Algemeen forum voor discussie over de website
Door Roelof
Hallo Allemaal,

Normaal meng ik mij niet zo snel in een discussie.Ik denk dat ieder naar beste kunnen de gegevens aanleverd.We kunnen ons wel druk maken over wat goed of niet goed is maar zelfs de meetpunten van het knmi hebben afwijkingen t.o.v elkaar.Lees het bijgevoegde stukje maar eens welke ik van de site van buienradar heb afgehaald.

"de lokatie van zo`n weerhut kan grote gevolgen hebben voor de meting van de temperatuur. Zo zal tijdens bepaalde weersomstandigheden in de bebouwde kom of stad een hogere temperatuur worden opgemeten dan op het platte land. Ook de grondsoort en de nabijheid van water heeft grote invloed op de waargenomen temperatuur. Ook een aantal KNMI stations heeft “last”van deze lokale omstandigheden. Zo heeft het KNMI station in Vlissingen met een zuidenwind te maken met het relatief koude of warme water van de Westerschelde, het KNMI station in Hoek van Holland profiteert in de zomer dikwijls van hoge temperaturen doordat de weerhut in de duinen staat en zoals u weet warmt zand in de zon snel op. Het KNMI station op Rotterdam Airport heeft in het winterseizoen vaak lagere temperaturen doordat dit station wat lager ligt dan de directe omgeving. Koude lucht is eenmaal zwaarder dan warme lucht en zoekt dus altijd de laagste plek op. Wijk aan zee heeft ook in de winter bij heldere condities een lagere minimumtemperatuur omdat duinzand eenmaal snel afkoelt. Zo zijn er helaas nog wel meer voorbeelden aan te wijzen. "

Zo zie je maar wie bepaald wat goed is en wat niet al is het natuurlijk een goed streven om het zo dicht mogelijk bij 100% betrouwbaar te krijgen.Het zou al helpen als er op dit forum eens een goede uitleg kwam over waar b.v. een weerhut aan moet voldoen.

Roelof (meteo-sleen)
Door Wietse
@Offtopic; Roelof als ik op uw site ga, meldt Mcafee dat er een Trojaans Paard is gerepareerd. Ik zou hier even naar kijken als ik u was.

Met vriendelijke groet,
Wietse.
Door tinuz97
Inderdaad,http://[ul][/ul]www.meteo-sleen.nl/\\{gzip}
Malware naam: HTML:iframe-inf
Malware type:Virus/Worm

Met Avast professional
Door Wietse
Hier een screenshot van de waarschuwing van McAfee.
Er wordt een trojaans paard opgeslagen in cache.

Afbeelding

Bij deze weer on-topic.
Door eelderweer
Hallo allemaal.

Ik wilde ook even reageren op deze discussie.
Ik kan mij vinden in het verhaal van Arie. Ik ben van mening, dat het een juiste aanpak is om weerstations die foute of sterk afwijkende data hebben, te benaderen om te kijken wat hier de oorzaak van kan zijn. Wellicht kan een dergelijk stations met wat tips of aanpassingen geholpen worden. Ik zou het echter niet goed vinden, om dergelijke stations bij voorbaad te bannen of strenge regels te gaan stellen aan opstelling, merk weerstation, of wat dan ook. Uiteindelijk zijn we allemaal ammateurs en wordt de meting toch vaak sterk beinvloed door de omgeving. Ik heb zelf het voordeel, vlak bij een KNMI station in de buurt te zitten, waardoor ik mijn metingen goed kan vergelijken. Het verschil is echter, dat mijn station in het dorp (Eelde) is opgesteld, terwijl het KNMI station midden op het vliegveld staat. Indien er wat wind staat, zie ik vrijwel altijd, dat de temperaturen binnen een paar 10e graden overeenkomen. Is het echter zoals vanavond een koude heldere en windstille avond, dan zie je dat de temperaturen op het vliegveld veel sneller onderuit gaan, dan dat dit in het dorp gebeurt. De laaghangende mistvorming boven het vliegveld soms al wel genoeg. Dit wil natuurlijk nog niet zeggen, dat de ene meting fout is en de andere goed. Beide zijn waar en het leuke van een het weer actueel vind ik juist, dat je dit soort lokale verschillen mooi kunt zien. En wil je weten hoe het gemiddeld over Nederland is, dan geven de temperatuurkaartjes een mooi overzicht van hoe de temperaturen gemiddeld over het land zijn. De extremen vallen daarin toch wel weg.

