Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door wsp
Yup, dus we zijn er uit, het is gewoon een batterij en is door mis communicatie benaamd als backup, wat niet verkeerd is hoor.
het is gewoon een beetje verwarend, laten we het zo zeggen.
Ik kan wel met 100% zeggen dat deze niet oplaadbaar is, het is gewoon een batterij.

Voor de ander genaamd back-up batterij en voor de ander gewoon een batterij en gewoon verkrijgbaar bij foto handelaars of zelf's bij de praxis.

Olaf die kun je gewoon eruit halen en vervangen.
Misschien dat ze bij jouw een oplaadbare er hebben gezet en dat je die via een oplader thuis kunt opladen, op de 220 volt.
Ik weet alleen niet hoe het zit met de spanning ervan, normale AA is ook 1,5 maar de oplaadbare zijn meestal 1,2 volt.

En wat ook zeker is dat we allemaal de zelfde uitvoering hebben wat betreft print en zo ;-)
Door pb2rdf
Even uitleg over batterijen, accu's en lithium.
En de VP2 even op een rijtje zetten.

Er zijn lithium batterijen : niet oplaadbaar.
Batterijen zijn zowieso niet oplaadbaar.
Er zijn lithium accu's, wel oplaadbaar. Zitten bv in je GSM

Gangbare oplaadbare accu's :
NiMH : meest gebruikt, hoge capaciteit 2300 - 2700 mAh
NiCd : was vroeger de accu, maar verdrongen door NiMH
Lithium accu's komen eraan, maar hebben wel een speciale lader nodig. Nooit opladen met een niet voor Lithium accu's geschikte lader.

Let op : voor beide type heb je een lader nodig die het type accu aan kan!!

In de Davis VP2 zit een 3V lithium batterij.
Deze verzorgt de energie als de zonnecel te weinig energie kan leveren aan de VP2.
Hierdoor wordt de levensduur van de batterij verlengd.

Ik heb een draadloze temp/hum sensor draaien. Daar heb ik afgelopen jaar 3 keer de batterij vervangen.
Mag concluderen dat de batterij ongeveer 5 tot 6 maanden meegaat.
Heb bij de VP2 de afgegeven spanning van de zonnencel gemeten, die is 2,35V / 900mA
Wil nog een zonnecel op mijn temp/hum sensor plaatsen, de printplaat is dezelfde als van de VP2.
Heb daarvoor 5 zonnecellen nodig met een nominale spanning van 0,5V/800mA, te verkrijgen bij Conrad.
Zonnecel 0,5V/800mA

Heb net na dik een jaar de batterij van de VP2 preventief vervangen, was nog geen melding de batterij slecht zou zijn.

Als de batterij is verwijderd, dan functioneert de VP2 niet meer, hij zend geen data meer.

Waarom een Lithium batterij in de VP2 en geen accu ?

Een accu verliest een groot deel van zijn capaciteit bij lage temperaturen.
Wanneer dat voorkomt in onze omgeving is het winter, en geeft de zonnecel ook te weinig energie af.
De VP2 zal dan veel op de batterij draaien.

Voordeel van eenLithium batterij is dat het over een groot temperatuur traject de capaciteit behoud, dus ook bij lage temperaturen.

Dus geen oplaadbare batterijen in je VP2, tenminste als je niet de kans wil lopen dat je meetgegevens gaat verliezen.

grtn, Peter
Door petergroeneveld
tjabine schrijft:
hier dan wel de foto!

Na het configureren van het Cumulus programma zag ik op het hoofdscherm van Cumulus de melding TX Battery Status 1-LOW en inderdaad de Davis VP2 console en Weatherlink gaven dit ook aan.

Vervolgens heb ik de CR123 lithium batterij van 3V zie foto vervangen voor een nieuwe, echter de meldingen dat de batterij een lage spanning heeft gaan niet weg.

Heb vervolgens de spanningen van de batterijen gemeten de nieuwe had een spanning van 3,26V en de oude een spanning van 3,10V ( deze is van december 2007).

M.a.w. de oude batterij is volgens mij nog niet leeg. Verder was en is de data overdracht normaal gebleven ook na het uitwisselen.

Moet ik nog iets doen op de console of in Weatherlink, na het vervangen van de batterij, om de melding weg te krijgen?

Heb al uitgebreid gezocht maar heb nog geen oplossing gevonden, iemand dit ook al eens gehad en hoe heb je dit opgelost?

Alvast bedankt voor de tip.
Door SpeedyGJ
Je kan 2 dingen doen.

Done + pijl naar onder even wachten en dan de done weer ingedrukt houden, dan zoekt hij weer naar de iss('s) en moet de melding dan weg zijn, als dit niet helpt even de spanning eraf halen en opnieuw resetten.
LET OP! De records van die dag worden dan wel opnieuw gereset, ik raad je aan dit op zo vroeg mogelijke tijdstip te doen, eventueel na 00:00 uur indien dit lukt ;)
Door tjabine
Bij mij verdwijnt de melding altijd na 12.00 in de nacht!
Dit is dan wel de melding van de tweede temperatuur station.
Van de ISS heb ik die nog nooit gehad.
Door petergroeneveld
SpeedyGJ schrijft:
Je kan 2 dingen doen.

Done + pijl naar onder even wachten en dan de done weer ingedrukt houden, dan zoekt hij weer naar de iss('s) en moet de melding dan weg zijn, als dit niet helpt even de spanning eraf halen en opnieuw resetten.
LET OP! De records van die dag worden dan wel opnieuw gereset, ik raad je aan dit op zo vroeg mogelijke tijdstip te doen, eventueel na 00:00 uur indien dit lukt ;)

Hallo Gerrit-Jan,

Het eerste heb ik uitgevoerd en inderdaad de melding is weggegaan. Voor de rest is er weinig te merken, geen verlies van data en dag maxima cq. minima.
Vraag me wel af waarom de melding onterecht was gekomen. We geven de elektronica maar de schuld is bij auto's ook altijd.

Inmiddels de "oude" batterij weer geplaatst en tot dusverre geen melding meer gehad.
Bedankt nog voor de tip.
Door SpeedyGJ
Graag gedaan.

Je verliest echter alleen de gegevens over dezelfde dag als je de batterijen eruit haalt en er opnieuw in doet.
En indd vreemd waarom dat heeft aangegeven, toch even in de gaten houden!
Door petergroeneveld
tjabine schrijft:
Bij mij verdwijnt de melding altijd na 12.00 in de nacht!
Dit is dan wel de melding van de tweede temperatuur station.
Van de ISS heb ik die nog nooit gehad.

Hallo Ron,

Weet niet of dit bij mijn ISS ook had gewerkt. Ben misschien wat ongeduldig en heb de oplossing van Gerrit-Jan inmiddels met succes toegepast zoals je kunt lezen.
Maar in iedergeval bedankt voor het geven van je oplossing.