Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door SpeedyGJ
Het leuke van 2 stations hebben is de lokale verschillen te meten.

Nu iets opmerkelijks:
Vannacht om 3:32 is er een windstoot van 51.5km/h gemeten op het weerstation Dokkum Stad. Als ik de grafiek bekijk komt deze inderdaad terug. Gemiddelde wind steeg naar 20km/h dus zou het om een korte windpiek gaan. Geen bui of wat dan ook. Vraag me af waar deze weg kwam.

Als ik dat het station Weiland erbij neem zou je denken dat de die hoger zou liggen, want ja het is weiland om heen dus weinig invloed van obstakels in die richting waar de wind weg kwam. Verrassend genoeg bleef deze steken op 38.6km/h om 1:32!

Als ik het kaartje van weerplaza erbij neem dan zie ik deze windstoten niet terug in mijn omgeving. Zowel LWD als Lauwersoog bleven achter met 42km/h.
Ook via HWA is geen enkel station die in de buurt komt, Damwoude / Ternaard blijven allemaal in de 30km/h. Ik ben zelfs het station die het hoogste windstoot heeft over heel Nederland.

Dus: Is het een fout? Of een onverwachte windvlaag.
Gezien er met de Davis VP2 gemeten wordt zijn de kans op foutieve meting klein, dus dan is de vraag waar die windstoot weg kwam.

Ondertussen wel rond aan het vragen of er bevestigingen zijn dus ben wel druk opzoek naar een oplossing :)
Door Snarf2000
Hoi GJ.

Kijk eens in je logfiles.
Is het een duidelijke piek tussen de kleintjes in of zit er een op en afloop van snelheid in?

Is het een piek, dan kan het een storing zijn, of een mus die er met ruim 50 km/u tegen aan is gevlogen.
Loopt het op en weer af dan is het gewoon een flinke vlaag geweest.

Note:
Makkum, Texel, Egmond aan zee en Julianadorp zaten je met enkele km's verschil op de hielen.

Grt Frans
Door jeroenzwart
Snarf2000 schrijft:
Hoi GJ.

Kijk eens in je logfiles.
Is het een duidelijke piek tussen de kleintjes in of zit er een op en afloop van snelheid in?

Is het een piek, dan kan het een storing zijn, of een mus die er met ruim 50 km/u tegen aan is gevlogen.
Loopt het op en weer af dan is het gewoon een flinke vlaag geweest.

Note:
Makkum, Texel, Egmond aan zee en Julianadorp zaten je met enkele km's verschil op de hielen.

Grt Frans

Ben het volledig eens met Frans. Een sterke windstoot kan misschien plotseling opkomen, maar zelfs bij buien is er nooit sprake van een enkele meting die een duidelijk hogere waarde geeft. Dus als slechts één meetwaarde eruit springt dan heb je te maken met een storing. Ik heb ooit begrepen (de kans is erg klein bij een Davis, maar niet 0) dat indien de magneet van de windmeter toevalligerwijs precies tot stilstand komt ter plekke van de reed switch, dit kan leiden tot onrealistisch hoge meetwaarden van de windsnelheid (het reed contact kan dan als het ware gaan fibreren).

Groet, Jeroen
Door SpeedyGJ
Hmmz het is vannacht niet bepaald windstil geweest, anders had ik deze oorzaak zeker aan het licht gebracht. Gezien de gemiddelde rond de 17km/h, tijdens de piek schoot de gemiddelde ook even naar de 20km/h vervolgens weer te zakken.
Pieken lagen rond de 35km/h, zie nu trouwens wel dat er een buitje is geweest, maar goed dat was een licht buitje die geen windstoten kan achter laten.

(Misschien was het wel een lokale hoosverschijnsel :P ;) )

Musje tegen de windmeter aan? Ik heb wel eens een duif tegen mijn windmeter aangehad in Holwerd, die kwam er niet lekker mee weg maar de windmeter gaf geen kick maar spinde ook niet snel door. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Afbeelding
Door jeroenzwart
Heb je ook gekeken naar de individuele meetwaarden? Tot een factor 2 tussen windstoten en gemiddelde windsnelheid is normaal, soms zit er wel een uitschieter tussen die groter is, maar dan betreft het echt niet een afzonderlijke meetwaarde...

Groet, Jeroen
Door SpeedyGJ
Ik heb de data even bekeken. Een windtoename zat er wel in, 40km/h tussen 3:20 en 3:30, vervolgens de 50 tussen 3:30 en 3:40.
Bijlagen
Schermafdruk_2014_10_25_14.png
Schermafdruk_2014_10_25_14.png (10.28 KiB) 3107 keer bekeken
Door SpeedyGJ
Yep altijd leuk die logbestanden, maar goed dat ze er zijn ;)
Voor nu ga ik voor lokale windstoot tijdens een buitje die 0.2mm achter liet? :D vast een hoosverschijnsel geweest, hmm nu ga ik teveel dromen haha ;)