Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
reitsma1960 schrijft:
Fijn dat MC de problemen oplost en ook sneller zal oplossen.

Blijft nog staan mijn probleem dat http://www.weerstation-marsdijk.nlniet weergegeven wordt ondermijn plaatsnaam Assen in de MOS verwachting.
Dit is wel zo opgegeven.

Gebeurt hier nog wat mee?

Oebel
Hoi Oebel,

Morgen spreek ik Coen weer, dan pols ik de status en laat ik je dit weten...

Gr,
Luc
Door Luc
Roelof schrijft:
Is er ook een link naar de extra weersymbolen????

Roelof
Zover ik het begrijp zijn er wat aanpassingen geweest in de mapping tussen symbolen, getallen en beschrijvingen. Hoe het precies in elkaar steekt, weet ik op dit moment nog niet.

Morgen ga ik dit met Coen doorspreken en dan komen we er op terug...

Gr,
Luc
Door Luc
Ik heb vanmorgen uitgebreid met Coen over de problemen gesproken. Samenvattend zijn er op dit moment 3 problemen die spelen:

1) Af en toe 'No data', doordat er iconen ontbreken
2) Bij enkele weerstations komt de toevoeging niet in de MOS image te staan
3) Bij sommige weerssituaties worden dezelfde iconen gebruikt.

Ik zal hieronder puntsgewijs de huidige status bespreken.

1) De iconen ijzel, glad en gust hadden in tegenstelling tot alle andere symbolen geen nummer, maar een naam (dus bijvoorbeeld geen 58.gif maar ijzel.gif). De nummers worden gebruikt om de te verwachten weerssituatie te koppelen aan een symbool. Daarom kon bij deze 3 weersituaties geen icoon worden weergegeven in de MOS images. Dit probleem is inmiddels opgelost. Ik krijg later vandaag ook de iconen met nummer 58 t/m 60. Deze zal ik dan ook op het forum plaatsen, zodat jullie die eventueel ook kunnen gebruiken (mocht je gebruik maken van de XML feed).

2) Op dit moment wordt de oorzaak onderzocht. Waarschijnlijk gaat het mis als er een - (streepje) in de toevoeging staat. Meteo Consult is bezig hier een oplossing voor te zoeken.

3) Dit is het meest complexe 'probleem'. Ik zal proberen uit te leggen hoe de iconen worden gekoppeld aan de te verwachten weerssituatie.

De verwachting die uit het computermodel rolt, bestaat uit een getal voor de bewolkingsgraad (0 t/m 8) en uit een weergetal voor de weergesteldheid. Dit laatste is een code van 0 tot 100. Aan iedere combinatie voor de bewolkingsgraad en weergetal wordt een icoon gekoppeld. Samen met een paar extra codes zijn er in totaal 1080 mogelijkheden.

Voor HWA hanteert Meteo Consult een uitgebreidere iconen set (60 stuks), dan de standaardset voor klanten. Zo hebben wij bijvoorbeeld meer verschillende iconen voor regen. Alle 1080 combinaties zijn gekoppeld aan deze iconenset. Deze koppeling kan echter nog verfijnd worden. Er zijn vele combinaties waarbij er neerslag valt in de vorm van regen. We hebben gezien dat er bij veel regen soms hetzelfde symbool wordt gebruikt als bij weinig regen. In deze gevallen moet de koppeling tussen bewolkingsgraad, weergesteldheid en icoon nog worden verfijnd.

Meteo Consult heeft toegezegd deze verbeteringen te gaan doen. De verwachting is dat dit rond half februari klaar is.

Ik houd jullie op de hoogte!

Gr,
Luc
Door Luc
1) De iconen ijzel, glad en gust hadden in tegenstelling tot alle andere symbolen geen nummer, maar een naam (dus bijvoorbeeld geen 58.gif maar ijzel.gif). De nummers worden gebruikt om de te verwachten weerssituatie te koppelen aan een symbool. Daarom kon bij deze 3 weersituaties geen icoon worden weergegeven in de MOS images. Dit probleem is inmiddels opgelost. Ik krijg later vandaag ook de iconen met nummer 58 t/m 60. Deze zal ik dan ook op het forum plaatsen, zodat jullie die eventueel ook kunnen gebruiken (mocht je gebruik maken van de XML feed).

Ik heb de iconen 58 t/m 60 in de zip file geplaatst die te vinden is op http://www.hetweeractueel.nl/forum/alge ... weericonen

Gr,
Luc
Door reitsma1960
reitsma1960 schrijft:
Fijn dat MC de problemen oplost en ook sneller zal oplossen.

Blijft nog staan mijn probleem dat http://www.weerstation-marsdijk.nlniet weergegeven wordt ondermijn plaatsnaam Assen in de MOS verwachting.
Dit is wel zo opgegeven.

Gebeurt hier nog wat mee?

Oebel

Probleem is gisteren opgelost vwb de toevoeging in de MOS verwachting.
Bedankt MC :)

Oebel