Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Prinsen
Ik moest mijn console zo precies plaatsen om contact te krijgen met buiten. Ik woon buitenaf en het huis is flink geisoleerd en de ramen allemaal nieuw glas. Er hoefde maar een auto tussen te staan of het contact was weg. Ik leerde er mee omgaan. En.. toen ik de eerste Vantage pro aanschafte was de afstand te groot om bekabeld te nemen.
Maar ik zit nu in een woning (300 m. afstand van de vorige woning)waar het mogelijk was om bekabeld te nemen. En vanaf dat moment heb ik altijd 100% contact.

Gr. Ans
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Resultaten van het gesloopte ventilatortje:

Wel een bruikbare puls.
Stroom verbruik 2mA continue als de molen stilstaat 3 mA als de molen goed draait.

De componenten zijn te verbergen in het anemometer huis.
Alleen de magneet moet in de cups komen, wil dus zeggen 2 dingen van het zelfde gewicht, waarvan een zonder machnetische eigenschappen. ivm onbalans, dit is wel te maken.

Alleen het stroomverbruik baart mij zorgen,nu valt de ISS al uit als er niet voldoende energie door de zon aangevoerd wordt. laat staan als er nog eens continue 2mA verbruikt wordt. Dit houdt de supercap niet vol voor een nacht en zal er dus gebruik gemaakt moeten worden van de batterij.

Ik ga het niet testen met een optocoupler, omdat ik weet dat dit
1 teveel ruimte inneemt
2 net zoveel of meer stroom verbruikt als de hall transistor. Wel een voordeel dat er geen balans probleem komt in de cups.

Resume: de methode met de reed is een hele mooie oplossing.
Voor de gebruikers met een adaptor. is de hall transistor of optocoupler wel een oplossing.

Maar we leven in een snoerloos tijdperk, en zonnecellen,en hier is de reed echt digitaal, aan of uit, "soms"

Ik laat het proefje ook rusten,omdat het waarschijnlijk problemen op gaat leveren op de lange duur.

Gr.Nol
Door ws vreewijk
Hi Nol leuk dat je het getest hebt in elk geval.
Toch denki dat er wel mogelijkheden zijn om in het micro ampere gebied te werken in plaats van het milli ampere gebied MAAR dit zal toch voor de meeste geen haalbare kaart blijken te zijn , dus denk ik dat je gelijk hebt om het te laten rusten.

Eh een dingetje ik denk niet aan een till 111 als opto coupler maar een smd typje en ai wat zijn die klein.:blink:

gr Chris
Door Oebele
Hallo,

Ik heb nu ongeveer 12 jaar producten van Davis, momenteel maak ik gebruik van een
VP2 draadloos deze is nu bijna 5 jaar oud. Van deze laatste heb ik al 2x een print
moeten vervangen (ISS) en al 2x een nieuwe temp/hygro sensor verder zit de derde
UV sensor al op het apparaat en ook de ventilator is al een keer vervangen.
En om de lijst compleet te maken 2x een nieuwe supercab.

Inmiddels heb ik ervoor gekozen om een aantal onderdelen op reserve te leggen.

Het maakt de "hobby" niet goedkoper maar voorkomt wel veel ergenis als er een keer
iets stukgaat bovendien kun je zo ook nog een keer een collega helpen.

Ik ben verder toch wel tevreden met Davis producten, de garanties worden goed
nagekomen en bijna alles is los te koop.

Wat betreft de prijs het is een flink bedrag maar als je kijkt wat het verschil is
met wat erna komt dan moet je naar mijn idee concluderen dat je veel voor weinig
hebt.

Ik heb wel het idee dat regelmatig goed schoonmaken een positief effect heeft
op de levensduur. De meeste weeramateurs zijn denk ik ook heel kritisch waardoor
elk gebrek / defect snel wordt opgemerkt, dit stelt daarmee onbedoeld ook hogere
eisen aan de apparatuur, die in veel gevallen wordt vergeleken met KNMI Sensors.
Door jeroenzwart
Ik heb mijn VP2 sinds augustus 2005. Sindsdien is de ISS-temperatuur-/hygrosensor vervangen. De UV-sensor is ook vervangen, maar die raakte defect door een flinke klodder ganzenpoep (het zuur daarin vind de sensor niet leuk!). 2 maal defecte supercab gehad, waarbij één kosteloos vervangen door de importeur (ik heb in totaal 5 stations hangen aan de Envoy). Momenteel na 7,5 jaar werkt alles nog naar behoren. Mijn ISS-station staat zelfs op 230 m afstand van mijn Envoy opgesteld, maar deze ontvangt het signaal zonder enig probleem (en zonder repeater!)... Gezien de omstandigheden waar de apparatuur aan blootgesteld worden, vind ik niet dat ik te klagen heb. Mijn ervaring is dat de voornaamste (onderhouds)kosten veroorzaakt worden door het vervangen van de batterijen en nieuwe computerapparatuur...

Groet, Jeroen