Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
Gerhard,

Dat ziet er perfect uit. Ik wil ook zoiets gaan bouwen maar heb nog een paar constructievragen.

- gaan de de rvs-draadeinden ook door het bovenste schoteltje heen
- wat zie ik onder het schoteltje hangen, dat is toch niet de THGR810
- het lijkt net of de draadeinden dwars door de sensor lopen, klopt dat
- heb je ook overwogen om bovenop een handvat te monteren zodat je de sensor eenvoudig kunt verwijderen bij het grasmaaien
- en waarom 3 draadeinden en niet 2 zoals dit voorbeeld
http://www.hetweerinboskamp.nl/hetweera ... shield.pdf

gr Geert
Door fotogw
Hallo Geert,

Ik ben er ook blij mee!

- De RVS draadeinden gaan ook door het bovenste schoteltje. Zowel boven als onder elke schotel zitten flensborgmoeren om de tussenafstand te kunnen bepalen, en de schotel te kunnen bevestigen. De bovenste flensborgmoer is met kit afgedicht tegen de regen.

- Onderaan heb ik een afdekkapje tegen opspattend water bevestigd om de sensor te beschermen. De THGR 810 zit daar direct boven

- Draadeinden lopen door afdekkapje, niet door de sensor

- Handvat was makkelijker geweest net 2 of 4 draadeinden, maar constructie is stevig genoeg m 'm zo in de grond te kunnen drukken

- Met 2 draadeindenzit er teveel speling op, en zijn de afstanden tussen de schotels niet gelijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Maar ik neem aan dat je hier wel het resultaat laat zien toch?

Groeten,
Gerhard Witteveen
www.weeropdeveluwe.nl
Door AenG
fotogw schrijft:
Hallo Geert,

Ik ben er ook blij mee!

- De RVS draadeinden gaan ook door het bovenste schoteltje. Zowel boven als onder elke schotel zitten flensborgmoeren om de tussenafstand te kunnen bepalen, en de schotel te kunnen bevestigen. De bovenste flensborgmoer is met kit afgedicht tegen de regen.

- Onderaan heb ik een afdekkapje tegen opspattend water bevestigd om de sensor te beschermen. De THGR 810 zit daar direct boven

- Draadeinden lopen door afdekkapje, niet door de sensor

- Handvat was makkelijker geweest net 2 of 4 draadeinden, maar constructie is stevig genoeg m 'm zo in de grond te kunnen drukken

- Met 2 draadeindenzit er teveel speling op, en zijn de afstanden tussen de schotels niet gelijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Maar ik neem aan dat je hier wel het resultaat laat zien toch?

Groeten,
Gerhard Witteveen
www.weeropdeveluwe.nl

Bedankt voor al je tips. Ik zal tzt mijn bouwsel met bouwbeschrijving hier plaatsen.
Door tjabine
Ik zal ook nog even twee foto's er bij doen.
Dan kunnen jullie zien hoe ik het gedaan heb.
Ik moet hem ook schoon maken zie ik ;)
Ik heb de schotelhut van Davis licht verbouwd en met twee pennen
kan ik hem in de grond zetten (pennen komen van een hengel standaard waar ik draad
op heb gesneden (6mm), vissen deed ik in die tijd niet meer.
Opstelling is niet super, geen gras in de tuin namelijk! dus staat hij in de
bloemen border.

Bijlagen
boven.JPG
boven.JPG (61.99 KiB) 2723 keer bekeken
Door WSWijk
Om heel eerlijk te zijn, ben ik al een paar dagen bezig om bij een Action te komen om schoteltjes / bordjes te halen.

Op dit moment meet ik ook wel op een cm of 10 hoogte (met een Davis Wireless meetstation) maar die sensor hangt nu gewoon op 10 cm hoogte naast de schuur, dus boven steen, in de schaduw, uit de wind, in de regen, kortom, precies zoals het niet hoort...

Zal in ieder geval een fotologboek gaan bijhouden van de werkzaamheden om het geheel op 10 cm boven het gras te gaan krijgen.

Denk dat ik inderdaad ook voor de 3-poots uitvoering ga, met een stuk of 5 schotels om de censor veilig te kunnen laten meten.

Het leuke is alleen, dat de meeste mensen volgens mij kijken naar de hoogte van de onderste schotel, maar dat maakt volgens mij niet zo heel veel uit (niet op de cm tenminste). Het gaat om de hoogte van de censor. Die moet op 10 cm hangen.

Als de onderste schotel op 5 cm hangt maakt dat toch niet uit? Of zie ik dat verkeerd?

Groeten

Theo
Weerstation-Wijk.nl
Door tjabine
Klopt, ik heb in de 4 schotel een gaatje geboord, en daar de sensor door heen geduwd.
Aan de onderkant een tire wrap en vast zit hij.
En 2 pootjes van 6 a 7mm zijn echt sterk zat.

Gr Ron.
Door WSWijk
Nou, ik ben ondertussen al bij verschillende zaken geweest om te kijken of ik aan hardplastic sohotels of bordjes kan komen.

Action: nee, hebben we niet in dit seizoen. Dit is eigenlijk k(r)ampeerspul.
Blokker: nee, hebben we niet.
Marskramer: Ja hoor, hier staan ze... (met opdruk met citroentjes en limoenen) :(

Ga zo nog even kijken bij de Xenos. Misschien dat die wat heeft.
En anders blijft er waarschijnlijk niets anders over als naar een kampeer/caravan zaak te gaan. Die zullen het wel hebben (maar dan betaal je natuurlijk wel gelijk de hoofdprijs)....

Of heeft een van jullie soms nog een idee?
Door AenG
WSWijk schrijft:
Nou, ik ben ondertussen al bij verschillende zaken geweest om te kijken of ik aan hardplastic sohotels of bordjes kan komen.

Action: nee, hebben we niet in dit seizoen. Dit is eigenlijk k(r)ampeerspul.
Blokker: nee, hebben we niet.
Marskramer: Ja hoor, hier staan ze... (met opdruk met citroentjes en limoenen) :(

Ga zo nog even kijken bij de Xenos. Misschien dat die wat heeft.
En anders blijft er waarschijnlijk niets anders over als naar een kampeer/caravan zaak te gaan. Die zullen het wel hebben (maar dan betaal je natuurlijk wel gelijk de hoofdprijs)....

Of heeft een van jullie soms nog een idee?

Ik heb ook nog geen geschikte bordjes gevonden.
De Xenos was voor mij ook de laatste optie. Daarna ga ik ook naar de campingwinkel.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 20