Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door dirk van de wetering
Hallo allemaal.

Is er misschien iemand die weet of je van de davis 6345 grondstation de temperatuur kunt kalibren .
ik heb een verschil van 1.5 gr verschil met de iss.

dirk
Door ws vreewijk
Hallo Dirk,

Hoe bedoel je verschil?
Staan ze exact op de zelfde hoogte naast elkaar ?

vergeet ook niet dat je iss op 0.1 gr meet
het grond station meet overigens in stapjes van 0.5--0.6graden dus heb je al snel een verschil.

gr Chris
Door dirk van de wetering
Heb de sensor op de zelfde hoogte als de iss en als ik de sensor in de iss steek blijft het verschil ook s avonds ik weet dat ik rekening moet houden met 0.6 gr verschil
Vr gr Dirk
Door regenbui
Je kunt je deze sensoren op de zelfde manier kalibreren zoals je de sensors kalibreert van je ISS in Weatherlink of via je console. Houd rekening met de 0.5555 graden sprong die een 2de en meer temperatuur sensors op een VP2 hebben. Dit komt door het omrekenen van Fahrenheit naar Celsius. Dit is als volgt: In Celsius is het verschil van 0gr naar 10gr precies 10. In Fahrenheit is dit zelfde verschil op de schaal 18graden. Deel 10 door 18 en je hebt de uitkomst 0.5555555555, dit is de temperatuur verandering in Celsius van je extra sensoren.
Maar dit wordt verwerkt in stappen van 0.6grC
Er van uit gaande dat je sensor van je ISS goed is afgesteld, kan je de 2de sensor hier op ijken door deze tijdelijk ook in de meetruimte van je VP2 te monteren.
Als de temperatuur in dit voorbeeld een zakkende lijn heeft b.v. 1.0grC en dit is na kalibratie op beide sensoren af te lezen en de sensor van de ISS door zakt naar 0.9grC, de 2de sensors zakt dan in 1 sprong naar 0.4grC, de tweede sensor zal indien de temperatuur blijft zakken pas weer een sprong naar beneden maken van 0.6grC als de sensor van de ISS onder 0.4grC komt. Temperatuur omhoog volgt de zelfde weg.

gr Theo