Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Weerstation Kaatsheuvel
baroman schrijft:
Hallo Hans en Ron en andere weerliefhebbers.

Na de aanloop van de winter weer de vraag welke verwarming je moet of gaat gebruiken???
Nou het antwoord is simpel, en dit hoeft niet duur te zijn 3,60 Euro;) een draadweerstand deze wordt lekker warm en verwarmt de gehele regenmeter van binnen.
En het werkt op 12V, ook nog veilig dus niet te veel Amp gebruiken hier mee kun je de warmte regelen (Zelf experimenteren):ohmy:

Groeten Ronnie..

PS de Foto hieronder een draadweerstand van 20Watt 10 Ohm.
Knap gemaakt, ik ben wel benieuwd naar het resultaat.Groet, Hans :)
Door koos
Ronnie,

Kun je ook het bestelnummer van de weerstand bij Conrad doorgeven. Ik heb zelf ook welinteresse in "jouw" oplossing.

Gr. Koos
Door weerstation
Hallo Ron,

Wat voor voeding heb je hier aan hangen. Ik neem aan dat je er een regelbare voeding aan hebt hangen. Hoeveel Ampere is deze?
Door baroman
koos schrijft:
Ronnie,

Kun je ook het bestelnummer van de weerstand bij Conrad doorgeven. Ik heb zelf ook welinteresse in "jouw" oplossing.

Gr. Koos

Beste Koos en Harrie.

Ik heb deze niet bij de Conrad weg maar gewoon bij een elektronica zaak.
Conrad heeft ze ook (de keuze is reuze) onder de naam draadweerstand en daarbij zoek je een bijbehorende adapter, die het vermogen makkelijk aankan.

Een aantal vragen over wat voor een type draadweerstand? (vermogen)
1) Hoe groot is je regenmeter?
2) Wat wil je verwarmen? (de gehele regenmeter of een deel)
3) Is de regenmeter geïsoleerd?
4) Wordt deze weerstand de hoofdverwarming of bijverwarming, hiermee bedoel ik is dit je enige verwarming in je regenmeter of komt hier nog verwarmingsfolie bij?

Ikzelf heb er dus twee verwarmingen inzitten, bovenin de trechter waar de neerslag invalt verwarmingsfolie 12 Watt en 12 Volt dus 1 Amp.
Bij de Tipping-Bucket een draadweerstand van 20 Watt 10 Ohm je moet het water ook niet aan de kook brengen.
Een adapter van 12 Volt 5 Amp een behoorlijk ding, dus je moet ook zorgen dat je adapter niet te heet wordt dat hij het vermogen niet aankan.

In mijn oude pluviograaf (Lambrecht) daar zit een verwarmingselement in van 150 Watt maar deze is ook 1200 mm hoog en gaat onder de 4 graden aan, maar deze staat s`winters op zolder.

Ronnie..