Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Vanaf vandaag zijn de UV index en zonnestraling (solar radiation) zichtbaar bij de weerstation pagina's. Niet alle weerstations hebben hier sensoren voor. Daarom wordt de zonnestraling en UV index alleen getoond als er een waarde voor deze grootheden wordt aangeleverd.

In de zomer lijkt het me zinvol om de UV index toe te voegen aan de homepage. Maar voor dat ik dat kan doen, moet ik eerst de moderator module uitbreiden om te hoge UV waardes te kunnen uitsluiten. De ervaring leert dat niet alle weerstations die UV waardes aanleveren betrouwbaar zijn. Zo waren er gisteren meerdere stations die een UV index aanlevererden tussen de 9 en 16. In Nederland is een UV index van 8 toch echt het maximum.

Gr,
Luc
Door petergroeneveld
Voor de zomer is dit inderdaad een zinvolle aanvulling Luc.
Lijkt me ook leuk om van de zonnestraling en/of UV index een actueel weerkaartje te maken. Weet natuurlijk niet of het praktisch mogelijk is voor jou.
Door Luc
petergroeneveld schrijft:
Lijkt me ook leuk om van de zonnestraling en/of UV index een actueel weerkaartje te maken. Weet natuurlijk niet of het praktisch mogelijk is voor jou.
Ik heb wat onderzoek gedaan om uit de straling af te leiden of de zon schijnt. Da's trouwens erg lastig, want in de winter schijnt de zon bijvoorbeeld als er x W/m2 straling is, terwijl het in de zomer bij die waarde harstikke bewolkt kan zijn. Ik wil een kaartje maken waar de zon schijnt en waar niet, oftewel een 'zonneradar'.
Door AenG
Er wordt de laatste dagen in het weerbericht veel informatie gegeven over de uv-sterkte. Het is dan misschien handig om je eigen uv-meetwaarde hieraan aan te passen. Mijn Oregon uv-sensor geeft ook een te hoge waarde weer.

Binnen de meeste software is hiervoor een voorziening aanwezig (calibratie-factor).
Ik gebruik zelf de meteohub-software, daarin is dit eenvoudig in te stellen.
Door petergroeneveld
Luc schrijft:
Ik heb wat onderzoek gedaan om uit de straling af te leiden of de zon schijnt. Da's trouwens erg lastig, want in de winter schijnt de zon bijvoorbeeld als er x W/m2 straling is, terwijl het in de zomer bij die waarde harstikke bewolkt kan zijn. Ik wil een kaartje maken waar de zon schijnt en waar niet, oftewel een 'zonneradar'.

Begrijp wat je bedoeld mischien is het te verwezenlijken met de een of andere zomer-winterstand. Ik roep maar iets, het zal toch wel wat ingewikkelder zijn om hier een rekenwaarde voor te vinden, iemand een idee?

Heb s'winters wel gemerkt dat wanneer de zon schijnt je toch een beduidend hogere zonnestraling meet, dus is het toch wel goed zichtbaar dan wanneer het bewolkt is, eigenlijk wel logisch.

Goed plan dat je een zonneradar wilt gaan maken ben benieuwd, gaat dit nog op korte termijn gebeuren of is dit iets voor volgend jaar?
Door Luc
Goed plan dat je een zonneradar wilt gaan maken ben benieuwd, gaat dit nog op korte termijn gebeuren of is dit iets voor volgend jaar?

Waarschijnlijk niet op hele korte termijn. Of het deze zomer lukt, kan ik nog niet zeggen, maar ik houd jullie op de hoogte...
Door tinuz97
wslangerak schrijft:
De verwachting voor vrijdag 3 juli is nu zelfs al 7.9! Ben benieuwd of we de 8 nog gaan halen... Schijnt maar 2 of 3 keer in de tien jaar in Nederland voor te komen.

http://www.weerstationlangerak.nl/wdajax/uvforecast.php

Nou dat punt ga ik al overheen dan,tjonge die cresta uv meters klopt geen snars van,kan je dat niet afknijpen in de software? Iemand?
Als ik bv met oss vergelijk,zit ik gemiddeld 150 watt hoger ofzo?
Ok dat is een davis en de sensor kost al duurder dan mijn hele station lol .