Discussie forum met vragen over Blitzortung hardware, software etc
Door Bernez
Het RED system is zeker nog niet plug & play.
Hier een citaat van Nol:

nolversteeg schrijft:
doe nog even een aanvulling voor de goede lezers, in het engels.

RE: Comments about System RED
All of us with new System Red units should be aware that although the data from the units is getting sent to and stored by the servers, the data is NOT being used in the on-line maps (Blitzortung,org or lightningmaps.org), nor is the data or statistics from the units available.

Here's what I have been able to gather through several emails with Egon and the other developers:

- The Red units use a new reporting format that is quite different from that used with the older units.

- The servers are currently calculating lightning strikes with two parallel processes. The first calculates strike positions using the old format from older stations only. The second process integrates data from both old and new formats into the strike calculations. However, only the data from the old stations is used at Blitzortung.org and lightningmaps.org for display on maps.

- This means that you cannot use the advanced features of the maps, such as filtering only to show strikes using your station's data in position calculations.

- This also means that you will not be able to see any of your station reports in the text files in the Services/Miscellaneous area of the Blitzortung site. Also, your hourly report files will not be created.

- The only evidence I have seen on Blitzortung.org that data is actually being processed is that the Services/User data area has information about your station, including a graph of the last received strike. Your station will also appear in the Participants area of the web page. An efficiency ranking is calculated for all stations, including Reds.

- Edmund's Lightning Viewer program will not run if you have a Red system, even with an unlock key from Edmund. The program will not run because it thinks you have never sent data to the servers, even though you really have.

So, as one developer said in the forum, the unit is currently an oscilloscope that shows lightning strikes with very accurate time stamps.

I realize that it takes some time to complete the upgrades needed to support the new System Red. Its unfortunate that with all the new units being placed into service in the US, we are unable to see any improvement in coverage and accuracy.

Regards,

Don

We hebben momenteel nog niet zo veel aan de gegevens van het RED system.
Maar dat komt wel ! Geduld...

Bernez
Door Luc
Bernez schrijft:
We hebben momenteel nog niet zo veel aan de gegevens van het RED system.
Maar dat komt wel ! Geduld...

Bernez
Dat ligt eraan wat je wilt gebruiken ;)

Ik las dat de metingen van dit systeem nog niet gebruikt worden op de kaartjes e.d. Maar ook zonder de eigen metingen kun je betrouwbare data krijgen van inslagen op basis van de andere stations.

Mij idee is dan om (een gedeelte van) de database over te halen. En dan via eigen queries/scripts bepaalde data eruit halen om te presenteren. Dan kun je dat op een eigen manier presenteren en ben je niet gebonden aan de standaard scripts. Zodra je toegang krijgt tot de database, kun je er volgens mij al heel veel mee...

Gr,
Luc
Door nolversteeg
Hallo Luc,

Klopt helemaal,

De oude versie werkte redelijk goed, de nieuwe versie gaat in mijn ogen veel beter werken,

Het verhaal afscherming van blitzortung.org is dus ook gebaseerd op meedoen met data aanleveren. Daar hebben ze de handen en server al aan vol, meeliften is iets waar ze de zaak voor afgeschermd hebben. Meedenken, als je verstand hebt van de algorithms die gebruikt worden, delay in kabels, antennes. en software is voor het team een welkom.

Het gehele pakket is voor kostprijs,(dat geloof ik direct) het solderen is een uitdaging, daar wil ik wel in ondersteunen, software is niet mijn ding, helaas. En als praktijkman ben ik een hele slechte meester in het uitleggen.

Hier en op nog 3 andere plaatsen in Nederland werkt het in mijn ogen naar behoren, met enige opgeloste problemen. totaal 23 stations, waarvan 19 met het oude werkende systeem.

De software is in ontwikkeling (kost volgens mij huwelijken en slapeloze nachten) 3 figuren die dit doen, steunen op de data en commentaar(goede) van de deelnemers.

deelnemers totaal: iets meer dan HWA, maar wereldwijd.

