Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Eckie76
tinuz97 schrijft:
Eckie76 schrijft:
Ik kan even het bos niet meer zien door alle bomen.

Is Tinusz er nu uit met zijn regenmeter of niet?

Als het goed is wel eckie,heb de berekeningvan jou genomen,als hij nu 2x tipt zeg maar,zegt de console 1,4mm regen,en weather display 0,3mm regenval,als je dat x 4.62 doet kom je op 1.38 neerslag.
Die 4.62 is de nieuwe trechter,dus het klopt als een bus nu ;)
Allemaal bedankt voor het rekenen en meedenken,vooral eckie voor de oppervlakte berekening. :)
Hij klopt nu zelfs beter als op standaard waarden: als hij dan 2x tipt zegt de console 1,4mm neerslag,en de wd 1,6mm.
Hij is nu dus best nauwkeurig :laugh:

Was nieuwsgierig hoe het nu gaat met je regenmeter.
Aangezien ik als 2e station de Nexus TFA heb ( identieken regenmeter ) ga ik die test ook doen.
Wat heb je gebruikt om de regenmeter te vergroten?

Groet Olaf
Door osjohn
In cm: 12,0 x 7,2
= 10,0 x 9,2
= 9,8 x 9,0
= 9,4 x 9,4
De diameter is dan 9,4 cm omtrek is 3,14 x 9,4= 29,52 cm

De oppervlakte is dan 3,14 x 4,7 x 4,7 = 69,365 vierkante cm

Ga je hem veranderen on een trechter van 20 cm = 3,14 x 10 x 10 = 314 vierkante cm

Dat houd in dat je wateropbrengst 314 : 69,365 = 4,53 x zo groot is.

Je tip blijft gelijk aan 0,7 mm, en zal dan ook 4,53 x meer wippen.

Is het wel verstandig om dat te wijzigen ?? op je console kan je het niet veranderen, de zal dit in je software dat moeten doen ?????????????

Ik gebruik mijn console juist voor controle van de regenwaarde, die moet toch zuiver zijn.

John
Door osjohn
De wip is en blijft 0,7 mm, maar dat kan je alleen veranderen als je aan weerstzijde van de wip verzwaart met 0,5 mm water, als je het soortelijk gewicht van water neemt ( sg = 1 ) en reken dat om in gewicht, lijm dat op je wip aan weerstzijde, is het gelijk aan de vantage, maar met je eigen console zal het nooit kloppen.
Zet je dan een trechter ten grootte van de vantage erop, werkt dat ook het zelfde.

Maar ja, waar begin je dan aan ????

John
Door tinuz97
Nee hoor,natuurlijk blijft de wip 0,7.
Maar in wd geef je een nieuwe tip in,ik denk dat Jan van meteo heemskerk het misschien beter uit kan leggen,daar heb ik het idee nl ook van.
Wil niet met de eer strijken,dus misschien leuk als Jan het even uitleggen wil?
Jan, de eer is aan jou :)
Door jansmit
osjohn schrijft:
De wip is en blijft 0,7 mm, maar dat kan je alleen veranderen als je aan weerstzijde van de wip verzwaart met 0,5 mm water, als je het soortelijk gewicht van water neemt ( sg = 1 ) en reken dat om in gewicht, lijm dat op je wip aan weerstzijde, is het gelijk aan de vantage, maar met je eigen console zal het nooit kloppen.
Zet je dan een trechter ten grootte van de vantage erop, werkt dat ook het zelfde.

Maar ja, waar begin je dan aan ????

John

De tip moet je in Weather Display veranderen, in mijn geval de wmr-200 standaard tip in WD 1.0 veranderen in 0.207 met trechter van 220 mm
De tips op de consule klopt dan niet meer maar in WD en op internet staat het goed.
mvg Jan Smit
Door tinuz97
xray21 schrijft:
Mag ik vragen waar je die 220 mm trechter heb gekocht? Ben al een aantal zaken afgegaan maar niemand heeft er een.

Groet,

Alex

Ik bij de boerenbond,afdeling van paardenspullen.
Jan weet ik niet ;)