Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door AenG
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Zo zo Geert,

Binnenkort een nieuw KNMI station in Nederland genaamd Boskamp ??? ;)

Ziet er schitterend uit die professionele apparatuur
Zijn er al resultaten van vergelijkingen tussen de Campbell en de Davis ??

Mvg,

Martijn

Ik zal binnenkort een uitgebreid atikel plaatsen met daarin de vergelijking tussen de twee weerstations.
Door Jan47
petergroeneveld schrijft:
Op deze foto kun je de lekkage aan het +pootje duidelijker zien.

Die van mij lekte op dezelfde plaats.
Mijn weerstation is 2 jaar en 10 maanden oud. Dus buiten de garantie.

Ik hoop dat ik de 2 draadjes er aan kan solderen. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik zo'n priegelwerk ga maken.

Ik zal er dan ook meteen een nieuw batterij inzetten.

grtz Jan
Door petergroeneveld
Zo de Supercap van mijn Davis is vervangen. :) Voor de mensen die er ook een keer tegen aan lopen, het viel mij reuze mee moet ik zeggen! Een klein uurtje werk inclusief het stopzetten van software, uploads etc. en tussendoor ook nog wat foto's van het een en ander genomen.

Ook een korte "Leidraad met foto's voor het vervangen van de Supercap." gemaakt die je eventueel kunt gebruiken wanneer je ooit de Supercap zou moeten vervangen.
Door SpeedyGJ
Super en duidelijk!
Volgende week ga ik aan de slag, gelukkig is degene waar het weerstation nu staat goed in solderen dus dat moet geen probleem zijn :)
Door ws vreewijk
Peter echt geweldig dit kan voor veel mensen hulp bieden.:)
Ik kan me voorstellen dat voor mensen zonder enige electro achtergrond en ervaring het een moeilijke klus is,maar met jou duidelijke stap voor stap en uitleg met alle beelden moet het zelfs voor een leek goed te doen zijn.

Zelf heb ik deze operatie al een poos achter de rug,en kan iedereen aanraden om NIET de super cap van hetzelfde merk te nemen als wat er van oorsprong inzit,ik heb ook de green cap van Conrad genomen.
Want dit probleem is al zolang bekend bij Davis en ze blijven dat ding dr instoppen.:angry:

Ik ben benieuw of diegene die wel het orginele merk hebben genomen tijdens de vervanging weer in de problemen komen na 2 jaar of zo,word vervolgd.

mvr gr Chris
Door tjabine
petergroeneveld schrijft:
Zo de Supercap van mijn Davis is vervangen. :) Voor de mensen die er ook een keer tegen aan lopen, het viel mij reuze mee moet ik zeggen! Een klein uurtje werk inclusief het stopzetten van software, uploads etc. en tussendoor ook nog wat foto's van het een en ander genomen.

Ook een korte "Leidraad met foto's voor het vervangen van de Supercap." gemaakt die je eventueel kunt gebruiken wanneer je ooit de Supercap zou moeten vervangen.

Inderdaad een super uitleg! hier zullen heel veel mensen wat aan hebben.
Ik heb alleen één opmerking hier bij.

Ik zie dat je de nieuwe supercap vast soldeer aan de oude pootjes van supercap.
Ik denk dus dat dit niet de juiste manier is! je kunt beter de oude pootjes verwijderen en de nieuwe supercap weer netjes vast solderen aan de printplaat.
Ik heb dat ook gedaan.
Gezien er nog oude oxidatie / zuur resten op de oude pootjes zitten.
Ik weet uit ervaring dat een oxidatie proces nog heel lang kan doorgaan.
Ik ben dus bang dat in verloop van de tijd de nieuwe supercap of printplaat
dus verder gaat oxideren met alle gevolgen van dien.

Misschien heb ik het fout?
Maar mij leek dat de beste manier.

Gr Ron.
Door jango
De uitleg van het vervangen van de supercap is zeer duidelijk.

Maar misschien ter aanvulling.

Door het solderen komen ook zuren vrij die in de tin zitten.
Daarom lijkt het ook wel aan te raden het nieuw gesoldeerde goed schoon te poetsen(zover mogelijk)en dan de pootjes ligt in te smeren met dielectric grease.

