Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#76007
Een ander land bezoeken geeft vaak een ander perspectief.

Afgelopen 2 weken op IJsland de Ringweg1 gereden (met vele zijstappen).
Niet veel, maar soms leuke, particuliere meteo-invulling tegengekomen:
zie laatste 2 plaatjes hieronder.
Hoe kom je op het idee van een telefoon/-elektra-paal, incl. klimijzers?
De plaatsing van die Davis_Vue kan misschien toch beter, want wel erg dicht op het dak.


Opvallend dat het 'IJslandse wegschap' zijn eigen, redelijk gestandardiseerde weerstations heeft langs die Ringweg en elders:
inzoomen op het kaartje van bovengenoemde weblink laat zien waar die stations staan.
Ze melden temperatuur en wind, en we zagen een groot aantal met een kastje aan de rand van de weg, waarschijnlijk voor meting van wegdektemperatuur.
Jaloersmakende layout met de 2 T&H-sensoren en de windmeter, meestal alles op aanbevolen WMO-hoogte,
met kleine configuratievariaties voor autonoom bedrijf vaak met bijbehorende, eigen windturbine en met 1, 2 of 3 zonnepanelen:
zie het bovenste plaatje hieronder.
De 2 zwarte dotten boven in de getoonde sensormast bevatten camera's, die naast beeld van de weg&omgeving ook dienen voor tellen van passerende auto's.
Neerslagmeting zelden herkenbaar:
bij het plaatje daaronder links in beeld wel weer een hele mooie neerslagmeter met zijdelingse rondom-afscherming (eenmalig gezien, naast een paar opstellingen zonder beschermring).

Daarnaast nog het netwerk van de meteodienst.

Heel duidelijk dat die IJslandse organisaties kijken naar veel meer aspecten dan KNMI en KMI,
maar wat wil je in zo'n groot land met ruig klimaat, met veel minder wegen, met veel bergen&dalen en met actieve vulkanen ......
Het weer daar heel snel wisselend, want voordat we kwamen hadden ze een ;) 'hittegolf' gehad van > +20C, en de eerste dagen van onze reis waren wegen afgesloten wegens sneeuw en bevriezing, met daarna regen en droge dagen met +10C gemiddeld.
In de winter zou je heel streng vriezen verwachten, maar dat schijnt door de invloed van de Golfstroom toch mee te vallen.

Bij de huidige meldingen van de IJslandse verkeersdienst trouwens wel grappig om te zien dat wegwerkzaamheden meestal in de nacht plaatsvinden.
Bij ons vanwege minimale storing door & op het verkeer, ginds misschien ook wel (hoewel relatief al heel weinig verkeer),
maar vooral omdat het in de zomer ook ‘s nachts volop licht is, dus doorwerken kan zonder hinder van te weinig licht.
Bovendien zijn de IJslanders meer gewend dat wegen worden afgesloten i.v.m. weer:
overal op de wegen indraaibare blokkeerhekken (handmatig of afstandsbediend), die ook voor buitenlanders praktisch begrijpelijk zijn, want met engelse tekst op de borden.
Het is wel apart als je op sommige wegen niet mag stoppen en moet doorrijden,
omdat de weg over een afkoelende lavastroom is gelegd ......
Bijlagen
20250610_IJslandmeteo1 [640x480].jpg
'Standaard-versie' van 'IJslands wegschap'
20250610_IJslandmeteo1 [640x480].jpg (47.84 KiB) 49 keer bekeken
20250612_IJslandmeteo2 [640x480].jpg
Versie IJslands wegschap met neerslagmeter
20250612_IJslandmeteo2 [640x480].jpg (74.52 KiB) 49 keer bekeken
20250617_IJslandmeteo0 [640x480].jpg
DavisVU_op_IJsland
20250617_IJslandmeteo0 [640x480].jpg (95.05 KiB) 49 keer bekeken
20250606_Ijslandmeteo3 [640x480].jpg
Particuliere opstelling
20250606_Ijslandmeteo3 [640x480].jpg (29.66 KiB) 49 keer bekeken