Eventueel uitsluiten van weergegevens van stations zou naar mijn mening danook altijd na overleg met het station moeten gebeuren. Als dan blijkt dat zo'n station bijvoorbeeld de windmeter achter de schutting heeft staan, dan heb je een heldere discussie, maar in veel gevallen is het niet zo digitaal en heeft men vaak echt wel de best moglijke opstelling voor in die omgeving gecreeerd. Helaas heeft echter niet iedereen (en misschien wel velen van ons) niet de moglijkheid om de apparatuur precies volgens de richtlijnen op te stellen op een mooie korte grasvlakte, met de windmeter op 10 meter hoogte in het vrije veld.

Bovendien, is een meting in de beboude omgeving niet minstens zo interessant?
We leven nu eenmaal niet allemaal op een grasvlakte......

Mijn advies: Laten we ons niet te druk maken over de extremen. Zit je op de vlakte, dan zul je nu eenmaal nooit het warmste plekje worden en zit je in de bebouwde kom, dan is de kans om de koudste te zijn, zo goed als verkeken (al is het mij toch bijna een keer gelukt :) )

En echt foute meetdata, die moet uiteraard voorkomen worden en bij te vaak optreden, zal er actie door moderators nodig zijn.

Grtn, Christian
weerstation-eelde
Door jdew
Misschien moeten we andre eisen aan ons zelf gaan stellen.
we willen allemaal goed en betrouwbaar meten , dan lijkt het mij verstandig om de temperatuursensor 1x per jaar te laten ijken. dan zijn er heel wat problemen op gelost.
Ik zelf doe het een paar keer per jaar met een industieele geijkte thermometer.
Groet Jan Meteo Schagen
Door jdew
jdew schrijft:
we willen allemaal goed en betrouwbaar meten , dan lijkt het mij verstandig om de temperatuursensor 1x per jaar te laten ijken. dan zijn er heel wat problemen op gelost.
Ik zelf doe het een paar keer per jaar met een industrieele geijkte thermometer.
Groet Jan Meteo Schagen
Door jango
jdew schrijft:
Ik zelf doe het een paar keer per jaar met een industieele geijkte thermometer.
Groet Jan Meteo Schagen

Dit lijkt mij geen echte oplossing en dus niet zinvol.

De stations die in de handel zijn meten ongeacht het merk en de prijs goed.

Ik heb zelf een VP en een TFA Nexus ( dit is 1 van de goedkoopste ) en heb deze op proef langs elkaar opgesteld en de TFA meet onder dezelfde bescherming bijna of geheel hetzelfde dan de VP.
Terwijl de TFA onbeschermd of slecht beschermd kleine verschillen tot enorme verschillen meet ( dit is afhankelijk van de weer situatie ).

Het is echter zo dat sinds dat deze discussie gevoerd word de aangeleverde data van vele stations al enorm aan kwaliteit is verbeterd.

De manier van bannen en de benadering van stations die Christian aangeeft word volgens mij op HWA al zo gehanteerd.

Een meetverschil tussen stads en platteland stations zal er altijd blijven en als je als stads station ook nog ongeveer hetzelfde meetresultaat haalt als een KNMI station dan heb je de zaakjes zeer goed voor elkaar.

Groet Jan
Door eelderweer
Wat misschien nog wel een mooie verbeteroptie voor de toekomst zou zijn, is om bij de min-max waarden, stations automatisch eruit te filteren, die al meerdere uren excact dezelfde temperatuur, wind, ect. opsturen, zonder ook maar een 10e graad of een km/uur te veranderen. Het is in zo'n geval duidelijk, dat het station hangt, maar blijkbaar wel trouw zijn data blijft opsturen naar hetweeractueel.

Zie onderstaande voorbeeld.
Dit heb ik vandaag al bij 2 stations gezien.

Vr. groeten, Christian

Weerstation Eelde
Bijlagen
stationfout.jpg
stationfout.jpg (73.03 KiB) 2733 keer bekeken
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11