Het kan ook zijn dat de lekkage van de supercap niet vanuit de cap word veroorzaakt maar dat oxidatie vanuit het gesoldeerde de lekkage van de supercap veroorzaakt.

grt. Jan
Door ws vreewijk
Tja wat betreft de zuren en oxidatie het volgende.

Je zou vooraf met spritus goed kunnen reinigen en een fijn schuurpapiertje gebruiken dat zag ik ook op tafel liggen bij Peter denk ik.

Vervolgens er zijn spuitbussen in de handel wat je er dan opspuit VOOR het solderen het helpt als vloeimiddel en seald min of meer af na het solderen.

Er zijn ook andere spuitbussen die je NA het solderen toepast.

Zelf denk ik dat het zoals door Peter uitgevoerd een prima reparatie is en er geen problemen zullen onstaan.

Overigens heb ik ooit een artikel gelezen dat het probleem zou onstaan doordat de printen door een te heet tin bad gaan door de te hoge temp zou oa de supercap al schade oplopen tijdens dat proces.

Feit is wij als gebruikers hebben daar geen boodschap aan.... Davis heeft ooit gemeld probleem opgelost toch duiken er steeds nieuwe gevallen op.

Nog een laatste tip gebruik nooit S39 als vloeimiddel.

Zelf ben ik reuze benieuwd of iemand die hem al ooit heeft vervangen dit een tweede keer overkomt.
gr Chris
Door petergroeneveld
@ Chris, goed gezien er lag inderdaad een fijn schuurpapiertje bij waar ik de pootjes lichtjes mee heb opgeschuurd. Zal het nog in de leidraad vermelden dat de pootjes nog wel gereinigd moeten worden. Verder heb ik ook soldeertin gebruikt speciaal voor het solderen van componenten. In de soldeertin zit een kern van reiniging en vloeimiddel dacht ik, zal eens kijken wat het precies voor spul is.

@ Ron, het solderen van de nieuwe supercap op de print is op jou manier natuurlijk beter maar dan moet je nog een tinzuiger o.i.d. hebben en die had ik niet. Ook zul je dan wel echt moeten kunnen solderen. Ik heb voor de veilige manier gekozen zodat ik de printbanen of andere componenten niet kon beschadigen door oververhitting. In de leidraad heb ik ook vermeldt dat je het uitwisselen op meerdere manieren kunt doen en dit was mijn manier en het werkt ook nog heb weer 100% ontvangst.

@ Jan, je hebt gelijk daarom heb ik ook speciale sodeertin voor het solderen van componenten gebruikt en de pootjes goed schoongemaakt. Maar wat jij zegt kun je natuurlijk ook doen.

Leuk dat jullie aanvullingen en jullie ervaringen ook vermelden hier kunnen we allemaal van leren. ;) Zelf ben ik heel benieuwd hoelang de nieuwe supercap het gaat uithouden en inderdaad wat zou de oorzaak van de lekkende supercap kunnen zijn.
BTW hier schijnt de zon al volop dus de supercap zal weer goed opgeladen worden. :laugh:

Fijne zondag,
Peter.
Door petergroeneveld
Vanmiddag de Greencap 2,7V 10F van de firma Conrad vervangen voor 2 Greencaps van 2,7V 25F, hij lekte zoals gewoonlijk weer aan het plus pootje.

Moet zeggen dat de 10F Greencap het bijna 3 jaar heeft volgehouden. Niet slecht zou je zeggen maar het blijft aan modderen met de Supercap en ook met de Greencap.

Ben benieuwd hoelang de twee caps van 25F mee zullen gaan.

Enkele weken geleden ook de Supercap ( deze heeft het 6 jaar volgehouden) van de anemometer transmitter kit vervangen voor een Greencap 2.7V 10F ( die had ik nog als reserve liggen). Tijdens deze actie ook even de windvaan voor de nieuwe uitvoering van Davis vervangen. :)
Dus Wim de uitsluiting voor de windgegevens zou je wat mij betreft weer op kunnen heffen :)

Gelukkig weer alles gefikst voor de winter komt en hoop dat ik er weer voor enkele jaren vanaf ben.

Groeten,
Peter.
Bijlagen
Greencap_2.jpg
Greencap_2.jpg (79.59 KiB) 3645 keer bekeken