Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door SpeedyGJ
sjansse schrijft:
Hij hangt buiten om te testen.

De sensor van de WS4000 zit er in dus kan ik even bekijken wat hij morgen in de zon doet.

De temperatuur zal wel beter zijn, alleen nog niet optimaal ben ik bang gezien die zowaar tegen de schutting aan hangt, daardoor mis je een hoop ventilatie en kan vooral in de zomer een nadelige invloed hebben op de temperatuur.
Ik zou em toch minstens een meter boven de schutting hangen.
Door sjansse
Ik zou em toch minstens een meter boven de schutting hangen.

Dan hangt ie op een hoogte van 2.5 meter, de afstand tot de schutting is 70cm.
Straks is de speling tussen de vogeltafel en de hut nog maar 15 cm.

Tot nu toe gaat ie redelijk,
WXR815 geeft -3.5
mijn weerhut met de WS4000 erin geeft -3.4

Mocht ik voor een fan kiezen, wie weet waar ik zo'n ding vanaf haal, op zonneenergie en zo'n 300 tpm.

Anders moet ik iets regelen met stroom op die plaats.
Door BeArt
In mijn weerhut zit een fan die je via verschillende bijgeleverde aansluitsnoeren op verschillende toerentallen kunt laten lopen.
De laagste stand is 400rpm wat ruim voldoende is.
Meer lucht is meer stof, meer energieverbruik, en meer slijtage aan de lagers van de motor.

Fan: http://tinyurl.com/6a78kn6

Zeer stil.
Inderdaad bovenin de weerhut inbouwen onder de kap.

De 7 volt haal ik via een lang snoer vanuit een adapter in de schuur.
Hoef je niet met 220v aan de slag in de tuin.
Een solarcel zou ook kunnen. Verbruik van de fan is 0,84 Watt - 1,44 Watt.
Door JPC
Ik gebruik een 12 cm computer ventilator.
Gebruikt ongeveer 1 watt.
Wordt gevoed met een regelbare universale stekker voeding (3-4.5-6-7.5-9-12V / 500mA).
Ik had in de tuin al een stopcontact voor de vijver pomp.

En ik zou de hut ook hoger hangen.
Door useradema
Wat een inspiratie krijg ik weer op dit forum...

Ik heb gisteren door dit topic besloten ook een nieuwe weerhut te maken.
Helemaal na de tip van Tinuz97 met de link naar www.sysanalyser.com/weerhut/index.html

Ik ben meteen naar de bouwmarkt gegaan en de eerste spullen gekocht.
Het gaat net als in het voorbeeld een fan aspirated worden.

Ik zal de bouw hier wel op het forum laten zien...

Groet,
Alexander

www.weerstation-emmen.nl
Door FreeSpirit
>>> Bouw niet te snel <<<

Ik leef zelf, met het idee.
Dat je verschillende Infrarood-AFschermschillen moet gaan toepassen in het ontwerp.

1) De buitenste schil een klassieke gestapelde schotelopbouw. (met open vrije omluchting)
2) Dan een passief (géén actieve air-flow) gewoon een ruimte lucht.
3) Hierna een schil vol gespoten met Pure-schuim (passief gesloten isolatiemedium)
4) En Dan (in het centrum) een actieve airflow-schacht met een hele LANGZAME luchtstroom.

Daar relatief ver onderin, hang je zwevend je Hygr/Temp-Sensor. ( ? met een luchtfilter ? )

En alles hagel glanzend wit spuiten. Alleen de airflow-schacht aan de binnenkant ZWART.

Deze nieuwe Air-Actieve Weerhutten zijn een hele interessante revolutionaire ontwikkeling.

>>> Dit onderwerp verdiend - Één! aparte! Topic! - te gaan worden <<<

~ FreeSpirit ~

PS. Wissel eerst allemaal zoveel mogelijke soorten ideeën met elkaar uit, en bouw wat later.
Door FreeSpirit
FreeSpirit schrijft:
>>> Bouw niet te snel <<<

Ik leef zelf, met het idee.
Dat je verschillende Infrarood-AFschermschillen moet gaan toepassen in het ontwerp.

1) De buitenste schil een klassieke gestapelde schotelopbouw. (met open vrije omluchting)
2) Dan een passief (géén actieve air-flow) gewoon een ruimte lucht.
3) Hierna een schil vol gespoten met Pure-schuim (passief gesloten isolatiemedium)
4) En Dan (in het centrum) een actieve airflow-schacht met een hele LANGZAME luchtstroom.

Daar relatief ver onderin, hang je zwevend je Hygr/Temp-Sensor. ( ? met een luchtfilter ? )

En alles hagel glanzend wit spuiten. Alleen de airflow-schacht aan de binnenkant ZWART.

Deze nieuwe Air-Actieve Weerhutten zijn een hele interessante revolutionaire ontwikkeling.

>>> Dit onderwerp verdiend - Één! aparte! Topic! - te gaan worden <<<

~ FreeSpirit ~

PS. Wissel eerst allemaal zoveel mogelijke soorten ideeën met elkaar uit, en bouw wat later.

>>> Nog even dit <<<

Het probleem is:

Als je van-af de buitenste schil, de air-flow laat gaan, dan wordt het hele systeem !!! een warmte wisselaar !!! met gevolg dat het ‘infrarood component’ van de zonnestraling, juist extra, naar je sensor, gaat toe-brengen.

En dat is zeker niet de bedoeling, om een goede meting te verkrijgen.

~ FreeSpirit ~

PS. Ik hoop dat ik met mijn inbreng, niemand tegen zijn/haar kop/hoofd stoot .
Dat is niet de bedoeling. Ik waarschuw alleen maar, om eventuele frustraties, met metingen in de komende zomer, te voorkomen.
Door sjansse
Ik heb de ouderwetse schotelhut opgehangen met de sensor van de Cresta erin.

Ventilatie is nu nog ff voldoende, voor het echt warm wordt moet dit genoeg zijn.

Ik ga deze aanschaffen,
: http://tinyurl.com/6a78kn6

en probeer daar eerst een voeding bij te krijgen met zonne energie, mocht dat niet lukken wordt het een adapter met een kabel, ik heb daar ook 4 contactdozen zitten bij mijn vijver.

Voor de ventilatie, die schutting van mij laat wel wat wind door.
Ik kan nu even testen tot de ventilator gebruiksklaar is.
Bijlagen
_DSC2448web.jpg
_DSC2448web.jpg (28.37 KiB) 3425 keer bekeken
Door LPN
Hallo,

Misschien dat iemand hier wat aan heeft ,ik ben het volgende op internet tegengekomen omdat ook ik mijn schotelhut van een fan wil voorzien op een zonnecel.Voor rond de 18 € heb je een zonnecel met ingebouwde 1000mAh accu die tot 9V kan leveren.http://www.dealextreme.com/p/1000mah-solar-ac-car-recharged-4-5v-9v-usb-battery-power-pack-with-cell-phone-adapters-25261.Moet alleen kijken hoe goed waterdicht hij is.

len