Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door nolversteeg
Jammer Wisse,

Niet geschoten is altijd mis, en als er een beetje backup is is de druk van de ketel.
Kortom goede les voor alle mede meteo database freaken zorg dat je een backup hebt, een externe HDD 1TB kost momenteel niet zo veel meer en je bent van een heleboel ergernis af.

Groeten Nol
Door forsurh
nolversteeg schrijft:
Niet geschoten is altijd mis, en als er een beetje backup is is de druk van de ketel.
Kortom goede les voor alle mede meteo database freaken zorg dat je een backup hebt, een externe HDD 1TB kost momenteel niet zo veel meer en je bent van een heleboel ergernis af.

Helemaal mee eens. Mijn data gaat op 3 externe HD's. Gelukkig heb ik meerdere systemen lopen zodat satelliet, onweer en weerdata doorgaat. Dit systeem was van Digital Atmosphere en WxSim (testfase).

Binnenkort komt er in ieder geval een NAS in Raid1 (mirror). Want dit soort dingen wil je niet te vaak!

Morgen eerst de PC maar weer es opbouwen.

Groeten,
Wisse
Door pb2rdf
@Wisse
- hoe belangrijk is de data die er op staat ?
- is deze belangrijk, geen schrijfacties doen op de hd, diskvolume
- uit hoeveel harddisken bestaat je diskvolume, zie dat er over Raid gesproken wordt, maar welke Raid : 0,1,5 ???
- ik heb Active Partition Recovery, wel een betaalpakket, maar geeft goede resultaten bij verlies aan partities, zelfs als de disk leeg is geweest is en er andere partities op aangemaakt zijn.

-Nogmaals , ga je opnieuw data op de schijf zetten, dan overschrijft deze andere data, en dan wordt de kans op herstel kleiner.
- Hoe vaker je data overschrijft op een HD, des te kleiner de kans op herstel, ook je reserve FAT tabel (etc) wordt dan geupdate waardoor de verwijzing naar oude data ook verdwijnt.

- Als de data niet belangrijk is, er alleen software op staat die je zo weer kan installeren, dan zou ik voor nieuwe installatie kiezen.
- Maar, Windows schrijft data op plekken die je eigenlijk niet wilt, dus als er toch belangrijke gegevens op kunnen staan, zou ik eerst het diskvolume proberen te recoveren, de data copiëren naar een andere schijf, en daarne een nieuwe installatie.
- Daarom altijd belangrijk om alle gegevens naar een ander fysieke diskvolume te copiëren en apart diskvolume te hebben voor je OS en programmatuur. Deze zijn altijd opnieuw te installeren, als het goed is heb je originele (copieën) B)
De kosten van een harddisk wegen niet op tegen het verlies aan persoonlijke data.
Een (regelmatige) backup maken op een externe USB disk is bv één van de dingen die je kunt doen.
En : de enige goede backup is de data die gerestored en te lezen is .....:woohoo:

suc7 , Peter
PS. Als je nog vragen hebt, stuur svp een PM, werkt makkelijker als via dit forum, denk ik.
Door forsurh
@ peter:

Dank voor je reactie. Gelukkig is 90 % programmatuur waarvan ik de nodige backups heb. Het is nu een niet raid systeem waarvan ik met 2 nieuwe schijven raid ga maken.

Dan zie ik later wel of het nodig is om nog iets van die oude schijf af te halen , indien mogelijk.

Groeten,
Wisse