Knap werk, en ook uiteraard voor jou , want de HWA App is ook geen kattepies.

Groeten Nol
Door Bernez
nolversteeg schrijft:
...En de update van de controller ?
dat zal de komende tijd nog wel eens gebeuren.

volgens mij nog niet via lan...

OK, daar heb je gelijk in. Je hebt wel een PC voor nodig (via USB op de Discovery board).
Maar, die hebben we toch allemaal, of niet ?
De controler board werkt verder wel zelfstandig en verstuurt zijn gegevens naar de server zonder tussenkomst van een PC die 24/7/365 beschikbaar moet zijn.

Bernez
Door tuinmantom
Luc schrijft:
Mij idee is dan om (een gedeelte van) de database over te halen. En dan via eigen queries/scripts bepaalde data eruit halen om te presenteren. Dan kun je dat op een eigen manier presenteren en ben je niet gebonden aan de standaard scripts. Zodra je toegang krijgt tot de database, kun je er volgens mij al heel veel mee...

Gr,
Luc[/quote]

Toegang tot de database heb je niet rechtstreeks, maar je krijgt een wachtwoordbeveiligde link naar de raw data van de ontladingen per file van 10 minuten. De log file wordt elke minuut bijgewerkt.
In die log file staat per ontlading latitude/longitude/altitude, strength s in kA, dev;d = deviation d in nanoseconds, aantal stations meegewerkt aan de berekening van de ontlading+ aantal stations die de inslag hebben ontvangen, en dan de IDs van die stations, voorbeeldje van 1 lijn uit xxx/Strokes/2013/11/11/10/30.log:
2013-11-11 10:30:08.277058471 pos;42.937733;14.887996;0 str;14.64 dev;25985 sta;8;9;832,782,145,806,746,738,711,589,589

Je draait een scriptje in je crontab die elke minuut de laatste file gaat parsen en nieuwe data bij in je database voegt. Let wel op dat op piekmomenten de data flink kan aangroeien.

Zo, nu kan je misschien al aan de slag, hehe ;)
Door nolversteeg
Hallo MeteoVrienden,

Geen reclame, maar ik wil het http://www.Blitzortung.org verhaal wel een beetje promoten.

Voor zover het er nu voor staat is het gestabilizeerd gezien het aantal vragen welke op hun forum terecht kwamen.

De software, en hardware zijn ook stabiel.
Hencka heeft een stukje software geschreven als bijna hapklare brokken, waarvoor dank.

De levering van de onderdelen vanuit Duitsland is geel goed.

Ik heb al diverse pakketjes mogen assembleren, voor mensen die geen vertrouwen hadden in hun soldeerkunst.

Bij deze hoe meer zielen, hoe meer vreugd, dit voor een nog betere plaatsbepaling van het onweer. in vele gevallen beter dan 1 KM.

Groeten Nol
http://www.meteoeersel.nl/bliksemradar.php
Door nolversteeg
Hoi Nicolas,

Thanks,

Er zijn nog veel schapen die over de dam willen, hardware technisch kan ik ze goed helpen, Software is natuurlijk iets waar anderen weer heel goed in zijn.
En je praat natuurlijk over ongeveer 200 Euro.

dus de liefhebbers zullen hopelijk niet allemaal tegelijk komen,
en als ze maar enigszins twijfelen over de zelfbouw. roepen ze maar.

De 3 Hr.Dr'n zijn er heel lang mee bezig op de Deutsche grundlichkeit .

En het blijft hobby,

Groeten Nol
Door jorissynaeve
Dus even snelle samenvattende vraag:
Het nieuwe RED-systeem is volledig zelf-draaiend (zonder PC) en de data wordt op heden (in tegenstelling tot 3 maand geleden) al meegenomen in de berekeningen?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21