dacht dat ik ook een vernieuwde print had maar helaas. Nou zijn het de kosten niet om hem te vervangen maar toch heb ik nu weer mijn bedenkingen over de Davis, toch niet wat het moet zijn jammer.

Groeten,
Peter.
Door tinuz97
petergroeneveld schrijft:
AenG schrijft:
Dag Peter,

gr Geert

Hallo Geert,

Bedankt voor de link, ja alles heeft zijn prijskaartje maar het hoeft ook niet in één keer en heb nog de Davis zolang die het nog doet :laugh: Ben benieuwd zal er straks naar kijken dat zeker! Het is mooi spul Geert en je hebt alles goed verzorgd opgebouwd en uitzien. Sorry Mod dat was even off topic.

En ja na 2 jaar geen garantie meer op de Davis, maar het zou toch niet mogen gebeuren met die supercap. Dacht dat ik ook een vernieuwde print had maar helaas. Nou zijn het de kosten niet om hem te vervangen maar toch heb ik nu weer mijn bedenkingen over de Davis, toch niet wat het moet zijn jammer.

Groeten,
Peter.

Wettelijk gezien (zeker weten doe ik het niet) heb je langer als 2 jaar garantie.
Heb dat eens gehoord over bv televisie's.
2 jaar voor een standaard tv,maar langer voor een tv van bv 2000 euro.
De wet verwacht namelijk bij een kostbaar apparaat dat het langer meegaat als een reguliere.

Of de vergelijking opgaat met een weerstation kan ik niet onderbouwen (maar verwacht van wel,bedoel een davis van 1000 + euro heb ik hogere verwachting van als een alecto van 50 euro)

Ik vermoed dus dat na 2 jaar het ook gerepareerd mag/moet worden,kosten loos.

Consuwijzer.nl :

Over garantie bestaan veel misverstanden. Eigenlijk betekent garantie geven dat de verkoper of fabrikant in staat voor de kwaliteit van een product. Maar uw wettelijke recht op een deugdelijk product geldt altijd, ook na de garantieperiode. Vaak staan in de garantievoorwaarden allerlei uitsluitingen.